De Nederlandse webwinkel Bol.com gaat in Vlaanderen zijn dienstverlening verbeteren en het merk nadrukkelijker positioneren.
Momenteel haalt Bol.com uit België een omzet van een paar miljoen euro bij zo’n 25.000 vaste klanten. Ter vergelijking: in Nederland bedroeg de omzet van de internetwinkel vorig jaar 268 miljoen euro en het aantal klanten ongeveer 2,5 miljoen.
"We hebben ons voorheen niet goed gerealiseerd hoeveel Belgen al bij ons kopen", zegt directeur Daniël Ropers. "In het verleden blonken we daar niet uit in snelle levertijd en betaalgemak, zoals we dat in Nederland wel doen. Dat willen we veranderen."
Om dit te bereiken wil het bedrijf populaire producten die voor 13.00 uur zijn besteld, de volgende dag bezorgen. Tot nu toe was de levertijd in Vlaanderen volgens Ropers twee à drie dagen. Ook kunnen voortaan specifiek Belgische betaalmogelijkheden worden gebruikt en komt er een Belgisch klantenservicenummer.
Ropers verwacht dankzij de verbeteringen en de marketing het komende jaar minimaal een verdubbeling van de omzet en het aantal klanten in België.
Bol.com gaat bijna alle typen producten die het in Nederland aanbiedt, ook naar België brengen, uitgezonderd tweedehands spullen. "We willen voorkomen dat de portokosten hoger liggen dan de prijs van het product."
Een uitbreiding buiten de Benelux zit er voor Bol.com niet in. "We beperken ons nu en in de toekomst uitsluitend tot het Nederlands taalgebied", aldus Ropers.