Nog nooit werden zo veel bedrijven voor het eerst genomineerd voor een CRN Channel Award als dit jaar. Maar liefst vijftien partijen maken voor het eerst kans de trofee in ontvangst te nemen. We voelden vijf van hen nader aan de tand.
Een deel van de vijftien ‘nieuwelingen’ is al jaren actief op de Nederlandse markt. Hoe verklaren ze zelf dat ze nu pas voor het eerst genomineerd zijn? Hendo Weernink van Exclusive Networks, sinds 2003 actief onder de naam Avanet en later als QDis, denkt dat je als bedrijf groot moet zijn om genomineerd te worden. "Toen ik nog een kleine lokale speler was, deed ik ook heel erg goed mijn best voor mijn partners. Toch werd ik toen niet genomineerd. Eerder werkte ik bij Alasso en Acal waar ik wel die aandacht kreeg en nu ik deel uitmaak van een groot internationaal bedrijf val ik ook weer genoeg op. Blijkbaar moet je groot zijn om genomineerd te worden."
Jan Van Haver van G Data, dat al 25 jaar bestaat en vijf jaar een Benelux-organisatie heeft, zegt de laatste tijd vaker positieve feedback uit het kanaal te krijgen. "Er is een grote behoefte aan betrouwbare relaties. Als wij iets beloven, dan doen we het ook. Het zal daarnaast ook helpen dat we een Duits bedrijf zijn. Duitse producten worden nu eenmaal geassocieerd met betrouwbaarheid."
Overnames
Piet Giesbers, die acht jaar geleden Brocade Nederland oprichtte, denkt dat het in het kanaal tot de verbeelding spreekt dat zijn bedrijf sinds de overname van Foundry zowel san- als ip-specialist is. "We profileren ons ook op die manier. Het zou best kunnen dat we daarom nu voor het eerst genomineerd zijn." Ook Rob Wennekendonk van Axians denkt dat een overname een rol gespeeld heeft in de nominatie van zijn bedrijf. "We hebben veel positieve reacties gehad op de overname van Itvise van AAC Cosmos. Ik wil niet zeggen dat ik verrast zou zijn als we dit jaar niet genomineerd waren, maar ik denk dat we goed bezig zijn geweest de afgelopen periode."
Voor Wennekendonk is de nominatie een goede reden om het Channel Awards diner weer eens te bezoeken. "Drie jaar geleden was ik erbij in Utrecht en ik vond het een ongelooflijk leuke netwerkavond. De afgelopen jaren heb ik er geen tijd voor vrij kunnen maken. Nu moet ik er natuurlijk wel heen. Als we de award winnen, wordt het helemaal gezellig. Dan moeten we nog maar zien hoe we thuiskomen."
Laurens ten Hagen van Consolidate IT heeft al een mooi plekje bedacht voor de award, als hij die 10 november in ontvangst mag nemen. "We hebben een mooie entree waar we hem kunnen tonen. Maar ik ben realistisch. Er is een beperkt aantal resellers die op onze golflengte zitten. We hebben dus geen vijfhonderd partners die op ons kunnen stemmen."
Marketingcampagnes
Ten Hagen zal de winnaar in zijn categorie hartelijk feliciteren als zijn eigen bedrijf naast de award grijpt. "Ik ben fanatiek in ieder spel, maar geen kinderachtige verliezer die het bord van tafel gooit als het niet lukt. Wel zal ik er moeite mee hebben als een bedrijf wint dat de markt enorm bewerkt heeft om stemmen te trekken. Dan vind ik de waarde van de overwinning geringer. Ik ga niet iemand feliciteren voor het voeren van een goede marketingstrategie."
Ook Giesbers vindt het ‘wat ver gaan’ om campagne te voeren om stemmen te trekken. "Ik wil graag op het podium komen, maar bereik dat liever door er in het dagelijkse contact met de reseller een tandje bij te zetten. Waar het gepast is, zullen we onze nominatie wel noemen in het contact met partners, want we vinden het een hele eer dat we dit bereikt hebben."
Jan Van Haver was zo blij met de nominatie dat hij zijn pr manager Danielle van Leeuwen onmiddellijk vroeg een persbericht uit te sturen. "Ik ben er bijzonder trots op dat we genomineerd zijn; het is erg goed voor onze zichtbaarheid. Waar het maar mogelijk is, zullen we onze nominatie zeker vermelden."
Champagne
"De champagne zal rijkelijk vloeien als we winnen", kondigt Van Haver aan. "En wie onze feestjes op CeBIT kent, weet dat het er dan wild aan toe zal gaan." De kans dat G Data wint, acht hij echter klein. "We hebben in tegenstelling tot onze concurrenten geen duizenden resellers in Nederland."
Weernink zal ‘niet ernstig teleurgesteld zijn’ als Exclusive Networks niet wint. "Dan hebben we een mooie uitdaging voor volgend jaar." Mocht zijn bedrijf wel winnen, dan springt Weernink ‘zo hoog als ik kan’ in de lucht. "En ik heb volleybal gespeeld in de eredivisie, dus ik kom redelijk hoog", lacht hij.
Dit jaar voor het eerst genomineerd:
Axians Best Value Added Reseller of the Year
Brocade Best Telecom & Networking Vendor of the Year
Consolidate IT Best Storage Distributor of the Year
DinamiQs Outstanding Product of the Year
Exclusive Networks Best Security Distributor of the Year
G Data Best Security Vendor of the Year
OKI Best Printing Vendor of the Year
Rackspace Best Service Provider of the Year
Ricoh Best Printing Vendor of the Year
RSA Best Security Vendor of the Year
SecureLink Best Value Added Reseller of the Year
Terach Best Storage Distributor of the Year
T-Mobile Best Service Provider of the Year
Vodafone Best Service Provider of the Year