Netgear, leverancier van netwerken, netwerkstorage en -security, zegt in diverse markten in de Benelux flink te groeien. Voor de resellers liggen er op dit moment veel kansen in het mkb en de midmarket, aldus Richard Jonker, country manager Netgear Benelux. Om resellers in het mkb en de midmarket beter te ondersteunen is Jean-François Lesseliers aangetrokken, voorheen verantwoordelijk voor het indirecte kanaal bij Dell.
Netgear richt zich op een aantal groepen klanten. Dat zijn service providers, consumenten, de midmarket en het mkb. Netgear werkt samen met distributeurs Actebis, Ingram, ETC en Tech Data/Azlan. Volgens Jonker heeft Netgear de laatste jaren een ‘enterprise-class product portfolio’ ontwikkeld dat geschikt is voor het mkb en de midmarket. Deze markten worden geheel bediend door resellers. De fabrikant ziet veel mogelijkheden voor hen bij de verkoop van netwerken, security en storage, zoals san en nas. Daarbij werkt de leverancier op technologisch niveau nauw samen met onder andere VMware, Symantec en Acronis. Jonker: ‘Het mkb wil geen peperdure san of nas, maar een gecombineerde oplossing met back-up en virtualisatie. Dat kunnen wij leveren. We richten ons ook op een aantal verticale markten, zoals de gezondheidszorg, kleine overheden en onderwijsinstellingen.’
Om de resellers in het mkb beter te ondersteunen zijn er meer mensen aan boord van Netgear gekomen, onder andere Jean-François Lesseliers, die nu werkzaam is als senior account manager SMB Benelux. De resellers worden ondersteund via het Powershift-partnerprogramma, aldus Jonker. ‘Er zijn daar twee nieuwe niveaus bijgekomen: Platinum en Platinum Plus. Resellers die actief zijn in het mkb en de midmarket krijgen extra kortingen van acht tot twaalf procent als ze veel technische kennis hebben van onze high-end producten. Ook is er een stevig leadgeneratieprogramma voor de resellers bijgekomen.’
Volgens Jonker richten grotere concurrenten zoals Cisco en HP zich meer op de grotere datacenters van Fortune 500-bedrijven. ‘Wij richten ons alleen op het lokale mkb en de midmarket, door aantrekkelijk geprijsde slimme oplossingen te bieden voor sites van 5 tot 500 werkplekken. We schenken veel aandacht aan resellers in het mkb door communicatie, kennisoverdracht en contact. We bellen altijd en vrijwel direct terug. Wij gaan tenslotte voor wat anderen beschouwen als de kruimels in de markt, dat is voor ons de boterham.’