Gemeente Capelle aan den IJssel laat een nieuw IP-telefoniesysteem aanleggen door de Telecom Service Groep. Ook legt de leverancier op de twee vestigingen van de gemeente een nieuw bedrijfsnetwerk (LAN) aan. Achthonderd medewerkers gaan het telefonie- en netwerksysteem gebruiken. De keuze voor de dienstverlener kwam tot stand na een niet-openbare Europese aanbesteding. Het is onbekend hoeveel geld met de opdracht is gemoeid.
Begin 2010 startte de gemeente de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van een op ip-gebaseerde telefooncentrale met vaste ip-toestellen, een koppeling met het gsm-netwerk, beheersoftware, een koppeling met isdn30-aansluitingen en enkele analoge poorten voor het gebruik van faxapparaten. Op termijn moet de gemeente met de gekozen oplossing bestaande telefooncentrales kunnen uitfaseren.
Redundant
De Telecom Service Groep levert een ip-telefonieplatform van fabrikant Alcatel-Lucent. Ook de LAN-infrastructuur en de core- en edge-switches zijn van deze leverancier. Zowel het telefonieplatform als het LAN-platform zijn op verzoek van gemeente Capelle aan den IJssel redundant uitgevoerd.
Als de telefooncentrale op het gemeentehuis uitvalt, worden de functies overgenomen door de spiegellocatie op de gemeentewerf, en andersom. Ook kunnen beide locaties zelfstandig functioneren zodra de verbinding tussen hen wordt verbroken.
Klantcontactcenter
De leverancier van de telecomdiensten richt voor de gemeente ook een klantcontactcenter in. Daarin worden zaken als wachtrijen, interactieve voice-response en e-mailrouting voor ongeveer vijftig medewerkers en vijf opzichters geregeld. Ook deze technologie is gebaseerd op apparatuur van Alcatel-Lucent.
De ambtenaren krijgen ook via het internet toegang tot een beheeromgeving. Daarbij kunnen ze de systemen vanaf elke willekeurige plaats benaderen, configureren en beheren. Ook is het mogelijk om rapportages te genereren. Daarmee kunnen bijvoorbeeld de periodieke, eenmalige en verbruikskosten worden ingezien en toegewezen aan personen, teams en afdelingen.