TCS wil zijn marktaandeel, dat in Nederland in 2009 tussen de 0,5 en 1 procent lag, in 2012 verhoogd hebben naar ‘minstens 2 procent’. Dat zegt algemeen directeur Benelux Shankar Narayanan. ‘We verwachten dat bedrijven die uit de crisis komen de manier waarop ze zaken doen moeten veranderen. En dat levert voor ons een zakelijke kans op.’
‘Zelfs tijdens de crisis van 2009 is TCS gegroeid. Dat is te danken aan ons leveringsmodel en aan onze efficiënte manier van werken’, vertelt Narayanan. Volgens de Benelux-directeur wordt ’tussen de 97 en 98 procent van de projecten van TCS binnen de planning afgerond, 96 procent blijft binnen budget en op elke duizend functiepunten die we coderen is er slechts 1,4 defect. Het industriële gemiddelde is 4,1′.
Vijftig klanten in Nederland
Voor deze goede score bestaan volgens de Benelux-directeur een aantal redenen: ‘Het management van TCS een sterke hands-on mentaliteit. We leggen daardoor grote nadruk op onze verplichtingen naar de klant. Daarnaast is onze groei niet zozeer te danken aan marketing, als wel aan klanttevredenheid. Intern monitoren en evalueren we ons projecten consistent en op alle niveaus. Ik kan elk moment inloggen en realtime voor elk project zien hoe het er mee gaat, welke kwesties er spelen en wat aandacht behoeft. Dat geeft ons een groot overzicht en een grote mate van controle.’
TCS levert onder meer applicatie-ontwikkeling en -onderhoud, business process outsourcing (BPO), ict-infrastructuur en advisering. Het bedrijf heeft in de Benelux zo’n vijftig klanten, waaronder ABN Amro, ING, KLM, DSM, KPMG en NXP. Ongeveer 1500 TCS-medewerkers werken voor Nederlandse klanten. Een derde doet dat in Nederland, de rest werkt vanuit operationele vestigingen (‘delivery centers’) in India en de rest van de wereld.