'Ik wil alleen nog maar echte experts', zei een ceo van een grote internationale organisatie onlangs tegen me. Ja, dacht ik bij mezelf, ik ook. Wie wil dat nu niet? Later onderweg terug in de auto liet het me niet los. Want hoe bepaal je eigenlijk, als verantwoordelijke ceo tijdens een strategische keuze rondom erp, wie de echte expert is?
Ik heb het woordenboek er eens op nageslagen. Er zijn nogal wat definities voor het woord expert, maar algemeen is de stelling 'iemand die bijzonder goed bekend is met een bepaald onderwerp'.
Dat bepaalde onderwerp is in dit geval erp, maar dat is breed. Dus gaan we dieper, een expert in SAP MM, eentje in Dynamics Trade & Logistics of Oracle Finance. Want die heb je nodig, en geen junior die jou wel even komt vertellen hoe het werkt of nog erger, de generalist die helemaal niks weet. Toch? Of zit het anders?
De leveranciers van erp-software en hun implementatie partners hebben zo hun eigen gedachtes over experts. De één hanteert de criteria volgens de norm certificering en de ander wellicht ook op aantal implementaties of senioriteit. Ik heb jonge mensen gezien, vers uit school, die net van hun erp-certificeringexamen kwamen en zich toen senior-expert (!) mochten noemen. Enkel omdat ze een examen hadden gehaald. Dat kan en mag niet, vind ik.
Simpel feit is dat alle erp-leveranciers en partners in hun sales trajecten prat gaan op de aanwezige 'experts' en expertise binnen hun organisatie. Want dat is één van de belangrijke usp's die helpen de deal te winnen.
Als toehoorder aan de andere kant van de tafel moet je echter maar zien of de genoemde expertise:
a. echt reëel is van waarde en geen papiertje wat behaald is met het downloaden van proef examens;
b. ook daadwerkelijk toepasbaar is binnen je eigen branche/organisatie;
c. niet binnen drie maanden bij een andere leverancier zit;
Een veel gehoorde opmerking is dan referenties. Maar welke organisatie gaat daadwerkelijk echt na of de te leveren kennis en kunde wel van expertniveau is? Vaak blijft het bij het ophoesten van een lijst met certificaten en misschien een referentiebezoek. En geloof me, er is geen enkele partij die een referentie bezoek op poten zet bij een klant waar de implementatie niet goed is verlopen.
Even later in de file zat ik na te denken over wie mij eigenlijk het erp-vak heeft geleerd en hoe dat gegaan is. Mooie herinneringen over stevig studeren, spannende implementaties en oprechte gesprekken met gedreven vakmensen kwamen als een film voorbij. Natuurlijk ook de fouten die je gemaakt hebt. Vooral het veel doen en meemaken telt. Die combinatie moet het zijn. Volgens mij dan.
Ik heb de eer om Computable erp-expert te mogen zijn. Volgens Computable ben ik dus 'iemand die bijzonder goed bekend is met erp'. Dat is mooi, ik ben er trots op en dank je wel.
Inherent aan dit statement is dat je nooit stopt met leren dus geachte collega Computable erp-experts help mij aub: Wat maakt iemand een echte expert bij jullie organisatie en welke criteria hanteer je hiervoor?
Je mag je pas een expert noemen als je minstens 5 jaar ervaring in je competentie hebt opgedaan. Wat heb je anders meegemaakt? Bij ons zijn de consultants minimaal 2 jaar junior.
Er is een hele reeks van onderwerpen waar ik diepgaande kennis van heb. Dat maakt automatisch dat ik geen expert kan zijn, die weet immer slechts van een onderwerp een heleboel.
Ik ken nogal wat mensen die zichzelf heel goed vinden,
zij weten immers zoveel van (noem het saaie standaardlijstje van netwerk securety en desktop onzin maar op). Kom je buiten hun vakgebied dan haken ze al vrij snel af.
Zoals John Aalders terecht aangeeft, wil je wat waard zijn, dan zul je zolang je carrièrre duurt moeten blijven studeren om bij te blijven.
Daarmee bedoel ik dan niet dat je bekend moet zijn met de nieuwste features van de nieuwste versie van de rommel die je dagelijks installeert, ik bedoel daar eerder mee dat je ’s avonds in je prive tijd zaken bestudeert waar je collega’s niets of niet veel van af weten.
