Printing leverancier Oki gaat dit jaar voor verdere groei. Dat moet onder andere gerealiseerd worden met een ‘narrow market strategy’, die rekening houdt met beperkingen. Hierbij moet de meeste groei met een selecte groep van 25 var’s en resellers bewerkstelligd worden, zei Frank Akihary, directeur van Oki Benelux, in een gesprek met CRN.
De directeur van de Japanse printing leverancier blikt terug op een goed 2009 en heeft ‘geleerd dat niet aan iedereen kan worden verkocht’. Daarom richt de fabrikant zich nu meer op de bestaande klanten, zo’n 700 in Nederland, en de betrokken partners. Oki werkt samen met 150 actieve resellers. Ongeveer 25 van hen worden aangeduid als ‘high potential resellers’, die voor verdere groei van Oki moeten zorgen, zoals Hofax. Onlangs breidde de fabrikant ook zijn printerreeks uit met de C300- en C5000-serie.
Ook de e-tailers verkopen steeds meer voor Oki, aldus Akihary. ‘Dat zijn partijen zoals Inmac, Central Point en ACES Direct. De groei moet worden verdubbeld door de verkoop van zowel high-end als low-end mfp’s en aanverwante diensten en services.’
Volgens Akihary ligt de toekomst van Oki en zijn kanaal in het verkoop van ‘value added solutions’. ‘Deze oplossingen moeten worden verkocht aan diverse beslissers die printingoplossingen kopen, bijvoorbeeld aan creatieve professional in de grafische industrie. Ook kunnen resellers managed printing services aanbieden aan kantoren die mfp’s gebruiken. Daarnaast blijft uiteraard de verkoop in de reguliere channel business.’