Fujitsu kende de nodige opstartproblemen bij netwerkbeheerder Alliander, nadat het begin dit jaar het contract voor werkplekbeheer en helpdeskdiensten gewonnen had. Na het opzetten van een nieuw transitieteam onder leiding van adviesbureau Synotion zijn de problemen opgelost. Alliander ontkent dat ontbinding van het contract aan de orde is geweest. Volgens Fujitsu komt het vaker voor dat er bij een transitieproject wel eens wat misgaat.
Fujitsu Services sleepte afgelopen februari na een aanbesteding een op papier mooie order in de wacht bij Alliander. Het mag de komende vijf jaar de werkplekdiensten en de ict-servicedesk regelen voor de energienetwerkbeheerder. De automatiseerder vervangt daarmee Atos Origin als partner voor de kantoorautomatisering.
De praktijk viel in de eerste vier maanden echter tegen door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, vertellen ingewijden. Alliander wilde een aantal zaken sneller geregeld hebben dan voorzien. De samenwerking met Atos Origin, teleurgesteld omdat het als 'oude' partner de aanbesteding had verloren, verliep stroef. Dat de transitiemanager bij Fujitsu, die de migratie met Atos Origin moest regelen, ziek werd, maakte de situatie er niet beter op. Tot overmaat van ramp werd de Nederlandse vestiging van Fujitsu geconfronteerd met bezuinigingen die vanuit Duitsland werden opgelegd. De ict-dienstverlener kwam personeel tekort en moest mensen gaan inhuren voor taken bij Alliander.
Argusogen
Het netwerkbedrijf volgde de ontwikkelingen met argusogen. Fujitsu vormde echter een nieuw transitieteam dat bestond uit een aantal extern ingehuurde adviseurs (onder andere Quint Wellington Redwood) plus een aantal Fujitsu-medewerkers onder leiding van Synotion (een consultancybureau uit Zaltbommel, gespecialiseerd in outsourcing). Met dit team werd de transitie weer in goede banen geleid.
De woordvoerder van Alliander wil niet in gaan op de zaak. 'Of Fujitsu een goede of slechte performance leverde, mag ik niet zeggen. Wij doen geen uitspraken over leveranciers, zeker omdat ict niet tot de kerntaken behoort. Maar mocht door ict-problemen de levering van gas en elektriciteit in gevaar komen, dan kunt u er van op aan dat er actie ondernomen wordt.' Hij wijst erop dat ontbinding van het contract nooit aan de orde is geweest. Accountmanager Erik van Soest van Fujitsu vindt het verhaal te zwaar aangezet. 'Aan elke transitie zitten plussen en minnen. Ik heb van Alliander geen signalen ontvangen van onvrede over de gang van zaken.'
Alliander komt voort uit de splitsing van Nuon in een productie- en een leveringsbedrijf en een netbeheerder. Alliander is het netwerkbedrijf. Bij het bedrijf uit Arnhem werken 5500 mensen.
Fujitsu Services Nederland maakte lastige tijden door. De ict-dienstverlener uit Maarssen heeft begin dit jaar een reorganisatie ondergaan. Opvallend is dat het wel goed presteert op het gebied van werkplek- en helpdeskdiensten. Het haalde de afgelopen maanden contracten binnen bij Alliander, KLM-Air France, Pon, Detail Result Services en Friesland Campina. Het bedrijf zou ook weer op zoek zijn naar nieuw personeel.