Er is niets op tegen om te weten hoe databases hun gegevens efficiënt opslaan, hoe microcontrollers werken, hoe het usb-protocol werkt, hoe je alternatieve protocollen routeert, gewoon van die dingen die niet noodzakelijk rocketscience zijn maar die om de een of andere reden voor vrijwel iedereen onbekend terein zijn.
Dat maakt je nogmaals geen expert (volgens de genoemde definities) maar wel iemand met een kennis van veel zaken.
Zolang er geen duidelijke definitie is van erp-expert, kan ieder zich expert noemen of iedereen vinden dat je collega wel/niet een expert is.
Zelf ben ik nu 10 jaar actief in de erp-wereld, maar maakt mij dat een erp-expert?
Nee, zelf vind ik van niet.
Wanneer ben ik het dan wel? Dat weet ik niet, een erp-expert definitie zou daar echt bij kunnen helpen.
Ben het helemaal met Dennis eens. 10000 uur dus 5 jaar. Dan ben je expert.
Wat mij betreft mag je jezelf t.a.v. ERP expert noemen als je je klant adviseert daar niet voor te kiezen (tenzij die klant kan leven met hoge investerings- en beheerkosten, weinig flexibiliteit, van alles niet het beste en daarmee een magere ondersteuning van je bedrijfsprocessen). Nou ben ik waarschijnlijk niet helemaal representatief want ik heb gelukkig pas één ERP (drama) implementatie meegemaakt en hopelijk was dat ook de laatste. Jullie begrijpen het, ik ben geen fan van ERP (waarom met een vrachtwagen en aanhanger door een bruisende binnenstad rijden als daarvoor veel goedkopere en geschiktere vervoersmiddelen te krijgen zijn ;-).
Ik vind het altijd heel frustrerend om te zien hoe mensen altijd en alleen maar in hokjes denken. Heb je twee jaar ervaring ben je geen junior meer. Heb je vijf jaar ervaring ben je senior of expert.
Uit de ervaringen die ik heb opgedaan in mijn carrière concludeer ik daaruit dat het niet zo is dat iemand die langer in een vakgebied werk ook beter presteert en meer kennis heeft. Ik ken mensen die twee jaar in een vakgebied zitten en nu al veel meer weten en kunnen dan andere collega’s die vijf jaar in hetzelfde vakgebied zitten.
Een definitie als expert kan je m.i. niet beschrijven met hoeveel jaren iemand in een vakgebied werkt of hoeveel implementaties een persoon achter de rug heeft.
Ik zie een expert als volgt. Een persoon die de meeste problemen kan voorkomen en mocht er toch een probleem voordoen deze ook kan oplossen. Hoeveel jaar of hoeveel implementaties maakt voor mij niets uit.
Computable bestaat ook al meer dan 5 jaar en zijn al die artikelen dan van hoog niveau? En dan heb ik het nog niet over de reacties 😉
@Ewout:
Goed punt.
Wat ik wilde zeggen is dat je gewoonweg ervaring moet hebben met de praktijk. De realiteit is dat elke implementatie anders is, met zijn eigen problematiek.
Die leer je, door het doen/meemaken, herkennen en dat geeft meerwaarde.
Daarbij: de ene implementatie duurt 6 maanden en de ander is een continu verhaal. Klaar ben je nooit.
De titel “expert” is niet meer als een woord.
De reden waarom die CEO gefrustreerd is omdat hij door zijn eigen policy van kostendrukken te maken heeft met de ‘inkoop’ van goedkope erp krachten. Of te wel goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Om dit te vermijden moet de CEO dan wel zo eerlijk zijn om ook hogere tarieven te willen betalen.
Helaas is het nog steeds zo dat bedrijven voor een dubbeltje op eerste rang willen zitten en desnoods uitwijken naar een lagelonen land als India. Ze denken daarmee dezelfde kwaliteit tegen lagere kosten te krijgen. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat dit ook zo is. Integendeel, ik hoor alleen maar verhalen en zie dit ook me heen dat het tarief wel éénderde is van in Nederland, maar dat het traject vijf keer langer duurt. Tel uit je winst.
Dus bedrijven luister naar deze CEO en trek er lering uit en vooral kijk naar een eerlijke kosten/baten ratio.
Een goede expert is iemand die in principe meer is vergeten dan collega’s ooit zullen weten en die zowel een brede helikopter view als diepgaande kennis heeft.
10 jaar dedicated ERP-ervaring is een aardig begin.