Bits of Freedom (BOF) geeft bedrijven de mogelijk om sponsor te worden. Ook al is de stichting in naam een digitale burgerrechtenbeweging, toch zijn volgens directeur Ot van Daalen ook bedrijven gebaat bij bescherming van de privacy en communicatievrijheid. Een voorbeeld van dat laatste is netneutraliteit: het principe dat alle datastromen op het internet gelijkwaardig behandeld worden. 'Als je toegang wilt tot klanten dan moet je langs de internetprovider. En die gaat steeds vaker een poortwachtersrol vervullen.'
Bedrijven kunnen ervoor kiezen kilobit-supporter (vijfhonderd euro per jaar), megabit-supporter (2500 euro per jaar) of gigabit-supporter te worden (tienduizend euro of meer) van de digitale burgerrechtenbeweging. In ruil daarvoor krijgen ze een vermelding op de BOF-website en het recht op hun eigen website aan te geven dat ze BOF steunen.
Gigabit-supporters kunnen bovendien één maal per jaar een medewerker van Bits of Freedom uitnodigen om te spreken op een bedrijfsevenement of tijdens een interne presentatie. Alle supporters worden uitgenodigd op het jaarlijkse netwerkevenement van Bits of Freedom.
Additionele financiering
'We proberen een zo'n breed mogelijke financiering aan te trekken, waarvan een derde afkomstig van bedrijven, een derde van stichtingen en een derde van individuele donateurs' vertelt directeur Ot van Daalen, die in 2009 Bits of Freedom nieuw leven inblies dankzij een subsidie van de stichting Internet4All. 'We moeten natuurlijk oppassen niet afhankelijk te worden van bedrijven, of een bepaalde bedrijfslobby te gaan vertegenwoordigen. Daarom zijn we op zoek naar een zo breed mogelijke spreiding van bedrijven, die gemeenschappelijk hebben dat ze zich met ons willen associëren of het belangrijk vinden wat wij doen.'
BOF ontvangt in principe drie jaar lang subsidie van de stichting Internet4All, maar een voorwaarde daarvoor is dat de stichting aanvullende financiering aantrekt. 'De komende maanden moeten we daarom hard aan de bak om zo snel mogelijk op eigen benen te staan. We zijn nog niet zo ver als we zouden moeten zijn. We hebben eerst bewust tijd gestopt in het ontwikkelen van onze posities en de relaties met onze achterban. Maar het wordt nu tijd om op financiering te focussen.'
Netneutraliteit
Ook al is BOF in naam een digitale burgerrechtenbeweging, toch zijn ook bedrijven volgens Van Daalen gebaat bij bescherming van privacy en communicatievrijheid. Een voorbeeld van dat laatste is netneutraliteit: het principe dat alle datastromen op het internet gelijkwaardig behandeld worden. 'Bedrijven kunnen nu nog gemakkelijk nieuwe diensten aanbieden via internet, omdat providers geen onderscheid maken tussen de inhoud van verkeersstromen. Maar dat is aan het veranderen. Het wordt steeds geaccepteerder voor providers om internetverkeer te discrimineren.'
Redenen daarvoor kunnen verschillen: om hun eigen diensten te beschermen (in het geval van internettelefonie), om hun netwerk zo optimaal mogelijk te gebruiken of omdat de overheid, lobby-organisaties of bedrijven dat bedingen. Een voorbeeld van dat laatste is het contract dat de Amerikaanse internetprovider Verizon en Google zouden hebben gesloten om de diensten van Google voorrang te geven op het netwerk van Verizon.
BOF pleit er daarom bij de Nederlandse overheid voor om actief maatregelen te nemen om de netwerkneutraliteit te waarborgen.
Leuk idee.
Zouden bedrijven die “supporter” worden ook niet meer worden genomineerd voor de Big Brother Awards?
En als ze wel genomineerd worden staat hun logo op de site van BOF (ze hebben er immers voor betaald).
Het lijkt me dat hiermee de integriteit van BOF in het geding komt. Het tekstje over hun onafhankelijkheid kan mij nog niet van het tegendeel overtuigen…
BOF heeft prijsdifferentiatie in hun sponsoringpakketten. Worden die sponsors dan wel gelijk behandeld? Waar is de sponsorneutraliteit?