Wanneer de gemiddelde lezer uit de it of telecom de als titel gebruikte afkortingen leest, overkomt hem waarschijnlijk hetzelfde als wat de leek ervaart bij de afzonderlijke termen. Hij vraagt zich af 'Waar gaat dit over?'. Met dit artikel hoop ik een aanzet te kunnen geven in een andere richting. Want het kan allemaal zoveel eenvoudiger.
Al enige tijd volg ik discussies over dit thema en heb ik me afgevraagd of ik nog iets zou kunnen bijdragen. Op het gevaar af, dat je je dit na het lezen nog steeds afvraagt, waag ik het er toch op. Het nieuwe werken, unified communications, mobility, SaaS en open source hebben wellicht op het eerste gezicht niets met elkaar te maken. Schijn bedriegt.
Het nieuwe werken en unified communications? Beiden zijn als zodanig niet door Microsoft uitgevonden, maar als veel vaker heeft Microsoft zich er wel heel handig mee in het spectrum van de belangstelling geplaatst door het als grote marktspeler zodanig te (her)benoemen. Daarmee heeft het bedrijf als zo vaak eerder de aandacht op zijn producten weten te vestigen, terwijl het natuurlijk – ik ben niet de eerste, die het schrijft – helemaal niet om software gaat, maar om een brede ontwikkeling in de samenleving. Een ontwikkeling die gekenmerkt wordt door termen als flexibiliteit, mobiliteit, emancipatie, individualisering, efficiency, effectief zijn en het vervagen van de grens tussen werk en privé.
Any place, any time kunnen werken en sturen op basis van output in plaats van tijd, het is wellicht een gruwel voor leidinggevenden in traditionele bedrijven. Tegelijkertijd lijken het mij thema's waar het bedrijf van de nabije toekomst lean en mean niet aan ontkomt. Het hiërarchische model met vele verschillende lagen is te log om bedrijven nog te kunnen laten concurreren. Om dit artikel niet te breed te maken zal ik me vanaf hier echter beperken tot de bijdrage die ict zou kunnen leveren aan de hierboven zeer kort geschetste ontwikkelingen.
Microsoft is natuurlijk niet het enige bedrijf, dat deze ontwikkeling ziet en er al in een vroegtijdig stadium op in probeert te spelen, zoals hierboven betoogt. De Microsoft-producten kenmerken zich echter wel doordat ze nadrukkelijk juist niet ‘any place‘ zijn, maar afhankelijk van door Microsoft-software voorziene hardware en daarmee feitelijk dus ook een plaats. En dan hebben we het over servers en vooral werkstations. Die werkwijze was lange tijd perfect, maar moet nu toch langzaam plaats gaan maken vanwege de enorme kosten van het beheer en dus de beheersbaarheid. Het echte nieuwe werken heeft volgens mij andere tools nodig.
En hier komt SaaS om de hoek. Software as a service, ook wel software uit de kraan of software on demand. Niet te verwarren met ASP overigens. Bij ASP is het uitgangspunt om software via een server aan te bieden. Op werkstations hoeft niets te worden geïnstalleerd, maar de aanbieder van de server is niet altijd, en in het geval van de werkstations tot dusver meest gebruikte kantoortoepassingen, eigenlijk nooit de leverancier van de software. Het gevolg is dat er allerlei aanbieders zijn van hetzelfde product, maar dan wel allemaal met de eigen setup. Het betekent de mogelijkheid van een redelijk complete totaaloplossing, maar net als in de traditionele client/server-omgeving zijn er nog steeds licentiekosten en kosten voor systeembeheer op de server. SaaS is feitelijk de opvolger van ASP. Het verschil is dat de oplossing wordt aangeboden door de leverancier zelf. Er is maar één versie in omloop, updates en upgrades zijn zonder meerkosten beschikbaar voor de gebruiker, zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen. Veelal gaat SaaS hand in hand met hoge beschikbaarheid, waarbij het risico is gespreid over in elk geval meer dan één server. Bij SaaS betaalt de klant niet voor een licentie, maar betaalt hij alleen een vast bedrag per maand. Veelal kan men per maand naar meer of minder gebruikers schakelen of zelfs geheel opzeggen. SaaS biedt dus een veel completere totaaloplossing dan ASP.
