'Ik wil alleen nog maar echte experts', zei een ceo van een grote internationale organisatie onlangs tegen me. Ja, dacht ik bij mezelf, ik ook. Wie wil dat nu niet? Later onderweg terug in de auto liet het me niet los. Want hoe bepaal je eigenlijk, als verantwoordelijke ceo tijdens een strategische keuze rondom erp, wie de echte expert is?
Ik heb het woordenboek er eens op nageslagen. Er zijn nogal wat definities voor het woord expert, maar algemeen is de stelling 'iemand die bijzonder goed bekend is met een bepaald onderwerp'.
Dat bepaalde onderwerp is in dit geval erp, maar dat is breed. Dus gaan we dieper, een expert in SAP MM, eentje in Dynamics Trade & Logistics of Oracle Finance. Want die heb je nodig, en geen junior die jou wel even komt vertellen hoe het werkt of nog erger, de generalist die helemaal niks weet. Toch? Of zit het anders?
De leveranciers van erp-software en hun implementatie partners hebben zo hun eigen gedachtes over experts. De één hanteert de criteria volgens de norm certificering en de ander wellicht ook op aantal implementaties of senioriteit. Ik heb jonge mensen gezien, vers uit school, die net van hun erp-certificeringexamen kwamen en zich toen senior-expert (!) mochten noemen. Enkel omdat ze een examen hadden gehaald. Dat kan en mag niet, vind ik.
Simpel feit is dat alle erp-leveranciers en partners in hun sales trajecten prat gaan op de aanwezige 'experts' en expertise binnen hun organisatie. Want dat is één van de belangrijke usp's die helpen de deal te winnen.
Als toehoorder aan de andere kant van de tafel moet je echter maar zien of de genoemde expertise:
a. echt reëel is van waarde en geen papiertje wat behaald is met het downloaden van proef examens;
b. ook daadwerkelijk toepasbaar is binnen je eigen branche/organisatie;
c. niet binnen drie maanden bij een andere leverancier zit;
Een veel gehoorde opmerking is dan referenties. Maar welke organisatie gaat daadwerkelijk echt na of de te leveren kennis en kunde wel van expertniveau is? Vaak blijft het bij het ophoesten van een lijst met certificaten en misschien een referentiebezoek. En geloof me, er is geen enkele partij die een referentie bezoek op poten zet bij een klant waar de implementatie niet goed is verlopen.
Even later in de file zat ik na te denken over wie mij eigenlijk het erp-vak heeft geleerd en hoe dat gegaan is. Mooie herinneringen over stevig studeren, spannende implementaties en oprechte gesprekken met gedreven vakmensen kwamen als een film voorbij. Natuurlijk ook de fouten die je gemaakt hebt. Vooral het veel doen en meemaken telt. Die combinatie moet het zijn. Volgens mij dan.
Ik heb de eer om Computable erp-expert te mogen zijn. Volgens Computable ben ik dus 'iemand die bijzonder goed bekend is met erp'. Dat is mooi, ik ben er trots op en dank je wel.
Inherent aan dit statement is dat je nooit stopt met leren dus geachte collega Computable erp-experts help mij aub: Wat maakt iemand een echte expert bij jullie organisatie en welke criteria hanteer je hiervoor?
Telt 1 succesvolle ERP-implementatie niet zwaarder dan 10 jaar de fout in gaan?