Getronics wil werknemers best helpen bij hun ontwikkeling, maar ze zijn daar in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor. De werkgever zoekt ict'ers in allerlei soorten en maten, maar ze moeten wel aan de verlanglijst van het bedrijf. Daarop staan in elk geval prestatiegerichtheid en hulpvaardigheid.
Hr-directeur Joanne Uijen-Zwueste is verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij Getronics. Ze vertelt hoe het bedrijf de zoektocht naar nieuwe medewerkers aanpakt.
Hoeveel ict'ers zoeken jullie?
Getronics heeft dit jaar ongeveer 350 ict-vacatures.
In welke functies?
We zoeken ict'ers in allerlei functies. Bijvoorbeeld technisch specialisten met kennis van bijvoorbeeld security, Linux, Unix, Microsoft en Cisco. Maar we zoeken ook nog naar business consultants, projectmanagers en servicemanagers. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Waar en hoe ga je naar de nieuwe medewerkers op zoek?
We gaan altijd eerst binnen het bedrijf op zoek naar mensen die geschikt zijn voor de functie. Verder zoeken onze recruiters binnen hun netwerk, hebben we zelf een netwerk van specialisten en zijn we actief op vacaturebanken.
Welk type mensen zoeken jullie?
We zoeken ondernemende mensen die verantwoordelijkheid durven nemen, willen presteren en zichzelf willen ontwikkelen.
Welke vaardigheden moeten ze in huis hebben?
Er zijn meerdere kwaliteiten die we belangrijk vinden. Kunnen luisteren naar de klant is er een van. Ook prioriteiten stellen, in teamverband kunnen werken, hulpvaardig zijn en niet bang zijn voor verandering komen van pas als je bij Getronics werkt. Je moet natuurlijk altijd werken aan verbetering van onze producten.
Hoe gaan jullie ict'ers helpen bij hun ontwikkeling?
Laat me beginnen te zeggen dat onze medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling. We verwachten dat ze zichzelf nieuwe dingen leren, zich ontwikkelen en daar verantwoordelijkheid voor dragen. Natuurlijk helpen we ze daarbij. We hebben bijvoorbeeld een Performance Management Process waarbij de ontwikkeling van de medewerker wordt besproken. Verder hebben we allerlei soorten opleidingen en kan iedereen aan e-learning doen.
Hoeveel geld is er per ict'er beschikbaar voor opleidingen?
Opleidingsbudgetten worden niet per ict'er, maar per team vastgesteld.
Wordt het volgen van trainingen in het arbeidscontract vastgelegd?
Af en toe worden speciale opleidingsafspraken in de overeenkomst vastgelegd, maar meestal bespreken we ze in het Performance Management Process. Medewerkers hebben dan een gesprek met hun leidinggevende over doelstellingen, resultaten, functioneren en persoonlijke ontwikkeling.
Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?
Door zich anders voor te doen dan hij of zij is. Een sollicitatiegesprek is bedoeld om elkaar zo goed mogelijk te leren kennen en te bepalen of je bij elkaar past. Dat lukt het beste als je eerlijk bent en openlijk je verwachtingen uitspreekt.
Wervende werkgevers
De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.
Tja daar gaan we weer… Als je zelf in je vrije tijd je moet ontwikkelen, waarom zou ik dan bij Getronics gaan werken en niet ZZP-er willen worden. Bepaalde bedrijven willen werknemers die zelfstandig alles doen. Maar waarom zou een persoon dat doen, bijna zelfstandig ondernemer zijn in loondienst, en dat de winst aan Getronics geven? Wat is dan voor de WERKNEMER het voordeel om bij Getronics te gaan werken? Nou mevrouw Joanne Uijen-Zwueste? Verder niet zeiken over je niet voordoen zoals je bent, want iedereen die net doet alsof ie thuis is wordt dan weer niet als professioneel gezien. Arg…, HR mensen zijn toch de irritantste mensen in een bedrijf. In de hel hebben ze een plekje naast moordenaars, verkrachters en advocaten. (Vrij naar een grap van Rowan Sebastian Atkinson.)
Ja en nee. Medewerkers moeten inderdaad zelf goed opletten dat ze zichzelf verder ontwikkelen. Echter dit doe je vooral door geleerde kennis (via zelfstudie of cursus bij de werkgever) toe te passen in de praktijk, en hier is het waar een ICT dienstverlener vaak onvoldoende kan waarmaken. (Zonder deze hiervan de schuld te geven.)
Laten we eerlijk zijn, de nieuwste technologieën worden slechts op een beperkte schaal toegepast. Er zijn hierdoor nooit voldoende opdrachten om medewerkers de geleerde kennis te laten toepassen. Er zijn behoorlijk wat legacy systemen waar medewerkers aan werken. Dit is belangrijk werk wat gedaan moet worden, en waar de ICT dienstverleners goed aan verdienen.
Uiteindelijk verdwijnen meer en meer legacy systemen, en zijn de medewerkers die hieraan werkte niet up to date met de nieuwere technologieën. Hier komt dan toch echt de verantwoordelijkheid van de ICT dienstverlener ten sprake. Deze zal moeten investeren om deze medewerkers up to date te krijgen en er voor te zorgen dat deze ook voldoende werkervaring hierin krijgen. Hier gaat het geregeld mis en nemen ICT dienstverleners niet altijd hun verantwoording. Dan is er bijvoorbeeld weer een dip in de ICT markt en verliezen de nodige medewerkers hun baan. Vooral diegenen die op dat moment lastiger inzetbaar zijn.
