Glasvezelnetwerkleverancier Eurofiber voorziet het volledige mobiele en vaste netwerk van telecomaanbieder T-Mobile van glasvezel. Het leveringscontract heeft een looptijd van twintig jaar en een waarde van zeventig miljoen euro. De aankondiging volgt amper een etmaal nadat T-Mobiles concurrent Vodafone ook een partnerschap met Eurofiber bekendmaakte.
Zowel het mobiele netwerk van T-Mobile als het vaste netwerk van internetaanbieder Online wordt de komende twintig jaar verglaasd door Eurofiber. Het telecomconcern koos Eurofiber in verband met zijn onafhankelijke karakter.
Sinds 2003 heeft de leverancier voor het telecombedrijf alle hublocaties onderling al via glasvezel verbonden. ‘Dat zijn de centrale punten die bij elkaar de backbone van het netwerk vormen’, legt Lars Alkema van Eurofiber uit. Alkema was tot januari 2010 account manager Mobile bij Eurofiber en geeft sindsdien leiding aan de Belgische tak van de glasvezelaanbieder.
Antennelocaties
Voor het nieuwe contract gaat Eurofiber nu ook de duizenden antennelocaties via glasvezel verbinden met de hublocaties, licht Alkema toe. Voor internetaanbieder Online legt Eurofiber bovendien glasvezel aan tussen de wijkcentrales en dezelfde hublocaties. T-Mobile scheidt vervolgens het telefoonverkeer en het internetverkeer.
‘Door ons netwerk volledig te voorzien van supersnelle glasvezelverbindingen maken we ons gereed om ook in de toekomst de behoefte aan meer bandbreedte ruimschoots voor te blijven’, zegt directeur Bart Weijermars van T-Mobile.
Vodafone
Het is het tweede grote samenwerkingsverband dat Eurofiber binnen 24 uur aankondigt. Op 1 september werd bekend dat de glasvezelleverancier de komende tien jaar ook samenwerkt met Vodafone. Dat telecomconcern gaat samen met Eurofiber glasvezel uitrollen voor bedrijven en bedrijventerreinen. Deze overeenkomst heeft geen exclusief karakter.
Met de samenwerking met Eurofiber wil zowel T-Mobile als Vodafone elk een vuist maken tegen KPN, die met Reggefiber momenteel het grootste aandeel op de glasvezelmarkt heeft.