Het aantal smartphones zal de komende jaren aanzienlijk toenemen. In de (verre) toekomst zal iedereen een smartphone hebben, net als dat iedereen nu een pc heeft. Deze toename zal specifieke eisen stellen aan de ict-beheerorganisatie, vaak zijn deze nog niet ingericht op het adequaat beheren van smartphones.
Veel organisaties merken de toegenomen vraag naar smartphones. Momenteel ligt het aandeel smartpones nog rond de 20 procent, de overige medewerkers hebben een 'gewone' gsm. De verwachting is echter dat in de komende jaren het aandeel smartphones tot rond de 70 procent zal stijgen, en mogelijk zelfs daarboven. Waarom zou iemand die buiten zijn werkplek telefonisch bereikbaar moet zijn, niet ook buiten die werkplek over agenda, contactpersonen en email functionaliteit mogen beschikken. En dat is dan natuurlijk pas het begin. Extra functionaliteiten als het benaderen van bedrijfsapplicaties, het bekijken van documenten en toegang tot internet is uiteraard ook erg handig. Nu al geven mensen presentaties vanaf hun smartphone, direct gekoppeld aan een beamer. En uiteindelijk komen we uit bij een scenario waarbij iedereen een apparaatje bij zich heeft waarop alles kan, net als in een sciencefiction film. Van scannen van gezichten, het openen van deuren, tot het stellen van diagnoses.
Dit alles past natuurlijk prima bij 'het nieuwe werken' waarbij medewerkers veel vrijer zullen zijn bij het invullen van hun werkzaamheden. Overal altijd online en alles kunnen doen wat je ook op je werkplek kan komt dan binnen bereik. En ook de verdere integratie van zakelijk en privé wordt door een smartphone ondersteund, want het toestel wordt natuurlijk ook gebruikt voor privézaken.
Al die smartphones zullen echter een stevige druk op de ict-beheerorganisatie leggen. Daar waar deze organisaties hoopten in wat rustiger vaarwater te komen na de veel uitgevoerde virualtisatieslagen, komen er door de smartphones allerlei werkzaamheden bij door het regelen van de beveiliging, verschillende operating systemen, diversiteit aan toestellen, bedrijfsapplicaties beschikbaar maken, en allerlei gebruikersvragen. En welk abonnement moet er eigenlijk gekozen worden nu flat fee abonnementen binnenkort verleden tijd zijn? En hoe om te gaan met privé-gebruik? Moeten er aanvullende richtlijnen worden opgesteld?
Zo ontstaat er behoefte aan specifieke ‘smartphonebeheerders' die alle vraagstukken kunnen overzien en op de hoogte zijn van de relevante ontwikkelingen. Daar waar mobiele telefonie soms nog niet eens bij de ict-afdeling is belegd, zal de toegenomen vraag naar smartphones dit vereisen. Ook lijken specifieke cursussen en trainingen gewenst, deze zijn er nu nog nauwelijks. Zoals gemeld: het aantal smartphones zal nog aanzienlijk groeien en de ict-afdelingen (en richtlijnen) moeten hierop worden ingericht.
Mooi meegenomen dat een smartphone voor een groot deel van de hedendaagse jongeren al een gewoon gebruiksvoorwerp is. Ze zijn zelf ‘smartphonebeheerder’ en zullen het vanzelfsprekend vinden dat in hun werk ook dit soort voorzieningen worden ondersteund. Eens met de auteur dat ‘de ict-afdeling’ moet zorgen dat ze hier klaar voor zijn.
Heeft de ‘ICT-Afdeling’ het dan niet al druk genoeg met het in stand houden van de huidige infrastructuur ?
Zolang er nog geen echte standaard is in smartphone technieken heeft het weinig zin hiermee rekening te houden.
Eerst maar eens de elende van verschillende browser implementaties herstellen.
Quote:
“Dit alles past natuurlijk prima bij ‘het nieuwe werken’ waarbij medewerkers veel vrijer zullen zijn bij het invullen van hun werkzaamheden.”
Vrijer? Hun werk volgt hun overal, ze zijn altijd bereikbaar. Ze hebben nooit echt tijd voor hun zelf.
