Enkele bekende Microsoft-partners hebben gereageerd op een artikel van CRN over de gemengde gevoelens van lezers over de cloud-strategie van Microsoft. De partners die nu reageren zeggen goede ervaringen te hebben met Microsoft’s cloud-strategie.
Lezers van CRN reageren (anoniem) verdeeld op de vraag of ze goede zaken kunnen doen met het cloud-portfolio van Micosoft. Een aantal partners zegt echter juist achter Microsoft te staan. Zij schreven lange reacties, ondertekend met hun naam en bedrijfsnaam. Danny Burlage, cto van Wortell, schrijft: ‘Microsoft heeft een duidelijke cloud-strategie waarbij vroeger of later waarschijnlijk elk product zowel ‘on premise’ als vanuit de cloud leverbaar is. Het is aan partners en hun klanten om de beste oplossing voor een specifieke situatie te kiezen. De anonieme lezer die verwijst naar een nieuwe en aangepaste structuur beschrijft iets waar ik in ieder geval niets vanaf weet. Er is geen nieuwe structuur en die wordt zover ik weet ook niet gelanceerd. De lezer die aangeeft dat Google en Zoho veel verder met hun offerings zijn, is denk ik niet geheel op de hoogte van het hele palet aan Microsoft Online-diensten. Dit is zeer uitgebreid. Wij (Wortell) hebben twee jaar geleden een keuze gemaakt ten aanzien van de Microsoft cloud-diensten. We kiezen dat wat het beste is voor de klant in een specifieke situatie. Dit is in veel gevallen ‘on premise’, maar in even zovele gevallen ‘online/cloud’. Aan de sec installatie en implementatie van ‘on premise’-servers verdienen wij meer dan aan de activatie en migratie naar een ‘online’ omgeving. Daar staat echter tegenover dat online omgevingen veel meer mogelijkheden bieden om dezelfde klanten middels BPR en een breed scala van andere diensten te ondersteunen. Wij varen wel bij Microsoft Online Services. Twee maanden geleden zijn we verkozen tot beste BPOS-partner wereldwijd en we hebben zowel voorafgaand aan die award als erna een groot aantal projecten mogen uitvoeren voor klanten. Ik herken me totaal niet in hetgeen gesteld wordt in het artikel.’
Herke Dekker van Herke ICT Group meldt: ‘Cloud gaat de wereld veranderen. Ict-partners die hier niet in mee gaan, zullen de boot uiteindelijk missen. De wereld van software gaat veranderen en partijen zullen op andere manier dienstverlening moeten gaan verzorgen. Eigenlijk zie je deze trend ook ontstaan op het gebied van servers en storage. De wereld van de ict-partner verandert! Microsoft heeft met BPOS een zeer krachtige oplossing, die ook nog eens zeer betaalbaar is. Wij hebben ondertussen vele gelukkige BPOS-klanten, die wel een krachtig product als Outlook of SharePoint willen gebruiken, maar niet de middelen hebben om dit aan te schaffen, het geld voor andere doelen willen gebruiken en of de zorgen van ict niet willen dragen. Een klant kan nu zijn geld gebruiken voor inrichting en opleiding van de software en is uiteindelijk tevredener dan de klant die het heeft gekocht maar geen budget meer heeft voor de inrichting of training en uiterlijk het product maar half gebruikt. Daarnaast zie je ook steeds vaker veel grote klanten met honderden of zelfs duizenden werkplekken kiezen voor BPOS. Zij geven aan nooit meer terug te willen en zijn heel positief over Microsoft BPOS. Het is toch heel mooi dat wij de klant een keuze kunnen geven voor SaaS of een gemixte omgeving. Wij hebben door de inzet van BPOS naast het koopmodel alleen maar meer tevreden klanten gekregen. De partners die cloud/BPOS in een kwaad daglicht stellen, zijn bang dat ze omzet kwijtraken omdat ze geen software meer kunnen verkopen en niet de kennis en mensen hebben om software te implementeren. Met andere woorden: ze zijn bang voor de toekomst.’
Peter van Uden van ICT Spirit vervolgt: ‘Tja, nu zou ik natuurlijk kunnen schrijven dat de criticasters de essentie van de strategie niet helemaal begrijpen, maar dat is te kort door de bocht. All in is geen inhaalslag, maar de strategische overlevingsstrategie naar de toekomst. Enige doel: eindklanten verder helpen met de business. Dat zouden meer mensen moeten doen. BPOS kan daar uitstekend bij helpen, getuige de vele enthousiaste klanten die er inmiddels al gebruik van maken (misschien wordt dat nog meer als Microsoft er een meer sexy naam aan geeft).
