Gedreven door toegenomen marktwerking zijn er de afgelopen jaren grote veranderingen geweest in de gezondheidszorg. De rol van ict is daarbij steeds groter geworden en dat is niet verwonderlijk: de overheid, patiëntenorganisaties maar met name de politiek en de verzekeraars stellen steeds hogere eisen aan kwaliteit, veiligheid en efficiency. Experts zijn het erover eens dat ict een groot deel van de oplossingen moet bieden om aan de gestelde eisen tegemoet te komen.
Hoewel zorginstellingen zwaar hebben geïnvesteerd in software-applicaties van verschillende leveranciers in de afgelopen decennia, hebben zij nog maar relatief weinig aandacht besteed aan de efficiency-slag die zij kunnen maken op het gebied van informatie-uitwisseling. Door de uitwisseling van informatie beter te orchestreren kunnen zorgaanbieders de productiviteit en efficiency aanzienlijk verbeteren. Dit is een uitstekende manier om ‘Smart-IT' binnen de gezondheidszorg naar een hoger plan te krijgen.
Interoperabiliteit
Informatie-uitwisseling is een essentieel onderdeel van het zorgproces. Om efficiënt te kunnen werken moet informatie voor iedereen binnen de zorgketen toegankelijk zijn. Daarnaast is het belangrijk te kijken naar de duurzaamheid van informatie. Als bron van informatie over het handelen van mensen en organisaties zijn archieven namelijk niet alleen vandaag relevant, maar ook morgen, overmorgen en lang daarna. Er moet voorkomen worden dat informatie in de toekomst verloren gaat doordat het niet goed bewaard of zelfs niet meer geopend kan worden. Door gebruik te maken van (open) standaarden kunnen veel problemen voorkomen worden en effiency-slagen gemaakt worden.
Er zijn verschillende documentstandaarden die kunnen worden ingezet, zoals odf, pdf/A en pdf 1.7. Een voordeel van het gebruik van pdf is dat het de mogelijkheid biedt om verschillende informatiebronnen zoals aantekeningen van artsen, röntgenfoto's en analyses van bloedmonsters, op een veilige manier te delen. Hiermee raakt pdf aan het hete hangijzer van interoperabiliteit. Te vaak is het nog te lastig om gegevens op een uniforme manier uit te wisselen. Niet iedereen in de keten beschikt over eenzelfde soort systemen en eenzelfde soort applicaties. Iedereen die een gratis pdf-reader gebruikt, kan die informatie bekijken en ermee interacteren.
Documentbeveiliging
Een belangrijk struikelblok voor volledige implementatie en acceptatie van Elektronische Patiënten Dossiers (epd's) is beveiliging. De zorgen daaromheen richten zich nagenoeg altijd op de systemen en bijna nooit op documenten. Toch zal ook epd-informatie vroeg of laat in het proces een keer moeten condenseren in een documentformaat. Pdf is dan een logische keuze omdat daarmee de authenticiteit, integriteit en vertrouwelijkheid van documenten beter worden beschermd. Ppdfdocumenten kunnen op een veiligere manier worden gedistribueerd en beschikbaar gesteld, zowel intern binnen de zorginstelling als voor de buitenwereld, omdat de beveiliging die aan het pdf-document wordt toegekend, permanent in het bestand zelf is ingebouwd. Het toegangsbeheer en de machtigingen reizen mee met het document en zorgen ervoor dat onbevoegde gebruikers de vertrouwelijke informatie niet kunnen bekijken of doorsturen. Dit biedt de volgende voordelen:
– Een permanente integriteit van het document door middel van digitale handtekeningen is gewaarborgd,
– Veranderingen in het document zijn te registreren,
– Inhoud is beschermd tegen toegang door onbevoegden,
– Voorkomen wordt dat auteurs of afzenders weerleggen dat zij documenten hebben gemaakt of verzonden.
PDF-formulieren
Het is een goede zaak dat de zorgsector bewust bezig is met innovatie, maar dit zal niet het gewenste resultaat opleveren als er niet ook wordt gekeken naar de mogelijkheden die er zijn om de efficiëntie van documentgerelateerde processen te verbeteren. Ook het slimmer inzetten van elektronische formulieren wordt nog vaak over het hoofd gezien, terwijl het een mooie kans is om kosten te reduceren.