Dus als je zelf goed oplet en je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen ontwikkeling, dan moet je er voor zorgen dat je bij de medewerkers hoort die zich met de nieuwste technologieën bezig houdt. Echter de plekken zijn beperkt.
Daarnaast moeten de ICT dienstverleners hun verantwoordelijkheid nemen voor een grote groep van ICT’ers die hier niet aan mee kan doen. Het maken van reserveringen voor opleidingen en tarief kortingen (tijdens het opdoen van ervaring) kunnen hierbij helpen. Ook dient een ICT dienstverlener de medewerker hier te begeleiden, er is tenslotte in het verleden genoeg verdiend aan deze medewerkers.
Dus nee en ja is mijn conclusie.
Zoeken in het eigen netwerk. De mensen die Getronics weer verlaten hebben? Of worden hier HR ZZP-ers bedoelt die weer nieuwe mensen aandragen? Waar ik benieuwd naar ben is het verloop onder personeel. Ik heb wel eens een sollicitatie gehad waar men dit niet wilde meededelen. Ongetwijfeld had de HR-medewerker op ‘Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?’ hetzelfde geantwoord als de dame van Getronics. Is dit (misschien wel belangrijkste?) cijfer bij Getronics ook geheim?
Tja elke week een zelfde artikel over een andere detacheerder schrijven, resulteerd uiteraard in elke week de zelfde repliek lezen.
Serieuze ICTers weten allemaal hoe het werkt bij dat soort bedrijven.
Afnemers weten het ook.
Nu nog de redactie van computable.
(Ik geef toe, het is ook heel lastig om zelf een inhoudelijk correct en steekhoudend artikel te verzinnen, gewoon blijven proberen)
Ook ik volg dezelfde Gobbledygook interviews al een aantal weken. Aaargh we zoeken naar mensen die willen presteren aargh.
Praktijkgerichte vragen maken het een stuk leuker. Vertel eens een leuke anekdote. Vertel eens over een hip project waar net een aantal nieuwe medewerkers op zijn gestart.
Wees origineel, wees creatief! Dan krijg je ook niet zulke antwoorden als “Medewerkers hebben dan een gesprek met hun leidinggevende over doelstellingen, resultaten, functioneren en persoonlijke ontwikkeling.”
Tja, me dunkt!
Stuur de HR lui ook eens de werkvloer op…
Allemaal leuk en aardig…
Maar ik ben al meer dan 10 jaar werkzaam bij Getronics en het belangrijkste is dat je geld binnen brengt.
Heb al die tijd gewerkt en nu ik ineens op de bank zit moet ik ineens allerlei cursussen gaan doen.
Tussendoor moet ik ook nog allerlei klote klusjes doen dus studeren gaat dan, ben bijna 50, ook niet meer zo makkelijk!
Ellende dus…
@H. de Blijker 15:11
Niet zo huilen, gast. Wees maar blij dat jij nog een baan hebt. Als ik je baas was had ik je er al uit gemikt met zo’n mentaliteit.
Is het niet tijd voor weer eens wat anders dan verhalen over bedrijven die jonge hippe (liefst vrouwelijke) medewerkers zoeken die het zoveelste nieuwe smartphone UI-project moeten gaan doen, uiteraard vol enthousiasme en met gebruik van hun uitzonderlijke communicatieve-vaardigheden, verkregen met geweldige in-company trainingen in Timboektoe.
Als we nog een tijdje zo door gaan kan je beter meteen gaan trainen voor circus-artiest, dat is een betere opleiding voor de werkzaamheden als ik de verhalen van de diverse HR-medewerkers van detacheerders zo lees.
H. de Blijker, succes met je studie en gewoon volhouden. Er komt weer een tijd dat opdrachtgevers weer echte IT-ers met ervaring willen en dan ben je weer ‘in’.
Ik lees hierboven dat Getronics op zoek is naar maar liefst 350 nieuwe medewerkers.
Hoe kan dit terwijl H. de Blijker bij dat zelfde bedrijf weggeparkeerd is?
Blijker, mijn lot is dat ik elke drie maanden wel weer iets geheel nieuws moet leren.
Geen cursus, gewoon ’s avonds in mijn eigen tijd,
krijg er niet eens opdracht toe, ik moet dat zelf inzien.
Vrees dat dit het lot is van de ICT’er die wat anders wil dan netwerkjes configgen.
Leuk, Eerst gooien ze honderden mensen de straat op en nu zouden ze weer 350 vacatures hebben. Een lachertje.
Nu moeten misschien weer mensen vertrekken door offshoring. Lees bericht van Getronics van 07-07-2010, 9:29 (Indias MindTree) en het bericht van 28-07-2010 08:19 (Uittocht is begonnen). Je moet ook nog naar de klant luisteren want dat doet het management niet.!! Getronics mag hopen dat de ICT-sector vlug aantrekt. Dan is de uittocht echt begonnen bij Getronics. Bij dit bedrijf wil je niet werken.!!!!