Ict-dienstverlener Ordina heef in het eerste halfjaar van 2010 een verlies geleden van 9,1 miljoen euro. Over dezelfde periode in 2009 noteerde het dienstenbedrijf nog een kleine winst van 0,4 miljoen. De omzet daalde met twintig procent naar 227,2 miljoen euro. De dienstverlener heeft last van de terughoudende vraag naar ict-diensten bij financiële dienstverleners, overheden en zorgverleners.
Het in 2008 aangekondigde kostenreductieprogramma verloopt volgens het bedrijf succesvol. Het bedrijf zegt in 2010 ongeveer 5 miljoen euro meer dan geraamd aan kosten te reduceren. Dat bedrag komt bovenop een kostenbesparing van 25 miljoen euro die het dienstenbedrijf tussen 2008 en 2011 wil realiseren.
Ordina maakt ook bekend dat het zijn belang in dochterbedrijf Integer Groep verkoopt. De dienstverlener uit Nieuwegein had een belang van honderd procent in dat dienstenbedrijf.
Volgens Ordina is de Benelux momenteel de moeilijkste markt in Europa om ict-diensten aan de man te brengen. In een toelichting op de resultaten schrijft het bestuur: 'In de eerste maanden van 2010 waren klanten zeer voorzichtig met investeringen in grootschalige projecten en wilden zij vooral op korte termijn resultaat zien.' Ordina stelt dat door die terughoudendheid de vraag naar adviesdiensten en ict-diensten ten opzichte van de eerste zes maanden van 2009 verder is afgenomen.
Nieuw kabinet
Gekeken naar de verschillende markten, daalde de omzet vooral in de markt voor financiële instellingen het hardst. De inkomsten daalde met 28 procent tot 57 miljoen euro. De omzet uit de publieke sector inclusief zorg daalde met 21 procent naar 97,4 miljoen euro. De omzet uit klanten in de industriële sector daalde met 12 procent tot 72,8 mijoen euro.
Ordina zegt dat door de val van het kabinet en de lange kabinetsformatie de besluitvorming over overheidsinvesteringen in ict lang op zich laat wachten. Die opdrachten zouden volgens het bedrijf moeten aantrekken zodra overheden na de formatie knopen doorhakken over de inzet van automatisering bij bezuinigingen.
De omzet uit adviesdiensten daalde met 28 procent tot 39,1 miljoen euro. De omzet uit ict-diensten liep met een kwart terug tot 123 miljoen. De omzet uit de uitbesteding van applicaties daalde met twee procent naar 65,1 miljoen.
Lichtpuntjes
Het bedrijf ziet ook lichtpuntjes. Het omzetaandeel van langetermijncontracten is met 29 procent bijna op het gewenste niveau. Ordina heeft als doel voor de middellange termijn om 30 tot 35 procent van de omzet uit meerjarige contracten te halen.
Het bedrijf zegt dat de tarieven in het tweede kwartaal van 2010 gestabiliseerd zijn en de investeringsbereidheid van financiële dienstverleners toeneemt.
Er komt dus een besparingsronde van 5 miljoen euro. Als je dat vergelijkt met de besparingen van 2008 (25 miljoen, c.q. 350 ontslagen) dan kom je nu aan de 70 arbeidsplaatsen die zullen verdwijnen. Dat is natuurlijk maar speculatie, maar ik zie geen andere manier waarop Ordina zou kunnen besparen. Een symbolisch salaris van 1 euro voor de bestuurders zou misschien een optie zijn, maar dat zal er wel niet inzitten. Sterkte oud collega’s, met het zware weer dat er aankomt.
Sales, er is werk aan de winkel. Misschien moeten jullie iets aan de tarieven doen? Het zijn niet zo zeer minder uren maar vooral de kleinere marge – en dat wordt bij de door dhr Kasteel zo gewenste meerjarige contracten alleen erger.
@ oud ordinees, de afname aan personeel was veel groter dan die 350 ontslagen, de krimp ligt in de buurt van de 1400 arbeidsplaatsen.