Niet zelden komt het voor dat er bij een bezoek aan een zorginstelling een formulier moet worden ingevuld. Lastig, want niet iedereen beschikt altijd over de benodigde informatie of heeft een mooi handschrift. Als er een fout wordt gemaakt bij het invullen dan moeten items worden doorgekrast waardoor het formulier rommelig wordt. Het daadwerkelijke probleem is echter dat er totaal niet voldaan wordt aan de vraag voor self-service. Een patiënt is meer-en-meer een klant en klanten zijn gewend om thuis, via de pc een formulier in te vullen wanneer hen dat het beste uitkomt. Hoeveel zorginstellingen bieden invulbare pdf-formulieren aan via het web? Wanneer je Google laat zoeken op de term "patiëntenformulier" dan vind je momenteel 201.000 hits. Kijkend naar de eerste tien resultaten van alle gevonden hits, ontstaat al vrij snel een representatief beeld van de huidige situatie:
– 6 formulieren worden aangeboden als niet invulbare pdf,
– 1 formulier wordt aangeboden als Microsoft Word document,
2 formulieren worden aangeboden als html,
1 formulier wordt aangeboden als invulbare pdf,
De enige echt invulbare pdf was nota bene een bezwaarformulier voor het elektronische patiëntendossier. Die ironie terzijde betekent dit dus dat het leeuwendeel van de formulieren nog steeds uitgeprint moet worden om vervolgens met de hand in te vullen. Dat is niet een grote verbetering ten opzichte van het terplekke invullen van een formulier bij de zorginstelling en dat terwijl er veel voordelen zitten aan het aanbieden van invulbare pdf-formulieren:
– Blije patiënten die niet twintig minuten eerder aan hoeven te komen om formulieren in te vullen ,
– Leesbare formulieren…geen noodzaak om slecht handschrift van patiënten te ontcijferen,
– Bespaar geld door formulieren niet te printen,
– Wees groen! Minder printen is goed voor het milieu,
– Gegevens kunnen worden geëxtraheerd uit het formulier om te herbruiken in databases of systemen,
– Tijd en geld wordt bespaard omdat de informatie niet handmatig opnieuw hoeft te worden ingevoerd
Het gebruik van pdf heeft gelukkig al een forse opmars gemaakt binnen de gezondheidszorg, maar de toepassing ervan is nagenoeg altijd nog gericht op het idee dat pdf 'zomaar' een bestandsformaat is. Door anders te kijken naar pdf en te onderkennen dat het niet een statische representatie van een document is maar een dynamisch documentformaat, ontstaan er nieuwe workflows die uiteindelijk kunnen bijdragen aan een professionele gezondheidszorg tegen lagere kosten. Daar worden we allemaal beter van.
Yep, ik ben het eens met het gebruiken van PDF als standaard document formaat, zeker als het is voor archivering. Veel medische rapporten mogen later niet meer gewijzigd worden, en dat maakt PDF nog geschikter.
De beveiliging vraagt wel om de nieuwste Adobe software:
http://blogs.adobe.com/security/2008/12/acrobat_9_and_password_encrypt.html
Veel oude PDF applicaties ondersteunen dat nog niet. En Voor volwassen beveiliging is een PKI infrastructuur nodig. Er zijn dus nog wel haken en ogen qua beveiliging.
Het gebruik van formulieren, tja… ik denk dat web-based AJAX formulieren vaak toch iets populairder zullen zijn, vooral hybride web en document oplossingen zoals Google Docs liggen voor de hand.
Bestaan er voorbeelden in het buitenland, waarbij gebruikt gemaakt wordt van zo’n invulbare PDF-formulieren of Google-doc’s?
Ik ben het eens met de stelling dat open standaards cruciaal zijn. Bij PDF moet opgepast worden dat het een echt vrije versie is en niet een adobe-gebonden anders schiet het nog niets op. Ik ken de Adobe-software niet genoeg maar de opmerking van Evert spreekt boekdelen.
