Werkgevers hechten onterecht veel waarde aan ict-certificaten. Dat stellen leden van Computables Loopbaan-panel. Dat zou vooral komen doordat managers en personeelsmedewerkers te weinig technische kennis hebben om het cv van een sollicitant te beoordelen.
Hoewel een certificaat wel enig zicht geeft op de kennis van een ict'er, is het te weinig bewijsmateriaal om te kunnen inschatten of een sollicitant geschikt is voor een functie. 'Managers en hr-medewerkers grijpen certificaten aan als garantie voor kennis doordat ze te weinig van ict weten', stelt recruitmentconsultant Mark Joosten. 'Een freelancer vertelde mij bijvoorbeeld dat hij zijn certificaten gebruikt om tijdens intakes discussies over kennis te vermijden.'
Graadmeter
Ook werknemers merken dat werkgevers geregeld te weinig verstand van techniek hebben. Ict'ers die reageren op berichtgeving over de technische kennis van leidinggevenden stellen dat ze nauwelijks begrijpen wat het werk van een ict'er inhoudt. 'Wij moeten feeling hebben met van alles en nog wat, terwijl werkgevers meestal geen feeling hebben met wat wij doen', luidt een van de reacties.
Daar komt bij dat leidinggevenden te veel zouden letten op de onderwerpen die in een training aan bod komen en te weinig kijken naar de manier waarop de lesstof getoetst wordt. Voor de meeste experts uit het Loopbaan-panel is een goed examen een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van een certificaat.
De meeste experts zijn het daarover eens. Zonder die ervaring is het certificaat vooral een bewijs van de mate waarin een cursist kan studeren. 'We moeten ons realiseren dat het draait om toepassen van kennis', zegt directeur Wouter Ouweneel van ict-dienstverlener Call2. 'Theoretische kennis biedt meestal de basis voor het uitvoeren van werkzaamheden. De combinatie van kennis en ervaring is echter het belangrijkst.'
Helemaal eens met Michael en Guido. Het is simpel, ik zoek iemand op ccna/ccnp nivo, want dan weet ik wat ik kan verwachten van zo’n persoon. En ja, de ene ccna’er is bijna op ccnp nivo (en dus beter) en de andere ccna’er niet.
Ik wil als werkgever niet belast zijn met het afnemen van testen om te zien hoe goed de sollicitant beweert te zijn. ‘Ervaring hebben met AD, Netwerken, Firewalls’ op een CV zegt mij toch helemaal niks.
Voor al die mensen die zeggen al zo goed te zijn, doe dan het examen, 100% zeker dat je iets oppikt uit de boeken of het examen wat je nog niet wist. De examens zijn niet zo duur, en de trainings zijn niet altijd verplicht.
Ik heb wel wat certificeringen onder de riem.
Maar ik moet wel zeggen. Als ik een solicitatie- en/of intake meemaak waar ik technisch ‘doorgezaagd’ wordt, dit een bepaalde hoeveelheid respect afdwingt in de richting van. “Goh, ze weten waar ze mee bezig zijn.”
Zo’n papiertje is leuk voor de CV. Een goede CV geeft je een uitnodiging, maar het zijn de gesprekken waar je op aangemomen wordt.
Andersom komt ook voor.
Heb me uit interesse gecertificeerd voor diverse ICT vaardigheden. Zelf gefinancieerd. Toch word ik alleen aangenomen op klussen waar ik ervaring in heb.
Terwijl het certificaat juist bewijst dat ik gemotiveerd genoeg ben om zelfstandig kennis op te doen in het sub vakgebied.
Ik hecht zelf veel meer waarde aan de certificaten waarbij ik de kennis uit boeken geleerd heb. Daar was echt doorzettingsvermogen voor nodig ipv een jaar betaald praktijkkennis opdoen en dan met paar uur leren een examen halen.
Als je bijvoorbeeld CCNA hebt gedaan, lijkt het me dat je toch echt wel behoorlijk wat van de basis van netwerken mee hebt gekregen, hoor. Anders geen CCNA. En basisbegrippen komen ook terug in Microsoft trajecten.
Inderdaad moet je naast je papiertje ook voldoende werkervaring hebben, en die is helaas wat minder goed aan te tonen. Vooral omdat degenen die mensen moeten aannemen zelf geen kaas hebben gegeten van inhoudelijke ICT. Ja een term als DHCP kunnen ze nog wel verklaren, maar wat een ACK of een NAK betekent? Geen idee. Maar die mensen moeten ons wel aannemen. En je ziet dan ook dat met name bij detacheerders een goede kandidaat maar al te vaak wordt afgewezen ten faveure van een kandidaat die zichzelf vooral goed kan verkopen.