De wederverkopers en adviseurs moeten nog wel wennen aan het nieuwe afrekenmodel van Microsoft. En zoals altijd is verandering niet altijd wenselijk of moet ‘men’ soms even wennen. De tijd van licenties schuiven, ook met services, is definitief voorbij. Wij leveranciers moeten ons richten op de business van de klant. En veelal, niet altijd, zijn cloud-oplossingen daarbij de beste keuze. Google en andere Microsoft-concurrenten weten dat ook en zeggen dat ook. Misschien is het voor sommigen van ‘ons’ (‘het kanaal’) nog te vroeg, voor de fabrikanten en eindklanten niet.’
Jan Mudde meldt: ‘Uw anonieme bron ziet het echt wat te somber in! Mogelijk moet hier toch even iets recht gezet worden: Microsoft is al enige tijd bezig met deze manier van het aanbieden van online diensten aan eindgebruikers. Dat kan via de live-variant, betaald door adverteerders (bedoeld voor particulieren), en de zakelijke variant Business Productivty Online Services.
Daarbij is voor de meeste partners die bij het BPOS-aanbod betrokken zijn, heel duidelijk dat Microsoft dit samen met partners aanvliegt. Er is een duidelijke rol voor de partner, waarbij het contact dat de eindgebruiker met de partner onderhoudt ook wel degelijk moet blijven bestaan. Uiteraard vraagt dat wel aanpassing van de partner die tot op heden licentieverkoop als hoofd-inkomstenbron zag. Wij hebben al verschillende klanten tot tevredenheid geholpen met een overstap naar ict-dienstverlening die voor een deel gebaseerd is op Microsoft BPOS. In verschillende gevallen is daarbij de traditionele it-omgeving deels in gebruik gebleven en gekoppeld. Klant tevreden, reseller tevreden! Zeker cClouds… maar geen zware donderwolken!’
Rob van den Boogaard van www.bcg-eprojects.nl schrijft: ‘Alles wat digitaal leverbaar is gaat rechtstreeks, je kunt dit als reseller dus gaan faciliteren en door het toevoegen van je kennis en kunde het voor je klanten ook snel bruikbaar maken (betaald krijgen voor toegevoegde waarde). Klanten weten vaak in het totaalplaatje niet hoe de nieuwe oplossing past of geintegreerd kan worden. Hier kan een adviesstuk afgenomen worden zodat de klant de juiste oplossing binnen zijn organisatie (en budget) krijgt. De wereld verandert, maar veranderen wij wel mee? De oude distributiemodellen gaan veranderen, klanten willen dit ook, wij faciliteren met zijn allen deze verandering.’
Je kunt je blijven verschuilen achter ‘oude’ technologie en verdienmodellen, maar de wereld verandert en als IT partner (van onze klanten, en niet zozeer van Microsoft) gaan wij daar in mee. Niet omdat we moeten, maar omdat we innovatief zijn. De wensen van de klant zijn daarin leading en die vervullen we met de beste oplossingen. Daarin is BPOS een welkome aanvulling voor veel klanten, omdat ze daarmee kosten kunnen reduceren.
Op dit moment zijn we bezig met een BPOS project waarin de klant gebruik kan gaan maken van Sharepoint en Communicator om de aanwezige kennis beter te delen en de onderlinge communicatie te verbeteren. Daarnaast kunnen we de kosten voor beheer drastisch naar beneden brengen.
Dat lijkt in eerste instantie slecht voor onze eigen portemonnee, maar het werk wat we alleen al in het migratieproject stoppen is van een andere orde dan we tot nu toe verrichtten. Die verschuiving hadden we nooit met een on premise oplossing kunnen realiseren, omdat de investeringen in Sharepoint en OCS gewoonweg te hoog zijn voor een MKB bedrijf.
De marge die je als BPOS leverancier maakt op de BPOS licenties zijn inderdaad veel kleiner dan op een on premise oplossing, maar ik vertrouw er op dat met een grotere penetratie van geavanceerdere oplossingen de vraag naar onze dienstverlening alleen maar toeneemt.
Niels D?nszelmann
Knoworries bv