Omdat Microsoft erin is geslaagd zichzelf en zijn producten zowel op het gebied van ‘het nieuwe werken' als ‘unified communications' in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, lijkt het al snel alsof het logisch is dat ook deze nieuwe ontwikkelingen door Microsoft en zijn producten gedomineerd zullen gaan worden. Gezien het hiervoor gememoreerde denk ik echter dat dit wishfull thinking zal blijken te zijn. Uiteraard moet de grootste speler uit de afgelopen decennia nooit worden onderschat en ik hoop ook echt dat men de bakens tijdig weet te wenden, zodat er de komende jaren concurrentie zal zijn. Vooralsnog zet ik mijn geld echter niet op Microsoft, maar op Google.
Google is volledig SaaS en kan daardoor producten leveren die de eindgebruiker veel minder kost en ook nog eens veel minder kopzorgen en beheer kost. Ter vergelijking: een Google Apps-mailserver is een vrijwel volwaardige vervanger van Microsofts' Exchange Server, zowel voor wat betreft het gebruik van Outlook als op het gebied van synchronisatie met mobieltjes, maar is in zijn professionele vorm veel goedkoper (Google claimt tien keer) en stabieler (volgens Google zes keer). Daarnaast biedt het met zijn Docs zonder meerkosten zaken waarvoor Microsoft-gebruikers via Office aparte licenties moeten aanschaffen en waarmee je perfect versiebeheer kunt toepassen. Oud-Microsoft-medewerkers hebben onder andere via OffiSync hierop ingespeeld door een extra button in je Microsoft Office-omgeving beschikbaar te stellen, waarmee je Microsoft Office-documenten direct opslaat in de Google Apps-omgeving. En dan hebben we het nog niet over de beschikbaarheid zonder meerkosten van zaken als Sites (om eenvoudige intra- en extranetsites mee te ontwikkelen), Google Video en de ontwikkelingen op het gebied van mobiele apparaten (onder andere Android) en telefonie.
Wie daarbij bedenkt dat Google ook API's beschikbaar stelt voor partners om te integreren met Google Apps, begrijpt dat het hier om een meer dan een serieuze aanval gaat van de grootste Microsoft-uitdager van dit moment. Door die integratiemogelijkheden zijn zelfs kleine spelers door Google in staat gesteld om bijvoorbeeld open source projecten te integreren en zo een heel compleet en totaal geïntegreerd platform aan te bieden any time, any place beschikbaar met onder andere groupware, synchronisatie met alle moderne mobieltjes, crm, hrm, projectadministratie, VoIP-telefooncentrale en websitebeheer inclusief zoekmachine optimalisatie. De groupwarefuncties worden beheerd via de Google's secure imap server en is meteen een compleet exit-scenario beschikbaar gesteld. Daarmee zijn moderne tools voor het nieuwe werken via unified communications hier en nu beschikbaar zonder aanschaf- en licentiekosten, maandelijks schaalbaar en zonder zorgen en kosten voor installatie of systeembeheer. Het kan echt veel eenvoudiger!
Dat dit weer het zoveelste reclameverhaaltje (“wij van WC-eend adviseren WC-eend”) is, hebben wij lezers heus wel door.
Ik geloof allang niet meer in sprookjes. Wie zelf ooit als beheerder gewerkt heeft weet dat de doorsnee met al die tools niets kan beginnen. KISS, keep it simple and structured, is een beter motto.
Het is ook geen goed idee om je hele hebben en houwen bij 1 leverancier te leggen zoals Google in dit geval, een zekere spreiding van risico is voor iedere onderneming gezonder.
Google uitdager van Microsoft? In mijn ogen is Google al lang en breed de belangrijkste partij ter wereld als het gaat om dit soort ontwikkelingen. Alsmaar Microsoft blijven afschilderen als de grote boze wolf is een beetje sneu.
@ Kaspar
Kun je iets duidelijker zijn? Je clou ontgaat mij volledig.
@ Jan
Hoeveel bedrijven hebben meer dan 1 ICT-leverancier, die hun systemen beheren? Is het niet zo, dat in heel veel bedrijven volledig zijn overgeleverd aan de grollen en grillen van hun interne ICT-ers of zelfs het ingehuurde ICT-bedrijf dat het beheer verzorgt?
In het geval dat ik heb beschreven, is wat jij als gevaar aanmerkt nu juist NIET het geval.
@ Ad
Microsoft is in mijn ogen geen ‘boze wolf’. Ik geloof ook niet, dat het ergens in het verhaal te lezen is.
Je maakt mij ook niet wijs, dat je in volle ernst meent, dat Google op dit moment de grote speler is als het gaat om Office toepassingen. Dat is al twee decennia Microsoft.
