Netwerkdienstverlener Reliance Globalcom verzorgt de komende vijf jaar het bedrijfsnetwerk van winkelketen Zeeman. Het bedrijf legt het wide area network (wan) aan en gaat het beheren. De infrastructuur ondersteunt internettelefonie (voip) en beheerdiensten voor betalingsverkeer en alarmering. Zeeman heeft ruim 1100 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk.
Voor de Europese dekking van het bedrijfsnetwerk van Zeeman gebruikt Reliance een hybride model. Daarbij kunnen meerdere lokale netwerkproviders worden geïntegreerd in de infrastructuur zonder dat de bestaande aansluitingen daaronder lijden.
Reliance vormt voor de winkelketen het enige aanspreekpunt voor alle processen op het gebied van contracten, facturatie en klachtenafhandeling. Daardoor hoeft Zeeman zelf niet om te gaan met verschillende netwerkaanbieders.
Betalingsverkeer
Zeeman gebruikt het bedrijfsnetwerk niet alleen voor telefonie. Ook zet de winkelketen het netwerk in voor de afhandeling van betalingsverkeer en pin-transacties. Daarmee hoopt het bedrijf zijn efficiëntie te verhogen en transacties foutlozer en klantvriendelijker te laten verlopen.
Volgens ict-manager André Unkel van Zeeman heeft Reliance de noodzakelijke technische kennis in huis en weet de dienstverlener hoe in de verschillende nationale telecommarkten het beste kan worden voldaan aan de wensen van de winkelketen.
Reliance is een Indiase dienstverlener op het gebied van telecommunicatie en networking. Het bedrijf zegt meer dan 2100 zakelijke klanten te bedienen en samen te werken met meer dan tweehonderd netwerkproviders in 163 landen.