Kaspersky Lab Benelux pakt de draad weer op. De leverancier van anti-malware software heeft in augustus een nieuwe vestiging in Utrecht geopend en richt zich zowel op de retail- als op de zakelijke markt. De perikelen de zich afspeelden in de eerste helft van 2010 zijn aangepakt. Dit zeggen Europese baas Andreas Lamm en Kaspersky-veteraan Martijn van Lom, die de leiding heeft over de nieuwe vestiging in de Benelux.
Kaspersky Lab Benelux maakte begin dit jaar een turbulente tijd door. De franchisevestiging en het hoofdkantoor lagen met elkaar overhoop en ‘Moskou’ wilde van de Benelux-vestiging af. Het leidde zelfs tot een rechtszaak die gewonnen werd door Kaspersky Lab Benelux. De rechter laste een adempauze in voor de kemphanen tot 1 augustus 2010. Beide partijen hebben de afgelopen tijd onderhandeld, met het eigen nieuwe hoofdkantoor in de Benelux tot gevolg. Daar werken nu tien mensen, onder andere enkele oud-medewerkers van de toenmalige franchisevestiging. Zo is Kirsten Koning, die eerder haar sporen verdiende bij Kaspersky en Fujitsu, verantwoordelijk voor de channel accounts. De strubbelingen uit het verleden worden verder gladgestreken. Zo ontstonden er begin 2010 overtollige voorraden van oude Kaspersky-producten bij de Nederlandse distributeurs. Deze oude voorraden zijn teruggenomen en de distributeurs hebben nieuwe producten gekregen.
B2C
De Europese baas Andreas Lamm benadrukt dat de perikelen rond Kaspersky Lab Benelux achter de rug zijn en alles weer ‘business as usual’ is, zowel voor de B2C- als voor de B2B-markt. Van Lom vervolgt: ‘Voor de B2C-markt komen er binnenkort weer nieuwe anti-malware security-producten. De retailmarkt blijft een belangrijke groeimarkt, waarbij in Nederland wordt gemikt op een nummer-1 positie.’
B2B
Kaspersky bouwt voor de zakelijke markt gestaag verder aan nieuwe security-software, -diensten en -support. De leverancier mikt daarbij onder andere op complete oplossingen, bijvoorbeeld voor endpoint- en mobiele beveiliging. In Nederland richt Kaspersky zich op het mkb met ongeveer 100 werkplekken, maar Lamm benadrukt dat zijn bedrijf in het buitenland al grote deals heeft gescoord. De Deutsche Bahn heeft bijvoorbeeld McAfee-software vervangen door Kaspersky. ‘En bij de Franse gezondheidszorginstelling van de overheid is op 100.000 werkplekken onze antivirussoftware geïnstalleerd.’
Ook komt er meer support voor het binnenhalen van tenders. Dit jaar levert Kaspersky een 24×7 servicescontract met service level agreement (sla). De B2B-markt wordt ook online bediend om meer klanten aan te trekken. Van Lom: ‘We moeten inde B2B-markt meer zien te groeien. Kaspersky verkoopt voor zeventig procent aan B2C en dertig procent aan B2B. We hebben in de zakelijke markt zeven tot acht procent marktaandeel. De resellers kunnen bij ons goede zaken doen; we geven marges van vijftien tot twintig procent.’
Infosecurity 2010
In de loop van september introduceert Kasperky een vernieuwd partnerprogramma met een vernieuwde partner portal. Ook zal Kaspersky Benelux met een grote stand aanwezig zijn op de InfoSecurity in Utrecht, die op 3 en 4 november 2010 wordt gehouden. Op de eerste dag is er aan het eind van de beursdag een feest bij de centrale bar dat wordt gehouden in samenwerking met VNU Media dat onder andere Computable, CRN en Tweakers.net uitgeeft.