Het hoger ict-onderwijs is onder de maat. Dat stelt Computable-expert en directeur François Zielemans van adviesbureau voor chief information officers Virtum. Volgens hem klagen cio’s dat starters weinig verstand hebben van de laatste ict-ontwikkelingen.
Dat zou komen doordat docenten in het hoger onderwijs niet genoeg actuele praktijkervaring hebben. Ook zouden ze de ontwikkelingen in de branche niet snel genoeg in het onderwijs integreren. Volgens het adviesbureau doen de studenten daardoor niet de kennis op die in de ict-wereld belangrijk is. Zielemans: ‘Er is een grote behoefte aan zwaar gekwalificeerde generalisten die voor organisaties de grote lijnen uitzetten. Die worden op dit moment niet opgeleid.’
Daar komt bij dat studenten nog altijd een verkeerd beeld hebben van de ict’er. Zielemans: ‘Studenten hebben het beeld van ‘eenzame mannen die in donkere kelders achter een toetsenbord zitten’.’ Onterecht, aldus directeur Dirk van der Mark van opleider Dirksen Opleidingen. ‘De ict’er staat steeds meer naast de business manager en samen nemen ze besluiten over de koers van het bedrijf.’
Examenprocessen
Eerder dit jaar gaf de onderwijsinspectie diverse ict-opleidingen een onvoldoende. Zo zou de kwaliteit van particulier opleider Dirksen Opleidingen ondermaats zijn. Volgens het rapport deugden de examenprocessen en -kwaliteit niet.
De opleider kon zich daar niet in vinden. Van der Mark: ‘Onze examinering is gewoon goed. Als kleinere opleider hebben wij onze processen echter anders georganiseerd dan grotere opleiders. Uit gesprekken met de inspectie bleek dat daarvoor geen ruimte is, ook niet als onze processen voor onze organisatie efficiënter zijn.’
Aansluiting met bedrijfsleven
Ondanks de kritiek van Zielemans zijn er wel opleiders die zich bezighouden met de aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven. Zo starten de universiteiten Nyenrode en TU Delft in oktober met de opleiding Executive Master in Business Administration (MBA) in Business.
Nyenrode richt zich op bedrijfskundige- en managementonderwerpen en TU Delft houdt zich bezig met het technische gedeelte van de opleiding. Volgens de twee onderwijsinstellingen zijn ict-studies vaak te technisch, maar komt ict in veel MBA-opleidingen juist te weinig aan bod. Dat zou ‘een mismatch tussen vraag en aanbod’ in de onderwijsmarkt veroorzaken. De samenwerking tussen de universiteiten moet daarin verandering brengen.