TetraNed, de System integrator van radiocommunicatiesysteem C2000 waarvan alle OOV-hulpdiensten (politie, brandweer, marechaussee en ambulance) gebruikmaken, kwam in haar zoektocht naar een senior servicedesk medewerker bij Brunel IT terecht. Voorloopdetachering bleek de perfecte oplossing. ‘Een ideaal middel om de kat uit de boom te kijken.’
Met C2000 heeft Nederland sinds 2004 een communicatienetwerk dat voldoet aan de eisen die hulpverleners stellen aan hun mobiele communicatie. Momenteel zorgt de system integrator van C2000, TetraNed, ervoor dat het netwerk ook onderhouden wordt. Daarnaast verzorgt TetraNed de rapportage en de informatievoorziening over de totale dienstverlening richting haar klanten. Behalve C2000 zijn dit tegenwoordig ook andere opdrachtgevers met ‘mission critical networks'. Met de groei in werkzaamheden ontstond ook een nieuwe functie op de Service & Support Desk. ‘Ik moest iemand verantwoordelijk maken voor de dagelijkse activiteiten op de desk', vertelt Arno Grunder, Manager Beheer & Support bij TetraNed.
Bepaald type mens
TetraNed nam in eerste instantie zelf iemand aan als senior servicedesk medewerker, maar dat werd geen succes. ‘Daardoor wilde ik eigenlijk niemand meer "vast" aannemen', vertelt Grunder. Dus besloot hij voor een flexibele oplossing te kiezen. ‘Ik had de vraag naar een nieuwe medewerker bij een aantal partijen uitgezet. Onder meer bij Brunel IT, dat altijd goed in staat blijkt iemand te leveren die precies past bij wat je zoekt.'
‘Een bepaald type mens, daar ging het om', vervolgt Grunder. ‘Hoe communiceert iemand met collega's? Dat moet op een coachende wijze gebeuren, zonder belerend te zijn en met de vinger te wijzen.' Brunel-kandidaat Gerben Mieremet had die kwaliteiten in zich. Zijn achtergrond in de retail, waar hij het aansturen van directe collega's heeft geleerd, heeft daar wellicht mee te maken. Grunder: ‘Dat zie je sterk terug. Ook zijn ervaring met voorraadmanagement komt van pas. Gerben heeft geleerd voorraden op peil te houden en te administreren.'
Echt een uitdaging
‘Ik ben iets minder technisch onderlegd dan de meeste van mijn collega's, maar in het contact met de klant ben ik vaak weer wat sterker', vertelt Mieremet. ‘Toen ik door Brunel werd benaderd, was ik meteen enthousiast over de functie. Ook het eerste contact met TetraNed was leuk. Na een tweede gesprek kon ik beginnen, het ging super snel allemaal.'
Mieremet is zeer tevreden met zijn functie. ‘Het is echt een uitdaging om alles in goede banen te leiden; het logistieke gedeelte en het aansturen van de mensen. We werken volgens de ITIL-standaarden. Ik kreeg al meteen aangeboden om hierin een opleiding te volgen, erg leuk!' De verantwoordelijkheid voor de dienstverlening van TetraNed ervaart Mieremet ook als zeer boeiend. ‘Het C2000-systeem moet vlekkeloos lopen, want er kunnen levens van afhangen.'
Voorloopdetachering
TetraNed maakte voor het vervullen van de functie van Mieremet gebruik van voorloopdetachering, waarbij de gedetacheerde na een bepaalde periode vast in dienst komt. Grunder: ‘Die constructie hanteren we vaker bij Brunel. Bevalt het goed, dan neemt TetraNed de betreffende persoon aan. Voorloopdetachering is een ideaal middel om de kat uit de boom te kijken.' Bovendien heeft de kandidaat gegarandeerd een baan – is het niet bij TetraNed, dan is het bij Brunel IT zelf.
Volgens Grunder onderscheidt Brunel zich ten opzichte van andere partijen op het gebied van matching. ‘Als ik om een tijger vraag, krijg ik een tijger', stelt Grunder. ‘Het profiel van de voorgestelde kandidaten past vaak, maar je moet ook een klik hebben met iemand', zegt hij. ‘Het zijn vaak de softe competenties die bepalen of iemand geschikt is voor een functie. Die match weet Brunel te maken.' Ook Mieremet is zeer te spreken over Brunel IT. ‘De mensen van Brunel zijn recht door zee. Als je iets met ze afspreekt, kun je daar van op aan.'
Vijf van de huidige tien medewerkers van de Service & Support Desk zijn via Brunel IT binnengekomen. ‘We werken ook met andere bureaus, maar op de een of andere manier zijn het altijd de mensen van Brunel IT die blijven. Dat is een kwaliteit van Brunel. Gaan we weer uitbreiden, dan zal ik zeker weer kiezen voor voorloopdetachering.'
Voor vragen en/of reacties mail naar Marco Perez op m.perez@brunel.net of bel 020-312 15 00.