Nederland vervulde jarenlang een belangrijke functie bij de distributie, de opslag en de archivering van fysiek mediamateriaal, zoals films of televisieseries. Nu worden steeds meer media gedigitaliseerd. De Dutch Media Hub moet ervoor zorgen dat Nederland een belangrijke rol blijft spelen in de mediawereld.
Op initiatief van de provincie Noord-Holland vertrokken in 2008 vertegenwoordigers van mediabedrijven en initiatiefnemers vanuit de overheid naar de Verenigde Staten. ‘Daar is het idee getoetst bij productiebedrijven. Die bleken interesse te hebben', vertelt directeur George Freriks van Dutch Media Hub.
Na het bezoek aan de studio's is een consortium opgezet. De initiatiefnemers hadden een lijst van bedrijven die zij graag aangesloten zouden zien bij het consortium. Die zijn benaderd. ‘Bijna iedereen heeft positief gereageerd op dit verzoek', zegt Freriks. Deelnemers aan de Dutch Media Hub betalen 2500 euro per jaar. Daarnaast kreeg het consortium een subsidie van 1,5 miljoen euro. ‘Dit geld is bedoeld om een start te maken', aldus de directeur. Deelnemers aan de hub zijn bijvoorbeeld KPN, BT, Beeld en Geluid, Getronics en SBS.
Connectiviteit tussen de aangesloten bedrijven is het eerste waaraan wordt gedacht, maar dat is niet de belangrijkste taak van het consortium. ‘We werken vooral aan afspraken over standaarden', zegt Freriks. ‘De standaarden bepalen hoe de media heen en weer worden gestuurd, welke metadata wordt toegevoegd en hoe audio wordt opgeslagen. Daarbij kijken we ook naar de internationale standaarden.'
Dat connectiviteit wat lager op het lijstje staat, komt doordat dit door de partijen zelf moet worden geregeld en doordat het niet het moeilijkste deel van het traject is. ‘Een deel van de verbindingen ligt er al. In Hilversum is bijvoorbeeld het glasvezelproject BreedNet. Partijen kunnen hier op aansluiten.' Bovendien is connectiviteit in Nederland goed geregeld. ‘Wat betreft dekking hebben we een voorsprong op andere landen. Nederland heeft ook de Ams-IX, wat ook voordelen biedt', zegt de directeur.
Zelf geld verdienen
Na 2011 moeten de bij de hub aangesloten partijen zelf het geld gaan verdienen. Daarom wordt gewerkt aan zeven projecten, die verschillende diensten moeten opleveren. Een van die projecten is een zoekplatform. Hierbij kan worden gezocht in beelden met een lage resolutie. Het gevonden beeld wordt wel in hoge resolutie geleverd.
'Dit is vooral interessant voor kleine producenten met een media-archief. Grote producenten regelen dit zelf wel, maar er zijn heel veel kleine partijen waarvoor een zoekfunctie te duur is', zegt Freriks. Daarnaast werkt de hub ook aan een mobiele zoekfunctie. Partijen die mediabestanden zoeken kunnen dat op hun mobiele telefoon doen.
Een ander project is Digital Cinema. Steeds meer bioscopen maken gebruik van digitale films. De hub werkt aan een infrastructuur om deze films vanuit de productmaatschappijen bij de bioscopen te krijgen. ‘Het gaat om zware digitale bestanden. Daarom zijn goede verbindingen en duidelijke afspraken nodig', zegt Freriks. Binnen Nederland draait een proef. De directeur verwacht deze binnenkort ook uit te rollen naar bioscopen in andere landen.
Een soortgelijk project gaat over het aanleveren van commercials bij de omroepen. ‘Dit proces willen we vereenvoudigen. We willen een clearinghouse maken waarin commercials vanuit het reclamebureau terechtkomen. Vandaaruit worden ze dan doorgestuurd naar de omroepen. Nu leveren reclamebureaus elk een eigen formaat commercial aan bij de omroepen', zegt Freriks.
Partners
Er zijn nu ongeveer dertig bedrijven aangesloten bij de Dutch Media Hub. ‘Er zijn nog wel partners die we erbij willen hebben', zegt Freriks. Hij denkt dan bijvoorbeeld aan partijen op het gebied van opslag en distributie van video. ‘Maar je moet niet te veel samen willen doen. Uiteindelijk blijf je wel concurrenten van elkaar.'
Volgens de directeur is in de wereld geen andere publiek-private samenwerking op het gebied van mediadistributie. ‘Dat Nederland daar de eerste mee is, komt door de traditionele ondernemerskwaliteiten in ons land. Internationaal zijn mediabedrijven nog niet zo ver, als het gaat om file-based verzenden van media. Beeld en Geluid is een van de partijen die daarmee wel al ver is. We hebben daardoor op een aantal belangrijke gebieden een voorsprong.'