Het aantal smartphones zal de komende jaren aanzienlijk toenemen. In de (verre) toekomst zal iedereen een smartphone hebben, net als dat iedereen nu een pc heeft. Deze toename zal specifieke eisen stellen aan de ict-beheerorganisatie, vaak zijn deze nog niet ingericht op het adequaat beheren van smartphones.
Veel organisaties merken de toegenomen vraag naar smartphones. Momenteel ligt het aandeel smartpones nog rond de 20 procent, de overige medewerkers hebben een 'gewone' gsm. De verwachting is echter dat in de komende jaren het aandeel smartphones tot rond de 70 procent zal stijgen, en mogelijk zelfs daarboven. Waarom zou iemand die buiten zijn werkplek telefonisch bereikbaar moet zijn, niet ook buiten die werkplek over agenda, contactpersonen en email functionaliteit mogen beschikken. En dat is dan natuurlijk pas het begin. Extra functionaliteiten als het benaderen van bedrijfsapplicaties, het bekijken van documenten en toegang tot internet is uiteraard ook erg handig. Nu al geven mensen presentaties vanaf hun smartphone, direct gekoppeld aan een beamer. En uiteindelijk komen we uit bij een scenario waarbij iedereen een apparaatje bij zich heeft waarop alles kan, net als in een sciencefiction film. Van scannen van gezichten, het openen van deuren, tot het stellen van diagnoses.
Dit alles past natuurlijk prima bij 'het nieuwe werken' waarbij medewerkers veel vrijer zullen zijn bij het invullen van hun werkzaamheden. Overal altijd online en alles kunnen doen wat je ook op je werkplek kan komt dan binnen bereik. En ook de verdere integratie van zakelijk en privé wordt door een smartphone ondersteund, want het toestel wordt natuurlijk ook gebruikt voor privézaken.
Al die smartphones zullen echter een stevige druk op de ict-beheerorganisatie leggen. Daar waar deze organisaties hoopten in wat rustiger vaarwater te komen na de veel uitgevoerde virualtisatieslagen, komen er door de smartphones allerlei werkzaamheden bij door het regelen van de beveiliging, verschillende operating systemen, diversiteit aan toestellen, bedrijfsapplicaties beschikbaar maken, en allerlei gebruikersvragen. En welk abonnement moet er eigenlijk gekozen worden nu flat fee abonnementen binnenkort verleden tijd zijn? En hoe om te gaan met privé-gebruik? Moeten er aanvullende richtlijnen worden opgesteld?
Zo ontstaat er behoefte aan specifieke ‘smartphonebeheerders' die alle vraagstukken kunnen overzien en op de hoogte zijn van de relevante ontwikkelingen. Daar waar mobiele telefonie soms nog niet eens bij de ict-afdeling is belegd, zal de toegenomen vraag naar smartphones dit vereisen. Ook lijken specifieke cursussen en trainingen gewenst, deze zijn er nu nog nauwelijks. Zoals gemeld: het aantal smartphones zal nog aanzienlijk groeien en de ict-afdelingen (en richtlijnen) moeten hierop worden ingericht.
Ik zie het beheerprobleem niet zo. Alles draait in de cloud, toegang gaat via een browser.
@geen ambtenaar, Nee ben ik niet, ik werk gewoon voor een bedrijf waar hard gewerkt wordt, en waar om die reden pauzes gerespecteerd worden.