Van Lanschot Bankiers laat het netwerk- en telecombeheer uitvoeren door Getronics. De bank heeft dit takenpakket uit de eerder gesloten infrastructuurdeal met IBM gehaald. Volgens Van Lanschot is het handiger om deze taken direct bij een partij te beleggen die er gespecialiseerd in is. Het contract met Getronics zou een waarde hebben van 28 miljoen euro, maar dat wil de bank niet bevestigen.
Van Lanschot sloot in oktober 2008 twee grote uitbestedingsovereenkomsten. Een met Accenture (applicatieontwikkeling en -beheer) en één met IBM voor infrastructuurdiensten, waaronder het beheer van het rekencentrum en de werkplekken, de helpdesk, netwerk- en telecomdiensten en migraties. Bij het sluiten van de overeenkomst met IBM waren er al twijfels of het netwerk- en telecomgedeelte er wel bij hoorde. IBM had tenslotte zijn netwerkdienstverlening een paar jaar daarvoor wereldwijd aan AT&T verkocht. Anderhalf jaar later besluit de bank alsnog dit takenpakket over te hevelen naar KPN-dochter Getronics. 'Het is niet uit onvrede over de prestaties van IBM, maar we wilden de expertise bundelen. Behalve IBM voerde KPN ook nog wat telefonieactiviteiten uit. Het bleek handiger om alle taken bij één partij te beleggen.'
Personeel mee
De contracten met IBM en Accenture hebben een looptijd van zeven jaar. Hoe lang de looptijd van het contract met Getronics is, wil Van Lanschot niet prijsgeven. Ook over de contractwaarde doet de bank geen mededelingen. Bronnen rond het bedrijf reppen van 28 miljoen euro. De waarde van het oorspronkelijke IBM-contract was zo'n 100 miljoen euro over zeven jaar.
In het kader van de uitbestedingscontracten moesten zestig automatiseerders van Van Lanschot plus vijftig inhuurkrachten mee gaan naar IBM (Accenture nam circa veertig ict'ers en vijftig inhuurkrachten over). In het kader van het nieuwe contract stapt een handvol medewerkers over van IBM naar Getronics.
Oudste bank
Van Lanschot Bankiers noemt zich de oudste onafhankelijke bank van Nederland en richt zich op vermogende particulieren en ondernemers. De bank stelde eind 2008 dat het een groot deel van de ict uitbesteedt omdat het te veel moeite kost om de benodigde ict-expertise op peil te houden. De bank kwam verder in het nieuws door een groot mislukt backoffice-vernieuwingsproject, waarvoor het 55 miljoen euro af moest schrijven.