>>Het is jammer dat je niet altijd een opleiding tegen komt welke gewoon in gaat op de protocollen en principes van de ICT
Dat heet een universitaire opleiding waar je 5 jaar lang voor moet zwoegen om de eindstreep te halen.
Je krijgt dan ook een certificaat.
Maar omdat opdrachtgevers kortzichtig beleid volgen zijn ze enkel geintresseerd in werknemers die met product X handeling Y kunnen doen.
Ik vind dat Michael een goed punt heeft. Als je serieus omgaat met je studie voor een certificering, dan krijg je een behoorlijk overzicht en inzicht in het produkt. Pas als je er daarna mee aan de slag gaat, dan leer je waar alle vinkjes zitten en leer je de zaken echt kennen.
Ik ben zelf een MCT en wordt geacht de zaken goed te snappen en te beheersen. Nou zal dat snappen wel lukken, maar omdat je als trainer met de hele breedte van het vakgebied bezig bent, heb je vaak niet die verregaande ervaring, die iemand in de praktijk opdoet.
Maar dit gemis aan ervaring is snel in te vullen, omdat je goed snapt hoe de zaken werken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor trainers.
Iemand, die uitsluitend in de praktijk bezig is, mist het overzicht. Je kan leren welke actie je op welk moment moet nemen, maar je zal nooit veel verder komen.
Vandaar dat Bill Gates toch wel gelijk had toen het over certificeringen ging : “proove your credentials”. Ik voeg daar graag aan toe : “en ga daarna het vak echt leren”
@Michiel,
Het feit dat mensen geen certificaten willen halen wil niet zeggen dat zij zichzelf niet bijscholen.
Ik heb wat certificaten die m.i. geen waarde hebben omdat mijn kennis ver voorbij de scope van die certificaten gaat.
Voor mij is het normaal dat ik zo elke drie maanden iets volkomen nieuws oppak. gewoon op eigen gelegenheid, in mijn eigen tijd en op eigen initiatief.
Ik heb het dan niet over een nieuw software paketje leren instaleren of een ander routertje leren instellen maar over zaken die varieren van low level usb concepten via, dedicated lowlevel drivers voor RF chippies naar signal processing software maar ook triviale zaken als soap support op embedded devices.
Niet noodzakelijk omdat ik er lol in heb maar gewoon omdat ik anders een probleem niet kan oplossen.
Mij lijkt als je de capaciteiten hebt om op die manier je kennis op te doen, je voor een bedrijf meer waard bent dan waneer je afhankelijk bent van een cursus op kosten en initiatief van je opperhoofd.
Ervaring heeft mij geleerd dat aleen detacheerders geintereseerd zijn in papierwinkel, eindklanten zijn dat nooit.
Kan het alleen maar eens zijn met Technicus: zeker in de detachering is het papiertje je visitekaartje. Je zult de werkgever daarna moeten overtuigen in het gesprek of je de gevraagde kennis ook daadwerkelijk bezit.
De gemiddelde werkgever laat het aantrekken van extern personeel over aan personeelszaken en roept “Doe maar een CCNP’er”. CV’s vallen op de mat en P&O kijkt alleen maar naar het al dan niet aanwezig zijn van dat papiertje om iemand uit te nodigen of niet.
Dat werkervaring meer waarde heeft dan “slechts” een papiertje kan ik alleen maar beamen. Het papiertje zou dan ook vaak moeten gelden als bekroning van die ervaring en niet als start. Hoewel een bepaalde theoretische basiskennis ook nooit weg is…
Ik programmeer al een jaar 10 (voornamelijk C#.Net en C++) en omdat (zoals Paul., 12-08-2010 20:08 al schreef) de cursussen onbetaalbaar zijn loop je tegen een muur op en geef je het uiteindelijk op om te solliciteren bij ICT bedrijven en detacheerders. Achteraf gezien ben ik wel blij want als ik zie met welk gemak ICT’ers gedropt worden en kantoorpersoneel blijft zitten denk ik dat managers nog niet goed begrepen hebben dat software de organisatie kan bepalen i.p.v. andersom.
Mooie discussie over het nut van certificaten, maar die voer je toch ook niet met een politie agent als hij je naar je rijbewijs vraagt. Dat jij beter rijdt dan alle andere mafkezen op de weg, zal hem niet echt overtuigen!! Certificaten zeggen niet alles over kennis en kunde, maar wel dat je de basisvaardigheden hebt om aan de spullen van klanten/werkgever te zitten. En het zegt veel over de professionaliteit en het meegaan met nieuwe technologieën van een ICT-er.