Het handzame formaat, de lange batterijduur en de gebruikersvriendelijkheid van de iPad zijn de belangrijkste redenen dat de Vrije Universiteit (VU) binnen een 'Mobile Learningproject' ervoor heeft gekozen eerstejaars studenten deze tablet in bruikleen te geven. Eerder hadden een aantal lezers van Computable hun twijfels geuit over de vraag of de VU hun eerstejaars studenten een iPad in bruikleen moest geven.
'De extreme draagbaarheid van de iPad en langere batterijduur lenen zich uitstekend voor gebruik gedurende een volledige collegedag', vertelt projectleider Willem-Jan van Zeist van de afdeling Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen van de Amsterdamse universiteit. Hij coördineert de invoer van de iPad bij de VU, 'zowel vanuit de ict- als de onderwijskundig inhoudelijke kant.'
'De tabletvormfactor is zeer geschikt voor het lezen van handleidingen en kijken van instructievideo's, vooral daar waar er echt geen ruimte is voor laptops van elke student in het lab', legt de projectleider uit. Andere tablets zijn volgens Van Zeist niet overwogen. 'De iPad is nu de enige tabletcomputer die wat kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid betreft de moeite waard is om naar te kijken.'
‘Draagvlak creëren’
Eerder betoogde lezer Stefan dat studenten geen iPad nodig hebben om instructievideo's van onderwijspractica te bekijken. 'Je kan mij niet wijs maken dat ze hiervoor 'nieuwe technologie' nodig hebben.' Lezer Andrej had juist groot begrip voor de keuze van de VU. 'Door te stellen dat een iPad niet innovatief is, zeg je feitelijk dat usability ondergeschikt is aan functionaliteit. In de praktijk zie ik echter vaak dat features niet worden gebruikt omdat deze onhandig zijn in het gebruik. Vóór de iPhone gebruikte bijna niemand mobiel internet. Sinds de iPhone is het gebruik geëxplodeerd. Dit heeft vooral met gebruikersvriendelijkheid te maken. De usability van de iPad is voor veel zaken veel beter dan dan laptops en netbooks.'
Projectleider van Zeist vindt dit een 'goed punt': 'Een belangrijke drijfveer achter dit project is om digitale leermiddelen naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor is een makkelijk te gebruiken apparaat zoals de iPad een uitstekende keus om breed, onder alle studenten, een draagvlak te creëren voor het gebruik van deze middelen.'
Notebooks niet overwogen
Notebooks zijn door de VU niet in overweging genomen. 'Wij willen iPad vooral gebruiken in een laboratoriumomgeving. In een practicumruimte voor scheikunde is er geen ruimte om laptops neer te zetten. Een tabletcomputer heeft in deze omgeving duidelijke voordelen ten opzichte van netbooks', legt Van Zeist uit.
Op de iPads zal de VU 'een aantal apps voor het lezen en bewerken van pdf-bestanden' van tevoren installeren. 'Maar de studenten krijgen de iPad volledig in eigen beheer. Wij zullen studenten stimuleren zelf op zoek te gaan naar apps die interessant zijn voor het wetenschappelijk onderwijs in de Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen.' De VU vaardigt wel richtlijnen uit voor gebruik van de iPad en de installatie van apps.
‘Snel tikken geen probleem’
Volgens Van Zeist is het niet erg dat op de iPad geen zware, gespecialiseerde, wetenschappelijke programma's kunnen draaien. Een lezer met de naam Clavon vond de keuze voor een tablet niet voor de hand liggend. 'Je kunt er niet op notuleren (probeer maar eens met tien vingers te typen op een iPad), je kunt bijna niks in de achtergrond laten draaien (behalve de Apple-applicaties), je kunt geen data direct met je medestudenten uitwisselen (behalve via het web of de cloud), je Pad is niet aan te sluiten op hardware tijdens de practica en het belangrijkste: geen enkele voor een technische student relevante software (bijvoorbeeld MatLab, SPSS en dergelijke) draait er op (behalve iBeer dan).'
Van Zeist: 'Uiteraard is een iPad niet hetzelfde als een laptop/notebook. In veel opzichten echter (als e-reader/multimedia apparaat, gebruiksgemak, mobiliteit, batterijduur) geeft de iPad een superieure ervaring ten opzichte van deze apparaten. Uiteraard moet men ook beseffen dat de iPad niet alles kan. Zware gespecialiseerde programma's zullen er inderdaad niet op draaien. Echter voor gebruik in het lab of tijdens college, waarin kort dingen worden getypt, opgezocht (uiteraard ook in 'the cloud') en gelezen kunnen worden, is het een uitstekend device.'
