Omdat het werven van geschikt IT-personeel een bepaalde expertise vereist, deed een van de grote Nederlandse verzekeraars een beroep op Brunel IT. En daar kreeg het bedrijf geen spijt van. Voorloopdetachering bleek de juiste oplossing voor zijn capaciteitsprobleem.
De afdeling application services van deze verzekeraar was op een zeker moment toe aan uitbreiding in personele zin. Voor een dergelijk grote organisatie is het echter lastig voldoende aanwas van geschikte IT-kandidaten te krijgen. Daarom schakelen zij veelal gespecialiseerde bureaus in, zoals Brunel IT. De verzekeraar had behoefte aan vijftien junior en tien medior medewerkers. Uiteindelijk bleek Brunel de meest geschikte partner om de kandidaten te werven.
Er werd voor Brunel gekozen vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding én de persoonlijke benadering. ‘Brunel IT is een grote organisatie, maar niet te groot. Deze verzekeraar was voor ons een belangrijke opdrachtgever. En dat hebben we laten merken', vertelt Dennis Nobrega, sales manager bij Brunel IT. ‘We zouden er koste wat kost voor zorgen dat we tijdig het juiste aantal geschikte mensen zouden aandragen. Dankzij die instelling is dat ons ook gelukt.'
Voorloopdetachering
De nieuwe medewerkers dienden een HBO werk- en denkniveau te hebben en maximaal één à twee jaar werkervaring binnen een ICT-beheerafdeling. ‘Het moesten geen mensen zijn die snel op hun functie en de organisatie zijn uitgekeken. De verzekeraar had medewerkers nodig die zich voor langere tijd aan de organisatie wilden committeren', zegt Nobrega. Een deta-vastconstructie was het uitgangspunt. Oftewel: voorloopdetachering, waarbij de klant de gedetacheerden na een afgesproken periode zelf in dienst neemt.
Capaciteit ingevuld
De werkdruk was op het moment dat de klant de opdracht tot het werven verstrekte erg groot, ook voor het management van deze afdeling. Nobrega: ‘Onze toegevoegde waarde lag in het ontzorgen, onder meer door te zorgen voor een vlekkeloze instroom van kandidaten.' Tijdens het instroomtraject zijn uiteindelijk twee mensen afgehaakt. ‘Maar uiteindelijk was met 23 man de capaciteit ingevuld, dus we waren in de opdracht geslaagd.' De 23 instromers hadden ook een behoorlijke impact op de organisatie. ‘Daarom hebben we het traject zo gestuurd dat het voor de managers nog behapbaar was.'
Aan het einde van het lopende jaar dienden alle kandidaten op de payroll van de verzekeraar te staan. Zij stroomden echter in drie groepen op verschillende momenten in. De kandidaten gingen aan de slag op de werkvloer en doorliepen de eerste drie weken een opleiding waarin zij het Certified Business Information Administrator Certificate behaalden. Hierin waren zeven verschillende certificeringen opgenomen. Dat gaf een bepaalde basis en vervolgens hebben zij andere certificeringen behaald (MCSA, MCSE; beide Microsoft). ‘Interessant voor opdrachtgever én kandidaat.'
Lange proefperiode
Brunel IT heeft de 25 kandidaten op één na allemaal speciaal geworven voor dit traject. Nobrega: ‘Bij voorloopdetachering heeft de opdrachtgever vaak behoorlijk stevige eisen. De kandidaten moeten goed aansluiten bij het gewenste profiel.'
Een van de grote voordelen van voorloopdetachering is de lange proefperiode. Pas als een kandidaat echt bevalt, neem je hem aan. Uiteindelijk moet de opdrachtgever het vervolgtraject natuurlijk ook goed uitvoeren, stelt Nobrega. Maar dat heeft de verzekeraar zeker gedaan. ‘De 23 kandidaten die wij hebben aangedragen, werken er ruim twee jaar later nog steeds allemaal. Dan kun je rustig stellen dat het een succesvol traject is geweest.' Gedurende het traject heeft Brunel IT al zijn ‘beloften' waargemaakt. ‘We hebben snel geschakeld en veel geadviseerd. De samenwerking was goed; het was echt teamwork. Dat heeft zich uitbetaald!'
Voor vragen en/of reacties mail naar Dennis Nobrega op d.nobrega@brunel.net of bel 020-312 15 00.