De markt voor consumentenelektronica zal zich in de tweede helft van 2010 verder herstellen, verwacht Claudio Missaglia, directeur van marketingorganisatie Hamilton Bright. ‘Ten opzichte van het afgelopen jaar zal er sprake zijn van een geringe groei.’
Hamilton Bright verzorgt de fieldmarketingactiviteiten voor een aantal grote merken en retailers op het gebied van consumentenelektronica en bedient het grootste deel van de markt. Dankzij specifieke software waarmee Hamilton Bright de fieldmarketingactiviteiten van zijn klanten aanstuurt en bewaakt heeft een nauwkeurig inzicht in de branche.
Claudio Missaglia, directeur van Hamilton Bright: ‘De groei zit zowel in het zakelijke als het consumentensegment. Zo zet de verkoop van smart phones zet sterk door. De early adaptors maken al enige jaren gretig gebruik van alle mogelijkheden die deze mobiele wondertjes bieden, maar nu gaat ook de grote massa overstag. Deze ontwikkeling wordt versterkt door het feit dat veel mensen het bijna als een eerste levensbehoefte beschouwen om altijd en overal online te kunnen zijn en op alle mogelijke manieren in contact te blijven met vrienden en kennissen. Voor deze mensen voldoet een telefoon waarmee je alleen kunt bellen en smsen al lang niet meer.’
Missaglia verwacht ook een groei in het televisiesegment: ‘Ten eerste is deze groei toe te schrijven aan de verdere opmars van het fenomeen lcd-tv. Ten tweede zullen er meer en meer televisiesets met directe internettoegang worden verkocht. De verkoop van het traditionele bruin- en witgoed zal daarentegen wat achterblijven. Dit hangt uiteraard samen met de woningmarkt, die nog altijd op slot zit.’
Wat de verkoop eveneens stimuleert, zo is de overtuiging van Missaglia, is dat fabrikanten in een enorme wedloop om de gunst van de consument zijn verwikkeld. ‘Ze proberen elkaar voortdurend af te troeven met steeds weer nieuwe producten. Dit gebeurt momenteel heel duidelijk met de eBooks en tablet-pc’s. De introductie van zulke nieuwe producten gaat over het algemeen gepaard met enorme, slimme marketingcampagnes die de koopbereidheid van de consument sterk beïnvloeden.’