Lezer Andrej voegt daaraan toe: ' Je kunt eenvoudig met een pennetje aantekeningen maken in pdf's (via iAnnotate). Een iPad is dus veel handiger voor het maken van aantekeningen tijdens een college dan een laptop. Het toetsenbord werkt trouwens verbazingwekkend goed. Snel tikken is geen probleem.'
Misschien kunnen ze beter even wachten op de Kno die dit najaar uitkomt. Die is speciaal gericht op studenten.
Wat is de Kno ? Ik heb een IPad en ben er heilig van overtuigd dat binnen een paar jaar elke student in Nederland het schoolwerk met een tablet verricht. Zeker omdat het ook nog eens zo’n 8 to 10 kilo per dag minder sjouwen is. Dat is weer goed voor de kosten in de gezondheidzorg. Dus de lobby kan beginnen zou ik zeggen.
Voornamelijk leuk en heel (veel te) duur. Blijkbaar is er geld genoeg en hoeft de overheid niet te bezuinigen. Volgend jaar voor 35 dollar een alternatief (zie Volkskrant)
De Kno wordt in samenwerking met studenten ontwikkeld.
http://vimeo.com/12223465
Zal wel te duur zijn volgens Realist, maar als het op huurbasis gaat en de boeken zijn digitaal verkrijgbaar, lijkt het me een goede investering van de VU.
En dan komt er ook nog in november de Google/HTC variant, die niet de bekende iPad gebreken/omissies kent:
http://tweakers.net/nieuws/69300/htc-tablet-krijgt-multitouch-technologie-van-israelische-start-up.html
Het wordt leuk op de tablet-markt!
Wel interessant wat er allemaal gaat gebeuren op de tablet-markt uiteraard, maar helaas kan je niet werken met wat er nog niet is: beware of vaporware ;). Voorlopig lijkt me de enige nuttige tablet toch echt de iPad!
Heb vandaag de Inking app voor de iPad ontdekt, en dat soort dingen zien er echt goed uit. Key issue is de snelheid waarmee er nieuwe content op verschijnt! Zie hier: http://bit.ly/9xddyS
Ik begrijp wel dat je voor het studiejaar wil beginnen, maar de iPad is wel erg first-generation. De proef van Schwarzenegger in Calfornie (gratis verstrekking van iPads aan studenten) is ook jammerlijk mislukt omdat het lezen van de iPad gewoon te traag en te moeilijk is. Binnen no-time hadden de studenten uit eigen middelen weer dezelfde boeken gekocht die ze ook digitaal geleverd kregen. Ik heb het ook geprobeerd hoor, maar zelfs voor vergaderstukken was het veel te traag en te ingewikkeld om aantekeningen tijdens de vergadering te maken. Probeer maar eens te bladeren door je stukken: duurt veel te lang, als je het al kan vinden.
Dus: ik wacht wel even tot het wat beter uitontwikkeld is.
Het scherm van de Ipad is niet geschikt om grote lappen tekst te lezen. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat de VU een dergelijk idioot idee heeft. Studenten lezen (als het goed is) honderden pagina’s tekst per week. Als je dat op een Ipad doet, dan verdient het VU medisch centrum, afdeling oogheelkunde over een paar jaren bakken vol met geld aan voormalige VU studenten.
Een conventionele e-reader zoals bijvoorbeeld de BeBook, dat zie ik meer zitten voor studenten. Hun hele boekentas in een handzaam formaat en dan ook nog eens goed leesbaar. De Bebook neo heeft bovendien de mogelijkheid om stukken tekst te markeren. De extra opties die de Ipad biedt wegen niet op tegen het vele malen betere scherm van een ebook reader.
@Hein
Hoe kom je erbij dat de ipad niet geschikt zou zijn om tekst te lezen. Het werkt prima. Juist de koppeling met internet, het interactieve en de mogelijkheden voor video en geluid maken de ipad bij uitstek geschikt.
Conventionele ebooks kunnen niet met video werken! Misser. En lezen deed ik al de hele dag vanaf een beeldscherm. De spookverhalen die de ronde doen over slechte leesbaarheid van een apparaat zonde e-ink zijn onzin. Zoals ook jouw oogheelkunde hoax / onzin.
Markeren van stukken tekst kan ook met de ipad, maar je kunt ook meteen doorlinken, klikken, mailen van interessante stukken tekst enzovoorts. Kan een conventioneel ebook niet.
Probeer het zelf en je bent overtuigd.
Omgekocht? Of is het net als op m’n werk van dat domme volk dat niet meer kan leren?