Inderdaad die lage tarieven van Ordina doet ze nu de das om. Ik zie ze in de markt opdrachten winnen ver onder de prijs van concurrenten. Deze projecten zijn bij voorbaat al verliesgevend, laat staan als er tegenvallers in het project komen. Helaas zie ik nog steeds overheidsklanten die hier intrappen. Gelukkig zorgt Ordina op deze wijze tzt zelf voor haar eigen ondergang, Kostenbesparing moet uit het personeel komen, dus niemand wil daar nog werken en een hoger salaris kun je daar helemaal wel vergeten. Bovendien zorgen dit soort 0 marge contracten voor veel spanning in de relatie met haar klanten. Ga zo door Ordina, nog even en je aandelenkoers is zo laag dat je vanzelf van de markt wordt gehaald. misschien volgende maand weer een emissie doen om de salarissen te kunnen betalen!?
>>Het bedrijf ziet ook lichtpuntjes. Het omzetaandeel van langetermijncontracten is met 29 procent bijna op het gewenste niveau. Ordina heeft als doel voor de middellange termijn om 30 tot 35 procent van de omzet uit meerjarige contracten te halen.
Mooi lichtpuntje. Dat langlopende contracten doorliepen is vanzelfsprekend, daar kunnen klanten niet zomaar van af. Als daarnaast Adviesdiensten met 28% krimpen en ICT diensten met 25% dan neemt inderdaad het relatieve deel van Outsourcing toe. Zo kan ik ook doelstellingen halen.
Maar de marges op die contracten zijn laag. Dus alles bij elkaar is het nog steeds gitzwart (of dieprood) in Nieuwegein.
Het is wel een beetje zoeken naar spijkers op laag water als we de kabinetsformatie erbij gaan slepen. Ordina (samen met Logica) doet het vele malen slechter dan de concurrentie. De omzet keldert wel heel erg hard, juist nu veel bedrijven een goed eerste halfjaar achter de rug hebben. En dat de tarieven stabiel zijn is wellicht positief, maar snel stijgen zullen ze niet…
Patrick slaat de spijker op zijn kop. Als je als bedrijf contracten koopt is dat leuk voor je omzet, uiteindelijk ga je eraan kapot. Daarnaast is het slecht voor de markt als geheel, de klant heeft een koopje maar krijgt dan ook bagger. If you pay peanuts you get monkeys……
Ik heb medelijden met al die medewerkers die iov hun Directie op alles moeten bieden terwijl de modellen laten zien dat het geld gaat kosten ipv oplevert. En dat komt nu keihard terug. Gemiddelde uurtarieven van onder de 60 euro over de hele linie ga je niet volhouden, tenzij je natuurlijk alleen maar schoolverlaters gaat aannnemen en inzetten…..
Ik heb de focus bij Ordina voor de Top 10 van hun beste klanten altijd verkeerd gevonden. Het kwam gewoon voor dat een goede consultant eerder voor minder tarief werd geplaatst bij deze top, terwijl een veel winstgevender aanvraag opzij werd geschoven. Uiteraard werd dan niet aan de consultant gevraagd waar zijn voorkeur naar uit ging, want dat zou dan vaak eerder de veel interessantere positie zijn bij de niet-top 10.
Ik denk dat deze vroegere focus Ordina aan het opbreken is. Ook zal het sales apparaat nu echt zijn werk moeten doen, maar is daar waarschijnlijk niet op bedacht. In de huidige tijd zal je namenlijk niet veel klanten krijgen daar alleen naast de telefoon te gaan zitten.
haha, tja, hadden ze mij maar als nieuw business sales moeten aannemen. dus, voor mij lekker uitlachen die hut. Ik heb altijd geleerd acquisitie te plegen en te “cold canvassen”maarja, tegenwoordig allemaal jong, voetjes op het buro en denken dat je god bent met je mobiel en leuke lease auto. Sorry, ben niet verbitterd hoor maar is maar een impressie, Maarja, dat druk je moeilijk “in feiten”en “cijfers”uit
Zelf ben ik niet voor niets vertrokken bij Ordina. Er was veel onvrede bij de medewerkers, en de heer Kasteel die mocht van de meeste ook wel vertrekken. Hoe staan de oud collega’s er nu tegenover? Vinden jullie dat de heer Kasteel moet vertrekken, en zien jullie nog toekomst bij Ordina? Het zou interessant zijn om wat meer reacties van Ordina medewerkers te krijgen.
Ordina…Beyond the Ordinary 🙂
Men leeft daar nog in de jaren 90.