Telecomwaakhond Opta blijft bij zijn plan uit januari 2010 om aanbieder KPN een boete van 780.000 euro te geven voor het aangaan van ongeoorloofde klantenbinding. KPN had tegen de boete geprotesteerd. De ambtenaren vinden de bezwaren echter ongegrond en volharden in hun boeteoplegging. Het telecombedrijf stapt nu naar de rechter om in beroep te gaan.
Opta legde KPN in januari 2010 een boete op voor zijn zogenoemde Klantpartnerprogramma's. Die hielden in dat KPN bij elk nieuw offertetraject zou worden uitgenodigd en bij gelijkluidende aanbiedingen de voorkeur zou krijgen. Bovendien zou het telecomconcern inzage krijgen in de bieding van concurrerende telecompartijen, indien die lager waren. Daardoor kon KPN altijd de laagste prijs bieden en moest de klant verplicht bij KPN afnemen.
De toezichthouder meent dat KPN met de programma's de non-discriminatieregels overtrad en Opta niet informeerde over afwijkende afspraken met zijn klanten. De non-discriminatieregels stellen dat bedrijven met aanzienlijke marktmacht geen onderscheid mogen maken in de manier waarop klanten diensten afnemen.
Geen overtreding
KPN is het niet eens met het oordeel van Opta. Kortgezegd ziet het telecombedrijf geen overtreding van de non-discriminatieverplichting. Ook vindt KPN dat het bedrijf de afspraken niet hoefde te melden aan Opta, omdat het geen nieuwe afspraken betreft. Bovendien zou de boete van 780.000 euro onevenredig hoog zijn.
Het is nog niet bekend wanneer de rechtbank de zaak behandelt.
‘Boete is te laag’
Branchegenoten BT Nederland, Colt Technology Services, Verizon Nederland, UPC Nederland Business, Tele2 Nederland en Atlantic Telecom Business tekenden ook bezwaar aan tegen de boete. Zij vinden dat de boete die door de Opta aan KPN is opgelegd te laag is.
Je kunt zien dat ,Tele2 , Bt etc etc geen creatieftijd hebben . dan alleen op kpn te focusen .
doe je werk en laat zien dat je een beter netwerk hebt dan kpn met flexible diensten .
( waarom heeft BT nog steets de NS als klant ..)