Werkgevers hechten onterecht veel waarde aan ict-certificaten. Dat stellen leden van Computables Loopbaan-panel. Dat zou vooral komen doordat managers en personeelsmedewerkers te weinig technische kennis hebben om het cv van een sollicitant te kunnen beoordelen.
Hoewel een certificaat wel enig zicht geeft op de kennis van een ict’er, is het te weinig bewijsmateriaal om te kunnen inschatten of een sollicitant geschikt is voor een functie. ‘Managers en hr-medewerkers grijpen certificaten aan als garantie voor kennis doordat ze te weinig van ict weten’, stelt recruitmentconsultant Mark Joosten. ‘Een freelancer vertelde mij bijvoorbeeld dat hij zijn certificaten gebruikt om tijdens intakes discussies over kennis te vermijden.’
Graadmeter
Ook werknemers merken dat werkgevers geregeld te weinig verstand van techniek hebben. Ict’ers die reageren op berichtgeving over de technische kennis van leidinggevenden stellen dat ze nauwelijks begrijpen wat het werk van een ict’er inhoudt. ‘Wij moeten feeling hebben met van alles en nog wat, terwijl werkgevers meestal geen feeling hebben met wat wij doen’, luidt een van de reacties.
Daar komt bij dat leidinggevenden te veel zouden letten op de onderwerpen die in een training aan bod komen en te weinig kijken naar de manier waarop de lesstof getoetst wordt. Voor de meeste experts uit het Loopbaan-panel is een goed examen een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van een certificaat.
Bewijs van deelname
Werkgevers die toch conclusies willen trekken uit de certificaten die iemand op zijn cv heeft staan, moeten er volgens de Computable-experts vooral op letten of de training is afgesloten met een examen. Directeur Paul Baan van softwarebedrijf VLC: ‘Anders is een certificaat slechts een bewijs van deelname en daaraan hecht ik veel minder waarde.’
De meeste experts zijn het erover eens dat de praktijk een belangrijk onderdeel van het examen moet zijn. Zonder die ervaring is het certificaat vooral een bewijs van de mate waarin een cursist kan studeren. ‘We moeten ons realiseren dat het draait om toepassen van kennis’, zegt directeur Wouter Ouweneel van ict-dienstverlener Call2. ‘Theoretische kennis biedt meestal de basis voor het uitvoeren van werkzaamheden. De combinatie van kennis en ervaring is echter het belangrijkst.’