Het handzame formaat, de lange batterijduur en de gebruikersvriendelijkheid van de iPad zijn de belangrijkste redenen dat de Vrije Universiteit (VU) binnen een 'Mobile Learningproject' ervoor heeft gekozen eerstejaars studenten deze tablet in bruikleen te geven. Eerder hadden een aantal lezers van Computable hun twijfels geuit over de vraag of de VU hun eerstejaars studenten een iPad in bruikleen moest geven.
'De extreme draagbaarheid van de iPad en langere batterijduur lenen zich uitstekend voor gebruik gedurende een volledige collegedag', vertelt projectleider Willem-Jan van Zeist van de afdeling Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen van de Amsterdamse universiteit. Hij coördineert de invoer van de iPad bij de VU, 'zowel vanuit de ict- als de onderwijskundig inhoudelijke kant.'
'De tabletvormfactor is zeer geschikt voor het lezen van handleidingen en kijken van instructievideo's, vooral daar waar er echt geen ruimte is voor laptops van elke student in het lab', legt de projectleider uit. Andere tablets zijn volgens Van Zeist niet overwogen. 'De iPad is nu de enige tabletcomputer die wat kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid betreft de moeite waard is om naar te kijken.'
‘Draagvlak creëren’
Eerder betoogde lezer Stefan dat studenten geen iPad nodig hebben om instructievideo's van onderwijspractica te bekijken. 'Je kan mij niet wijs maken dat ze hiervoor 'nieuwe technologie' nodig hebben.' Lezer Andrej had juist groot begrip voor de keuze van de VU. 'Door te stellen dat een iPad niet innovatief is, zeg je feitelijk dat usability ondergeschikt is aan functionaliteit. In de praktijk zie ik echter vaak dat features niet worden gebruikt omdat deze onhandig zijn in het gebruik. Vóór de iPhone gebruikte bijna niemand mobiel internet. Sinds de iPhone is het gebruik geëxplodeerd. Dit heeft vooral met gebruikersvriendelijkheid te maken. De usability van de iPad is voor veel zaken veel beter dan dan laptops en netbooks.'
Projectleider van Zeist vindt dit een 'goed punt': 'Een belangrijke drijfveer achter dit project is om digitale leermiddelen naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor is een makkelijk te gebruiken apparaat zoals de iPad een uitstekende keus om breed, onder alle studenten, een draagvlak te creëren voor het gebruik van deze middelen.'
Notebooks niet overwogen
Notebooks zijn door de VU niet in overweging genomen. 'Wij willen iPad vooral gebruiken in een laboratoriumomgeving. In een practicumruimte voor scheikunde is er geen ruimte om laptops neer te zetten. Een tabletcomputer heeft in deze omgeving duidelijke voordelen ten opzichte van netbooks', legt Van Zeist uit.
Op de iPads zal de VU 'een aantal apps voor het lezen en bewerken van pdf-bestanden' van tevoren installeren. 'Maar de studenten krijgen de iPad volledig in eigen beheer. Wij zullen studenten stimuleren zelf op zoek te gaan naar apps die interessant zijn voor het wetenschappelijk onderwijs in de Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen.' De VU vaardigt wel richtlijnen uit voor gebruik van de iPad en de installatie van apps.
‘Snel tikken geen probleem’
Volgens Van Zeist is het niet erg dat op de iPad geen zware, gespecialiseerde, wetenschappelijke programma's kunnen draaien. Een lezer met de naam Clavon vond de keuze voor een tablet niet voor de hand liggend. 'Je kunt er niet op notuleren (probeer maar eens met tien vingers te typen op een iPad), je kunt bijna niks in de achtergrond laten draaien (behalve de Apple-applicaties), je kunt geen data direct met je medestudenten uitwisselen (behalve via het web of de cloud), je Pad is niet aan te sluiten op hardware tijdens de practica en het belangrijkste: geen enkele voor een technische student relevante software (bijvoorbeeld MatLab, SPSS en dergelijke) draait er op (behalve iBeer dan).'
Van Zeist: 'Uiteraard is een iPad niet hetzelfde als een laptop/notebook. In veel opzichten echter (als e-reader/multimedia apparaat, gebruiksgemak, mobiliteit, batterijduur) geeft de iPad een superieure ervaring ten opzichte van deze apparaten. Uiteraard moet men ook beseffen dat de iPad niet alles kan. Zware gespecialiseerde programma's zullen er inderdaad niet op draaien. Echter voor gebruik in het lab of tijdens college, waarin kort dingen worden getypt, opgezocht (uiteraard ook in 'the cloud') en gelezen kunnen worden, is het een uitstekend device.'
Lezer Andrej voegt daaraan toe: ' Je kunt eenvoudig met een pennetje aantekeningen maken in pdf's (via iAnnotate). Een iPad is dus veel handiger voor het maken van aantekeningen tijdens een college dan een laptop. Het toetsenbord werkt trouwens verbazingwekkend goed. Snel tikken is geen probleem.'
@ Robbie
“En lezen deed ik al de hele dag vanaf een beeldscherm”
Van mij mag je, maar ik doe het niet. Er zijn overigens onderzoeken die zowel de nadelige gevolgen voor de ogen bevestigen als ook tegenspreken.
Zo lang er op dat gebied geen eenduidigheid is neem ik liever het zekere voor het onzekere. Ik lees daarom regelmatig vanaf papier ipv het scherm en ook het lezen op een e-reader bevalt mij in elk geval beter. Ik merk dat ik hiermee minder snel moe wordt en minder snel hoofdpijn krijg dan van achter een scherm lezen. En dat is dan ook wel zo prettig.
Dat je met Ebooks niet met video kunt werken is inderdaad correct, maar hebben we toch laptops en desktopcomputers voor, of zelfs smartphones? Bovendien zie ik in de onderwijswereld maar beperkte bruikbaarheid voor multimediale content (hoogstens video-colleges).
De Ipad heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar zoals ik eerder stelde: ik kan me niet voorstellen wat de gemiddelde student heeft aan alle opties die zo’n apparaat standaard met zich meebrengt. Studeren is voor 95 procent lezen.
Get on the hypetrain !
Na twitter en facebook weer het onnodige stukje onzin dat wordt opgepakt door de marketing afdelingen van Nederland.
Mocht men echt willen besparen, dan liever een e-reader icm een laptop in bruikleen aanbieden.
Ik denk dat een eerdere reacties goed bij de waarheid gaat komen.
Het lijkt mij ook beter even te wachten met de aanschaf van zo’n ding totdat de concurrenten van Apple hun producten lanceren. De diverse reviews wijzen al uit dat de komende apparatuur de iPad voorbij streven. Bovendien lijkt het mij onlogisch dat je spullen gaat aanschaffen en verstrekken die bepaalde applicaties missen die je nodig hebt voor internet.
De spullen die gaan komen binnen zeer korte tijd zijn in het gebruik beter dan wat de iPad te bieden heeft.
Maar wie zijn wij om daar over te oordelen.
Inderdaad maar mee doen met de Apple hype zonder verdere onderzoek te verrichten naar andere apparatuur die beschikbaar is of komt.
En dat voor een onderzoekcentrum als de VU.