Voor een service is nodig :support (serv desk) en produkt (applicatie/OS/Hardware/Infra). Dat zelf verzorgen kost een hoop : stroom, app, app beheerder, OS, OS beheerder, infra, infra beheerder.
Het kan eenvoudiger lees ik. Met SaaS besteed je al die moeilijke en dure technische dingen uit.
Er zit echter nadeel aan. Je verliest ook de controle, omdat je afhankelijk wordt van de Service Provider.
In een auto rijd je duur naar elke plek die je wilt, ook al sta je vaak in de file. Met OV ga je zitten en afwachten. Kiezen veel mensen dus niet voor.
Zelf je ICT professioneel inrichten (Schaalbaar, modulair, Highly avialable, Secure, VPN) is wellicht duurder, maar heeft zn voordelen.
@ ikverveelme
Wie bedoel je eigenlijk ‘Je verliest ook de controle…’?
Is dat ‘je’de directie, die nu in de meeste gevallen gewoon volledig is overgeleverd aan zijn interne of externe ICT-leverancier? In het geval van SaaS kan hij veel gemakkelijker switchen. In het geval van de combinatie SaaS en Open Source kan hij op elk moment zelfs beslissen of hij alsnog het geheel toch weer lokaal wil hebben.
Of is dat ‘je’ de ICT-er, die zijn feitelijk toch onbedoelde macht ziet verdwijnen?
De business verliest controle over de ICT. Op hoog niveau (service) kan die kiezen, maar lager niveau (implementatie) niet. Soms wil de business dat ook niet. Maar vaak wel : logfiles inzien, security waarborgen, gegevens op straat -> wie heeft gelekt, juridische consequenties, functionele aanpassingen, performance verbeteringen, koppeling met bestaande applicaties.
Trouwens, even de SaaS Provider switchen. Doe je niet zomaar in een middel/groot bedrijf.
Saas en OpenSource (itt open standaarden) als business model zijn controversieel. Je pleidooi voor SaaS en OpenSource vind ik niet onzinnig, alleen eenzijdig gericht op de voordelen.
@ ikverveelme
Dank voor je reactie.
Persoonlijk denk ik, dat je het Saas-gebeuren wellicht wat onderschat voor wat betreft klantgerichtheid. Ook Saas-leveranciers willen graag zoveel mogelijk informatie aan hun klanten geven. Ze hebben vaak goede SLA’s, heldere AV’s en Security Policy’s en zijn veelal bezig om te komen tot excellent performance. Daar is hun business immers het meest van belang en ook het meest kwetsbaar?
Ook zie ik het controversiële niet in de combinatie SaaS en Open Source. O[ https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/cloud_computing/2838048/2333364/saas-open-source-en-cloud-computing.html heb ik begin vorig jaar daarover een heel verhaal geschreven.
@ikverveelme 23-08-2010 10:40 & 11:29
Sterke reacties. Is ook mijn ervaring.
@Willem Massier 11:57
Lees de reacties van ikverveelme nog maar eens goed door. Met klantgerichtheid heeft het niets te maken.
Het gaat over maatwerk, beveiliging en volwassen applicaties. Zaken die SaaS niet kan bieden.
@ Een IT-er
Dank voor je aanvulling. Wellicht zit hier een misverstand, waardoor we langs elkaar heen communiceren.
1. SaaS en maatwerk.
Doel achter SaaS is om een standaard applicatie als leverancier aan te bieden, die voor alle gebruikers dezelfde is. (zie Rabobank en Google)
SaaS is dus nooit maatwerk.
Wel kun je een SaaS-appplicatie vaak zo tunen, dat hij dicht in de buurt komt, van wat je zou willen.
2. Beveiliging
Dat een SaaS-oplossing minder veilig zou zijn, waag ik ernstig te betwijfelen. Ik denk, dat die veronderstelling absoluut onjuist is. In de eerste plaats zijn de grootste problemen op het gebied van beveiliging te herleiden tot onveilig gedrag van binnen uit. Ten tweede ken ik maar heel weinig servers in het MKB die in clusters uitgevoerd zijn en waar dagelijks professioneel systeembeheer op wordt toegepast.
3. Volwassen applicaties
Wat is de definitie van een ‘volwassen applicatie’? Is Rabo internetbankieren geen volwassen applicatie? En Google als zoekmachine ook niet? Of … begrijp ik je gewoon verkeerd?