De Nederlandse leverancier van webstatistieken Nedstat komt in Amerikaanse handen. Het webmarketingbedrijf Comscore legt er 36,7 miljoen dollar (28,7 miljoen euro) voor neer. De Amerikanen hopen met de aankoop een betere positie op de Europese markt te verwerven.
De activiteiten van Nedstat zijn volgens Comscore een goede aanvulling op zijn Unified Digital Measurement-platform (UDM). Dat analyseert online consumentengedrag aan de hand van onderzoekspanels en uitgebreide kwantitatieve webdatacollectie.
Comscore toont met het UDM-platform een aantrekkelijke toekomstvisie voor webmetingen, vindt directeur Michael Kinsbergen van Nedstat. ‘We willen graag een belangrijke rol spelen om deze visie realiteit te maken. De webanalysetoepassingen van Nedstat kunnen veel toegevoegde waarde hebben voor organisaties, door ze te combineren met het UDM-platform van Comscore’, aldus de topman.
Entiteit
Nedstat blijft een losse entiteit die volledig in handen is van Comscore. Kinsbergen treedt toe tot de adviesraad van Comscore. Technologiedirecteur Fred Appelman en oprichter en innovatiedirecteur Michiel Berger krijgen ieder een seniorfunctie binnen de Amerikaanse organisatie.
Berger begon Nedstat in 1996. In eerste instantie bood het bedrijf alleen een gratis bezoekersteller voor websites. Dat werd in 2005 verkocht aan online marketingbedrijf Ad Pepper. Nedstat levert tegenwoordig verschillende betaalde webanalysetoepassingen. Het bedrijf heeft zijn hoofdvestiging in Amsterdam Zuidoost. Er werken ongeveer 180 mensen.