In dit artikel worden er zeer belangrijke en relevante punten in de zorg aangedragen zoals interoperabiliteit, veiligheid en efficiëntie. Vervolgens wordt PDF van Adobe aangedragen als de oplossing. Hoe Adobe zich verhoudt tov van de best of breed oplossingen wordt volledig in het midden gelaten.
Laten we eerlijk zijn, dit artikel is niet meer dan een Adobe verkoop praatje onder een volledig ongepaste kop.
Wij van adobe acrobat adviseren adobe acrobat….
Het “WC Eend gehalte” is inderdaad weer hoog.
Toch wel ontroerend hoe Adobe schrijft over veiligheid terwijl met name Adobe op dat vlak de zaakje helemaal NIET voor elkaar heeft. Sja…
Goed om te zien dat er op mijn artikel verschillende reacties zijn verschenen. Uit de reacties vallen een paar zaken op te maken. Adobe wordt nog steeds sterk geassocieerd met ‘de eigenaar van’ PDF. Uiteraard logisch omdat de PDF-specificatie altijd van Adobe is geweest. Wat mensen echter vergeten is dat in 2008 Adobe de gehele PDF-specificatie heeft overgedragen aan het ISO (PDF 1.7 – ISO32000). Adobe zelf is dus niet meer de eigenaar van PDF en ook niet meer de belangrijkste innovator op het vlak van PDF. Sterker nog: als Adobe nu een nieuwe functie in PDF zou introduceren, dan verloopt die implementatie via het ISO die verder ook in lengte van dagen verantwoordelijk is voor het onderhoud van de diverse ISO-standaarden. PDF is door al deze ISO standaarden alles behalve leveranciersgebonden. PDF-creatie is een commoditeit en vinden we in de open source hoek, de freeware/shareware hoek en ook bij commerciele partijen. Het staat een ieder vrij om eigen implementaties rondom de ISO PDF standaarden te doen. Dit is ook een belangrijke overweging geweest van het Forum standaardisatie om zowel PDF/A als PDF 1.7 op de standaardenlijst van de overheid te plaatsen. Ik heb de sterke mening dat dergelijke standaarden ook van toepassing zijn in de gezondheidszorg.
Daarnaast wordt in een van de reacties gesproken over een PKI-infrastructuur. Een volledige PKI-infrastructuur zou inderdaad het beveiliginsniveau ten goede komen. Punt daarbij is wel dat PDF-readers en PDF-creatie software alleen maar faciliteren in het werken met geavanceerde digitale handtekeningen. De PKI-infrastructuur zelf ligt daarmee buiten de scope van PDF. Lijkt mij ook een onderwerp wat eigenlijk in een bredere discussie op de agenda zou moeten staan bij de diverse stakeholders zoals de zorgverzekeraars, de overheid en andere (commerciele) partijen die met PKI aan de slag zouden moeten. De voordelen zijn evident, het kostenplaatje daaromheen is waziger.
Ook wordt er onder andere gevraagd naar voorbeelden van PDF-formulieren. Zoals ik in het artikel al aangaf levert een Google search al veel resultaten op maar neem gerust contact met mij op als er interesse is in specifieke voorbeelden.
“condenseren in een document formaat”
Waarom? Waarom denkt de auteur in documenten? Is een dossier 1 document of meerdere? Moet ik dan met tientallen gaan klooien?
Zowel vanuit de consument als vanuit de zorg likt me dat niet wenselijk.
Ik wil als consument een online dienst, los van de zorgverlener waarin ik mijn dossier kan inzien en beheren. Ik geef toegang aan de zorgprofessional die ik wens te autoriseren.
PDF’s zijn documenten uit de tijd dat we nog in documenten dachten en we bezig waren met de file-format-war.
Alle content in the cloud en geen document (PDF) meer nodig.
“Alle content in the cloud en geen document (PDF) meer nodig.”
En als je internet verbinding eruit valt.. of je cloudservice valt op zijn giechel…dan zit je mooi zonder papieren en toegang tot andere data:-)
Goede oplossing Mark!