Als gevolg van de kredietcrisis hebben diverse componentenleveranciers een aantal fabrieken gesloten. Inmiddels bouwen ze weer bij, maar er is wel een grote achterstand ontstaan. Dat is volgens Omar Beyhum van broker Smith & Associates de reden waarom Cisco niet alles op tijd kan leveren en brokers gouden tijden beleven. Cisco wil niet op de kwestie ingaan.
Zo’n drie tot twee jaar geleden hebben de leveranciers van componenten – denk aan Intel, Texas Instruments en STMicroelectronics – fabrieken gesloten, met name in Zuidoost-Azië; onder andere in de Filippijnen. Zij probeerden hiermee de kredietcrisis het hoofd te bieden. Als gevolg van de economische tegenwind was de vraag gedaald, konden de bedrijven maar heel moeilijk aan kredieten komen en wilden de fabrikanten sterk in hun kosten snoeien. Inmiddels bouwen de ondernemingen weer nieuwe fabrieken – zo bouwt Texas Instruments een nieuwe productiefaciliteit in Texas – maar de achterstand blijkt moeilijk weg te werken.
Ook de afnemers van it-producten hebben aanvankelijk hun knip stijf dichtgehouden, maar op den duur moeten producten toch worden vervangen. Het afgelopen halfjaar kwamen de bestellingen weer binnen bij onder andere Cisco, dat nu met leveringsproblemen kampt. Dat is overigens niet de eerste keer. In het jaar 2000 deed zich een gelijksoortige situatie voor en werden leveringstijden voor bijvoorbeeld firewalls opgerekt van dagen naar weken.
Volgens broker Network Hardware Resale heeft Cisco nu moeite om 2960’s, 3750’s en vele andere producten tijdig te leveren. NHR meldt dat het tot dertien weken kan duren voordat Cisco de bestellingen kan afleveren. In sommige gevallen duurt het zelfs een halfjaar.
Chinezen trekken weg
De Nederlandse vestiging van Cisco laat weten niet op de kwestie te willen ingaan. "Wij nemen rechtstreeks contact op met onze partners om tot oplossingen te komen", vertelt woordvoerster Liesbeth Boschloo.
Randy Pond, executive vice president of operations, processes and systems bij Cisco, vertelde dat de leveringsproblemen mede veroorzaakt worden door de migratie van Chinese arbeiders. Hij zei dit eind april tijdens de business partners summit in San Francisco. Volgens Pond zijn veel Chinese werkers uit de fabrieken in Zuidoost-China teruggekeerd naar hun woonplaatsen in West-China, omdat daar veel meer arbeidskrachten nodig zijn. Pond zegt maatregelen te hebben getroffen om de Chinezen weer terug te lokken, maar dat dit erg moeilijk blijkt te zijn.
Ook de beweging in de economie zat Cisco dwars. In 2009 kreeg de fabrikant te maken met een orderterugval van zestig procent, maar dit jaar bedroeg de groei 150 procent. Pond had niet voorzien dat het herstel zo snel en zo sterk zou komen.
Overigens is Cisco niet de enige fabrikant die met leveringsproblemen te maken heeft. Een tekort aan chips heeft bijvoorbeeld Apple gedwongen de presentatie van zijn nieuwe MacBook Pro-notebook uit te stellen. Ook Alcatel-Lucent heeft bekendgemaakt dat het met leveringsproblemen te kampen heeft.
Even snel een router of ander product maken met componenten die wel voorhanden zijn, is geen optie. Het kost jaren voordat een ontwerp van een moederbord is gemaakt en vervolgens in productie kan worden genomen.
Enorme vraag
Omar Beyhum vertelt dat Smith & Associates in de VS is begonnen als distributeur van componenten. Een paar jaar geleden is daar de handel in gebruikte Cisco-apparatuur bijgekomen. "Cisco heeft in de netwerkmarkt een aandeel van zeventig procent. Zeven van de tien isp’s gebruiken Cisco-apparatuur, dus is het logisch om je daarop te concentreren", verklaart Beyhum de keuze voor producten van deze leverancier. Beyhum is network sales manager bij de vestiging van Smith & Associates in Haarlem.
De grootste klanten van zijn bedrijf zijn de Cisco-partners, grote ondernemingen en system integrators die zelfontwikkelde software verkopen en hardware nodig hebben om dat te ondersteunen. "Sinds begin dit jaar is er enorm veel vraag naar Cisco-apparatuur", legt hij uit. "Eind vorig jaar zagen we de levertijden al oplopen tot dertig weken. Ik denk dat dit geldt voor ongeveer de helft van het productportfolio van Cisco. Zo lang kunnen klanten toch niet wachten? Bovendien lopen de partners veel omzet mis."
