Het Duitse Omninet Software-, System und Projektmanagementtechnik mag een nieuwe servicemanagementtool leveren aan UWV. Met de opdracht is ruim zevenhonderdduizend euro gemoeid. De beheersoftware vervangt de huidige tool HP Openview Service Desk 4.5. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen besloot tot vervanging omdat HP stopt met de ondersteuning van versie 4.5. Ook constateerde de uitvoeringsinstantie steeds meer beperkingen in het gebruik ervan.
Het aantal gebruikers van de servicemanagementtool binnen UWV is met twaalfhonderd behoorlijk groot. Uit onderzoek naar de kosten van een overstap naar de meest recente HP-versie, HP Service Manager 7, bleek dat de migratiekosten boven de aanbestedingsgrens zouden komen. Daarop schreef UWV een aanbesteding uit voor zowel nieuwe software als invoering ervan. In totaal vijf aanbieders deden mee aan de tender, waarvan Omninet de winnaar is geworden. Het Duitse bedrijf is in 1993 gestart en opende in 2008 een kantoor in Nederland (Den Haag). Omninet biedt met het product Omnitracker ondersteuning voor helpdesks, relatiebeheer en servicemanagement. Tot de Nederlandse klantenkring behoren Nuon, Rabobank, provincie Utrecht en Philips.
Hmmm, weer een ‘multi milion ict-project’ waar de klant van het UWV niets mee opschiet……
Wanneer gaat men ict binnen de (semi) overheid als een serieus proces voor de gehele overheid behandelen?
‘Nooit’ is het antwoord omdat er te veel (in en directe) mensen mee zijn gemoeid en er niet een overheid is.
Is dit om te verhullen dat onderhoud en operations door UWV dermate slecht zijn geweest dat men moeite heeft met een forward port van versie 4.5 naar versie 7? Omnitracker ziet er krachtig uit, en hun flexibile licentiemodel is zeker handig als men de kosten wil uitsmeren, maar UWV’s IT functie liggen al een tijd bij recruiters die enkel naar de prijs kijken. Dus als UWV een beleidsvoering heeft waar kosten en waarde hetzelfde betekend, dan wordt het eens tijd om volledige uitbesteding van UWV te bespreken.
Ik vraag me af waarom ‘De Overheid’ samen zou moeten investeren als dit in ‘Het Bedrijfleven’ niet hoeft. Misschien iets met verschillende behoeften?
Tja en als HP de support op een pakket stopt, moet je dan als instantie doormodderen en later het verwijt krijgen dat je je klanten niet goed behandeld hebt omdat je met niet-ondersteunde software werkt?
Het UWV heeft het wat mij betreft prima gedaan en met minimale middelen maximaal resultaat proberen te bereiken.
O ja: als je voor 1200 mens software moet aanschaffen, upgraden of vervangen, dan is heb je het inderdaad al snel over een multi-million-dollar-project. Dat is geen nieuws.
Vreemde aanbesteding dit;
een van de voorwaarden die we in de aanbesteding gezet hebben was Nederlandstalig bedrijf, consultants, etc. Zelfs de website van Omninet is niet in het Nederlands…
Verder besteedt UWV nu bijna 2 maal zoveel aan Omninet dan waar anderen voor aangeboden hadden en last but not least heeft Omninet een aantal zaken waar ze in de aanbesteding positief op geantwoord hadden niet kunnen tonen…
Hier wordt dus ca. 350.000 euro belastinggeld van Nederlandse burgers weggegooid…
700.000?!! Wat laat de overheid zich toch altijd weer een oor aannaaien! Jammer alleen dat wij dat dan weer betalen. Ik werk voor een multinational met 85.000 werknemers en wij hebben een service management tool uitgerold in inmiddels 35 landen wereldwijd voor 450.000 euro. Incident, Config, Change, Request fulfillment, Problem, service level en Release management, knowledge management, projecten module, self service en KPI rapportage allemaal inbegrepen en zelfs de proces definities tot aan werkinstructies aan toe. En het UWV betaalt 7 ton??? Ik mag hopen dat hun ICT directie nog eens naar dat contract kijkt voordat ze zoveel geld verbranden…
@Patrick
Graag weet ik meer over jullie contracten. Want dat er veel geld omgaat in overheidsland waar de markt wellicht anders kan ben ik wel van overtuigd, ook gezien de laatste UWV uitbesteding voor meer dan 400 miljoen