Wel eens een dagje rondgelopen zonder horloge, telefoon, pda en/of smartphone? Dan voel je wat echt vrij zijn is.
De technicus heeft helemaal gelijk. Het werk komt al genoeg op je af met e-mail op je PC.
Ik heb nog een oude Nokia (net als veel van mijn collega’s). Gewoon om te bellen. Ik hoop dat ik nog lang een telefoontoestel kan blijven kopen, die bedoeld is om mee te bellen.
Technology driven is dit toch?
Grappig, hij draait het interessant genoeg om. Voor mij is mijn smartphone in de eerste plaats voor prive gebruik, en wellicht ben ik genegen ook zoiets te gaan gebruiken voor mijn werk – mits mijn werkgever er technische en organisatorisch en qua flexwerk-mindedness klaar voor is natuurlijk.
Ai ai, door het management wordt nu al heel simpel gedacht; smartphones, dat is toch werkplekondersteuning. Het heeft immers ook jaren geduurd voordat het besef kwam om platformbeheer en werkplekondersteuning van elkaar te scheiden. Bovendien het mag tuurlijk geen extra geld kosten, zo’n nieuwe specialiteit.
De laatste jaren is de opkomst van de smartphone onmiskenbaar en hij lijkt niet te stuiten. Sinds enige maanden zie ik echter een ontwikkeling die er voor zal zorgen dat eind 2011 de vraag naar smartphones zal stagneren en misschien zelfs snel laat afnemen: de introductie van de tablet pc. Nu al is er de fantastische iPad en vanaf eind 2010 is er een keur aan wellicht nog betere Android tablets.
In enkele andere reacties klinkt de klacht al door dat smartphones de scheidslijn tussen werk en privé ongewenst doen vervagen. Doordat tablets dit veel minder indringend doen en tevens veel meer en betere functionaliteit leveren verwacht ik dat veel consumenten echt weer teruggrijpen op een basis toestel voor telefonie en sms en daarnaast op gezette tijden hun tablet gebruiken voor mail, internet en andere multimediale, interactieve toepassingen.
En geef nu toe: zelfs op de beste smartphones is de internet en multimedia ervaring eigenlijk lang niet optimaal. Dat realiseren we ons nu in rap tempo door de introductie van de tablets.
Bedrijven zullen heel verschillend met de smartphone omgaan. Voor het ene bedrijf is de smartphone een gadget die t.o.v. de mobile telefoon geen extra bijdrage levert aan de bedrijfsprocessen. Waarvoor zou je een metselaar een smartphone nodig hebben?
Voor het andere bedrijf zal de smartphone een middel zijn om werknemers optimaal in te zetten, eventueel ook buiten de normale werktijden. Daarbij denk ik aan ICT-ers in allerlei functies.
Met de smartphone kan de werknemer altijd en overal uitgebreide informatie voor nieuwe opdrachten krijgen, de e-mail tijdens koffiepauzes bekijken en zonodig beantwoorden, korte rapportages naar de zaak zenden, het crm- of helpdesksysteem raadplegen en alvast een beetje bijwerken. Een collega van je kan op kantoor voor jou een presentatie maken en deze naar je toesturen. Dan kan je die alvast op je smartphone bekijken.
Ook kan de werkgever via een GPS module zien waar de werknemer zich bevindt en deze eventueel de opdracht te geven om nog even bij een klant in de buurt langs te gaan. Dan kan de werktijd nog wat beter benut worden. De werkgever hoeft ook niet voor een apart navigatiesysteem te betalen, die zit dan ook op de smartphone.
Voor de ene werknemer is dit een leuke innovatieve manier van samenwerken. Je hebt altijd meerdere vormen van ondersteuning bij je.
Voor de ander is dit big brother is watching you. Een werknemer die zegt dat hij/zij even niet bij de laptop of tablet kan om de e-mail te checken, die heeft geen excuus meer.
Ohhhh zeker wel.
Die werknemer zegt dan gewoon dat hij nu koffiepauze heeft of gaat lunchen…
Ik zie het probleem niet, bahalve dan dat ik zo’n ding niet wil. heb ook gewoon een foon waarmee ik kan bellen en SMSsen en die verder heel stil moet zijn !
@pascal, jij bent zeker ambtenaar?