Beyhum spreekt van een drama. "Distributeurs als Tech Data en Ingram Micro hebben niets meer om aan hun klanten te leveren. Ze hebben al maanden geen firewalls meer geleverd gekregen. Er is er nu sprake van dat pas in september levering mogelijk is."
Hij vertelt van een telecombedrijf dat een paar ‘simpele routers’ had besteld en ten langen leste bij de broker aanklopte.
Meer speurwerk
Een verschil met de officiële partners van Cisco is dat Smith & Associates over de hele wereld mag in- en verkopen. "De officiële partners mogen alleen in hun eigen land in- en verkopen. Voor ons is het speelveld veel groter."
Hij vertelt wel dat ook de prijs van gebruikte apparatuur snel is gestegen. De meeste producten zijn tegenwoordig twee keer zo duur als een jaar geleden. Ook het aantal brokers is wereldwijd gestegen van 300 naar 500. Volgens Beyhum boekt Cisco jaarlijks zo’n 30 miljard dollar omzet, waarvan een derde aan software en onderhoud. Louter aan hardware gaat het dus al over een markt van 20 miljard dollar. "Als je dan nagaat dat alle brokers samen wereldwijd op jaarbasis zo’n drie tot vier miljard dollar omzetten, dan valt het nog wel mee", stelt Beyhum.
Hij zegt dat voor de brokers gouden tijden zijn aangebroken. Daar staat tegenover dat het hem nu wel meer moeite kost om aan de spullen te komen. Voorheen hoefde hij maar een klein lijstje met contactpersonen af te bellen, maar dat lijstje is de afgelopen tijd aanzienlijk gegroeid.
Ook voor resellers is het volgens hem een gunstige ontwikkeling: "Allereerst hoeven ze nu geen ‘nee’ te verkopen aan klanten, maar een bijkomend voordeel is dat ze bijvoorbeeld het onderhoud erbij kunnen verkopen."
Licentieverhaal
Veel mensen staan huiverig tegenover tweedehands apparatuur. Geheel onnodig, stelt Beyhum. "Wij kopen de spullen meestal als ze drie jaar oud zijn in – vaak in Oost-Europa waar ze altijd in kundige handen van it-personeel zijn geweest – maken ze helemaal schoon, herstellen wat nodig is en verkopen ze met minstens dertig dagen garantie."
Hij vertelt dat Cisco de tweedehandsmarkt als een bedreiging ziet en klanten en partners ontraadt met gebruikte apparatuur aan de slag te gaan. "Ze doen het zelfs voorkomen alsof het illegaal zou zijn. Dat heeft te maken met de licentie op het besturingssysteem Cisco OS. Volgens Cisco mag alleen de eerste koper de software gebruiken, en mag hij dat recht niet samen met de machine doorverkopen. Dat verhaal is onzin, maar Cisco brengt het naar voren om mensen bij de brokers vandaan te houden. Ik weet dat in elk geval in Europa dit verhaal geen hout snijdt. Het is ook opvallend dat Cisco nog nooit iemand die toch gebruikte apparatuur verkocht of kocht voor de rechter heeft gedaagd in verband met schending van het licentierecht", aldus Beyhum.
Mr. Victor de Pous, gespecialiseerd in de relatie tussen recht en ict, acht het onwaarschijnlijk dat iemand die bijvoorbeeld een Cisco-router inclusief besturingssysteem verkoopt de licentie niet zou mogen overdragen. "Het is noch redelijk, noch billijk iemand te verbieden een legaal verkregen standaardapparaat inclusief het besturingssysteem door te verkopen. Zonder besturingssysteem heb je er immers niets aan", aldus De Pous. Hij verwacht niet dat de Nederlandse rechter een dergelijk verbod accepteert.
Via de brancheorganisatie Uneda, waarvan Beyhum bestuurslid is, leggen de brokers zichzelf kwaliteitseisen op. "De leden verplichten zich kwaliteit te leveren, eerlijk te handen en geen namaak op de markt te brengen. In Nederland hebben we acht leden en we leven die onderlinge afspraken goed na. Elk jaar moeten we afscheid nemen van een paar leden, omdat zij zich niet aan de afspraken houden."