Werkgevers doen weinig om hun wervingssite aantrekkelijk te maken voor werkzoekenden, stellen onderzoekers. Een gemiste kans, want daardoor gaat de perfecte kandidaat waarschijnlijk liever ergens anders kijken. Acht tips voor werkgevers die aantrekkelijker willen zijn voor werkzoekende ict'ers.
Wees duidelijk, bedenk welke uitstraling het bedrijf wil hebben en kom beloftes na. Het is een greep uit de adviezen van onderzoeker van wervingssites Bas van de Haterd. Computable zet alle suggesties op een rijtje.
Maak het aantrekkelijk
Vooral werkgevers die veel vacatures hebben, doen er goed aan te bedenken hoe ze die willen presenteren. Hoewel er allerlei manieren zijn om dat te doen, is het verstandig de belangrijkste informatie overzichtelijk neer te zetten. Het gaat bijvoorbeeld om de functietitel, de -beschrijving en een samenvatting van wat het werk inhoudt. Geef elke functie een eigen pagina.
Een persoonlijke website
Internet kan een kil medium zijn. Een foto van de recruiter of van collega's maakt het bijvoorbeeld al een stuk persoonlijker. Dat geldt ook voor het tonen van een direct e-mailadres van de personeelsmedewerker, in plaats van sollicitanten te laten mailen naar een algemeen adres.
De juiste bedrijfscultuur
De uitstraling van de wervingssite moet passen bij de bedrijfscultuur. Een werkgever die zegt kwaliteit en het volgen van opleidingen belangrijk te vinden moet geen sollicitatiegesprekken houden in de showroom.
Wees duidelijk
Duidelijkheid over de arbeidsvoorwaarden is belangrijk. Sollicitanten willen bijvoorbeeld weten of ze trainingen kunnen volgen en zo ja, welke dat zijn en hoe groot het budget daarvoor is. Ook het noemen van het aantal jaren werkervaring dat een sollicitant moet hebben is nodig. De titel 'senior beheerder' betekent niet bij elk bedrijf hetzelfde.
Laagdrempelig is prettig
Veel wervingssites verlangen dat sollicitanten direct een brief sturen, terwijl zij misschien eerst vrijblijvend wat informatie willen verzamelen. Geef ze die kans en hou het laagdrempelig. Even via internet chatten met de personeelsafdeling is voor de werkzoekende gemakkelijker dan de recruiter opbellen.
Pas op met invulformulieren
Ict'ers zitten niet te wachten op lange invulformulieren als ze willen solliciteren. Een e-mail is vaak gemakkelijker.
Hoe gaat het verder?
Werkzoekenden willen weten wat ze te wachten staat. Geef dus aan hoe het sollicitatieproces verloopt. Noem bijvoorbeeld het aantal gespreksrondes, eventuele tests of assessments. Laat ook weten hoe lang het duurt voordat de sollicitant een reactie krijgt.
Reageer op tijd
Werkgevers die de sollicitant laten weten hoe lang het duurt voordat ze een reactie krijgen, houden zich vaak niet aan hun eigen belofte. Dat is niet handig. Ict'ers zien tijdig reageren als een vorm van respect voor de sollicitant. Een negatieve ervaring vertellen ze waarschijnlijk +door aan vrienden, collega's en andere werkzoekenden.
Nog eentje die ik zelf altijd waardeer: geef een salarisindicatie! (valt eigenlijk onder ‘wees duidelijk’)
Naam en telefoonnummer van de toekomstig leidinggevende / manager / CEO zou ook fijn zijn.