Uitvoeringsinstantie UWV start in oktober met een nieuwe aanbesteding voor de infrastructuur en het beheer van de kantoorautomatisering en het netwerk. Nu werkt UWV nog met verschillende leveranciers, maar het voornemen is één partij te selecteren voor werkplek- én netwerkbeheer. De instantie kiest in deze tender waarschijnlijk voor een concurrentiegerichte dialoog om het uiteindelijk bestek met kennis van de markt aan te scherpen.
Momenteel werkt het UWV met Getronics en Atos Origin als werkplekbeheerpartners. Atos Origin is erbij gekomen nadat het voormalige CWI in 2009 werd ingevoegd bij het UWV. KPN/Getronics is netwerkbeheerder (met Tele2 als onderaannemer). 'Wij hebben het voornemen om naar één provider toe te gaan voor werkplek- én netwerkbeheer, zegt Thijs Vervaat, chief information officer (cio) van het UWV. 'De komende maand hakken we hierover een knoop door. In mei 2011 willen we de gunning afgerond hebben en in de tweede helft van 2011 start de migratie. Voor de tussentijd hebben we de contracten met Getronics en Atos Origin verlengd.'
De heraanbesteding en de consolidatie van leveranciers moet leiden tot een vergemakkelijking van de aansturing van de partners en tot verdere kostenbesparingen, aldus de UWV-cio.
Dialoog
Bij deze aanbesteding kiest het UWV voor een concurrentiegerichte dialoog. Hierbij wordt de opdracht aangekondigd, waarna partijen zich kunnen inschrijven. Daarna volgt een selectie van minimaal drie partijen die worden uitgenodigd voor een dialoog. Na afronding hiervan krijgen de partijen een bestek waarop ze kunnen inschrijven.
Vervaat: 'Wij vinden het belangrijk om bij deze aanbesteding de mening van de aanbieders te weten. Bijvoorbeeld over de consequenties van het kiezen voor één leverancier in plaats van meerdere partners. Hoe richt je dan je regie-organisatie in? Ook vragen we naar de inrichting van de werkplek met oog op het 'nieuwe werken': welke software-aanpassingen zijn hiervoor aan de voor- en achterkant nodig?'
Geen ervaring
De keuze voor een concurrentiegerichte dialoog staat nog niet voor 100 procent vast. 'We hebben er geen ervaring mee, dus we moeten ons terdege voorbereiden om te bepalen of het bij onze organisatie past. Een open dialoog met de markt is prima, maar het moet ook geen Poolse landdag worden.'
Het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) telt zo'n twintigduizend medewerkers en beschikt over ruim honderdtwintig vestigingen van UWV Werkbedrijf. Daarnaast heeft UWV 27 kantoren. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam.
Klinkt geweldig een concurrentiegerichte dialoog. Maar laat ze ook de prijs in het geheel meenemen. En het liefst al in de eerste selectieronde. Probleem voor het UWV is anders dat ze weer veel te veel gaan betalen. Maar ach misschien boeit de prijs ze wel totaal niet.
Ik begrijp nooit waarom 1 leverancier moet leiden tot kostenbesparing en makkelijker aansturen. Denk ook aan de kwaliteit van de dienstverlening. Kiezen voorde beste spelers met 1 hoofdleverancier betekend ook makkelijker aansturen. En wat heet makkelijker aansturen. We weten inmiddels dat dit soort trajecten staat of valt met de aansturing nadat de deal is gesloten. Blijf in control is het credo. Onderschatting van dit aspect betekend defacto een probleem met de ondersteuning. En wat ik niet lees is de vraag hoe kunnen we de gebruikers maximaal ondersteunen. Risico is dat dit weer een ICT feestje wordt.
@Robbie; hoe was t ook al weer…goedkopen is duurkopen of alle waar naar zijn geld?
Ik vraag mij altijd weer af of al dat uitbestenden echt wel goedkoper is dan een goede eigen IT afdeling. Of durven veel bedrijven dat tegenwoordig niet meer. Als je niet zelf de IT doet, doe je ook niets fout!
@Robbie
Ach ze gaan de WW verkorten naar een jaar, dan zijn we weer sneller aan het werk!??
Dus dan kan je toch weer kruiwagens geld over de schutting kieperen?
Maar je kan ook goede ICT’ers aannemen en die het werkplekbeheer laten doen.
Werkende ICT-ers die dure trage systemen bouwen voor werkloze ICT-ers.
Volgende stap is uitbesteden naar India 🙂