Sylis, systeemintegrator en detacheerder, heet voortaan Open. Met deze naamswijziging wordt de samenvoeging van Sylis Groupe, Groupe Open en Teamlog afgerond. De it-dienstverlener is met 3700 werknemers actief in Frankrijk, België, Luxemburg en Nederland. Open zag de omzet bij de buitenlandse vestigingen in het afgelopen boekjaar fors teruglopen.
Open is actief op drie gebieden: advisering, infrastructuurdiensten en (maatwerk)applicaties, waarvoor het ontwikkelcapaciteit in Oekraïne en China benut. Het Franse Groupe Open nam in 2008 Sylis over en kocht het resterende aandeel van het eerder ingelijfde Teamlog, beide Franse bedrijven. Om met een duidelijker gezicht de West-Europese markt te bedienen, is gekozen voor één naam: Open. In het afgelopen integratietraject heeft het bedrijf het dienstenpakket ook op één lijn gebracht. Ook werden de activiteiten in Madrid, Portugal en Groot-Brittannië afgestoten.
Zwaar 2009
Het bedrijf is ook in Nederland actief met zo'n honderd man. In 2006 kocht het toenmalige Sylis nog de Woerdense Citrix- en Powerfuse-specialist Profinity Ict, waarna het bedrijf nog uit 350 man bestond. De Nederlandse vestiging is gehuisvest in Rotterdam. De Nederlandse activiteiten stonden in 2009 het meest onder druk, blijkt uit de jaarcijfers van het moederbedrijf. Daar waar de omzet van Open nog groeide met 30 procent tot 294 miljoen euro, daalden de opbrengsten buiten Frankrijk (goed voor 18 procent van de omzet) hard: in Nederland met 34 procent, in Spanje met 20 procent en in België met 15 procent. Open (Sylis) verloor in 2009 bijvoorbeeld een raamovereenkomst bij het ministerie van Economische Zaken. De omzet in de Benelux zakte van 46,9 miljoen in 2008 naar 35,5 miljoen euro in 2009.
Achter de rug
Dat Open in 2009 toch de totale omzet zag toenemen is puur te danken aan het eind 2008 overgenomen Sylis. De organische groei zakte vorig jaar namelijk ook stevig: met 8,7 procent. De beursgenoteerde it-dienstverlener leed in 2009 een verlies van 23,6 miljoen euro, vanwege de economische crisis, afschrijving van goodwill en reorganisatielasten. De directie van Open denkt dat het ergste achter de rug is en voorziet, ook vanwege kostenbesparingen, betere resultaten in 2010.
Profinity was allesbehalve een Microsoft specialist! Dat pretendeerde Sylis te zijn. Profinity was een Citrix en Powerfuse specialist.
Kijk, dat is nog eens een leuke zet, vooral handig als mensen op je bedrijfsnaam gaan googlen 😉
@Gertjan
Het is inderdaad een wirwar aan bedrijven en samenvoegingen. Niet meer te overzien voor de klant.
Zo zie je maar dat voor de zoveelste keer een fusie en overnameproces niet tot meerwaarde leidt.
Ik kan me nog het grote NTNT herinneren met ruim 300 medewerkers opgegaan in Sylis NL. Nu dus nog maar 100 man terwijl ze op minimaal 300+350=650 hadden kunnen zitten.
Tja, kwestie van jammer…
NTNT was in 2000 bijna 600 man groot, het was de grootste detacheerder in Nederland met heel veel Microsoft specialisten. Na de overname door Sylis is NTNT praktisch leeg gelopen doordat veel mensen het nieuwe management niet zagen zitten en de oude leiders Rob smith en Jan Zoetjes miste. Na de overname van Profinity zag je het zelfde gebeuren, veel mensen zijn snel verdwenen omdat ze zich niet kunnen vinden in het beleid van Sylis. Erg jammer want NTNT/Sylis/Profinity/Open had dus al meer dan 1000 man kunnen zijn.
Volgens mij zit er nog steeds hetzelfde management.
650 naar 100 man, zag dit plaatje van de bestuurder er niet ongeveer hetzelfde uit onder zijn beleid?? Inmiddels zijn alle middel managers ook vertrokken.