Basisscholen, middelbare scholen en mbo-instellingen leggen de inzet van ict steeds vaker vast in een beleidsplan. 'De vraag is niet langer of ict een belangrijke bijdrage kan leveren aan het onderwijs maar het gaat steeds meer over hoe ict kan worden ingezet', zegt directeur van expertisecentrum Kennisnet Toine Maes. Volgens hem zijn scholen zich de afgelopen jaren bewust geworden van de meerwaarde van ict voor het onderwijs. Het verankeren van ict-beleid in een beleidsplan ziet hij als een professionalisering van het gebruik van ict in het onderwijs.
Kennisnet hield in augustus 2010 drie zomercursussen over ict in het onderwijs voor docenten, managers en ict'ers in het basis-, primair- en middelbaar-beroepsonderwijs. Van de 130 deelnemers was een meerderheid bezig met het schrijven van een ict-beleidsplan.
Volgens een voorzichtige schatting van het expertisecentrum besteden scholen jaarlijks ongeveer 1 miljard euro aan ict. Het gaat om zevenduizend basisscholen, achthonderd middelbare scholen zeventig middelbare beroepsopleidingen. Maes zegt dat het aantal computers is gestegen van één computer per twintig leerlingen in het jaar 2000 naar één computer per vijf leerlingen in het jaar 2010.
Om de scholen bij te staan bij het schrijven van een ict-beleidsplan biedt Kennisnet via zijn website allerlei tips. Aandachtspunten zijn onder andere visie op ict-onderwijs, ict als vak, ict als leermiddel, ict in de bedrijfsvoering van de school, scholing, technisch beheer en financiën.
Digitale leermiddelen
Maes vertelt dat zo'n tien jaar geleden het gebruik van ict in het onderwijs vaak het werk was van enthousiaste individuen. Scholen moesten nog overtuigd worden van de meerwaarde van automatisering voor het onderwijs. Volgens Maes is de tijd van amateurisme voorbij en leggen veel scholen hun ict-plannen nu vast in een beleidsplan. Hij zegt dat de belangrijkste aandachtspunten om ict in te zetten in het onderwijs visie, de ict-infrastructuur, professionalisering van docenten en de inzet van digitale leermiddelen zijn.
Beet je laat… als je kijkt dat anderen al bezig zijn met iPad’s, Netbooks, mobiele applicaties. Je mag enkele jaren geleden van onderwijs (in ieder geval HBO) al wel verwachten dat ze de ICT goed op orde hebben en daar ook gebruik van maken tijdens het onderwijs.
Helaas blijkt de praktijk wat dat betreft achter te lopen hierop. Daarnaast wil het bezig zijn met iPads etc. niet zeggen dat ze ict gebruik al goed op orde hebben wat visie en beleidsplannen betreft.
Maar gewoon aan de slag gaan is soms waardevoller dan mooie plannen maken!
Onze stichting OpenWijs.nl werkt met vrijwilligers in 10 ontwikkelingslanden aan OLPC projecten, one laptop per child. Steeds meer arme landen besteden grote sommen geld aan ICT in onderwijs. In Uruguay heeft elk kind op de lagere school al een XO laptop die ook mee naar huis mag! Men is nu bezig met de middelbare scholen te voorzien. In Peru heeft men al 200.000 XO laptops en net veel geld gereserveerd zodat elke 7 leerlingen een laptop krijgen. Nepal, een van de armste landen ter wereld (http://hdr.undp.org/en/statistics/) is ook snel bezig ICT in elke school in te voeren. In een wereld waar de technische kennis elke 80 dagen verdubbeld (http://shifthappens.wikispaces.com/ )moet je zwaar investeren in ICT in onderwijs, papieren boeken die 5 jaar mee moeten gaan zijn dan lachwekkend. De aanschaf van laptops of tablets is te financieren door boeken af te schaffen, open content te gebruiken (Wikiwijs, digilessen etc), open source software en een bijdrage van de ouders / verzorgers (kids niet meer op de PC van de ouders). OLPC test op dit moment de XO 3.0 die hopelijk wel de 100$ prijs gaat doorbreken. Kijk je naar de Android tablets die nu 170$ kosten moet dat gaan lukken.