Telecombedrijf Vodafone gaat een tienjarige samenwerking aan met glasvezelleverancier Eurofiber. Daarmee wil de onderneming op termijn de op een na grootste aanbieder van zakelijke diensten over glasvezel worden. Dat vertelt woordvoerder Joost Galema van Vodafone. De telecomreus ziet met lede ogen aan dat concurrent KPN met Reggefiber een groot marktaandeel heeft.
Vodafone biedt al diensten via glasvezel en gebruikt daarvoor diverse glasvezelaanbieders. De samenwerking met Eurofiber is daarom ook niet exclusief, licht Galema toe. ‘Wel gaan we gezamenlijk glasvezel uitrollen voor bedrijven en bedrijventerreinen. We richten ons dus primair op zakelijke klanten’, licht Galema toe. ‘Het is fijn dat we het laatste stuk glasvezel (van wijkcentrale tot aan het bedrijfspand, red.) kunnen leggen met Eurofiber.
Behoefte aan glasvezel
Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan grote bandbreedte voor internettoegang, telefonie en datadiensten. Daardoor neemt ook de behoefte aan glasvezel toe, beredeneert de woordvoerder. Een voorbeeld van een sector die is gebaat bij een glasvezelaansluiting, is volgens Galema de detailhandel. Winkels die zijn verspreid over het land, kunnen gemakkelijk nieuwe locaties toevoegen op het netwerk waarover betalingsdiensten verlopen. Ook door het toenemende gebruik van cloud computing stijgt de vraag naar breedbandverbindingen via glasvezel.
Vodafone biedt al zakelijke vaste telefoniediensten over glasvezel. Het gaat daarbij niet alleen om gespreksverkeer, maar bijvoorbeeld ook om ip-vpn en pin-betalingen