Werkgevers moeten hun personeel vaker belonen naar de resultaten die zij boeken. Dat stelt directeur George Corona van recruitmentbureau Kelly Services naar aanleiding van een onderzoek dat het bedrijf deed. Volgens Corona motiveert die werkwijze het personeel niet alleen, maar ook zou het de band tussen werknemer en werkgever versterken.
De recruiter ondervroeg 134.000 werknemers in 29 landen. Vooral personeelsleden tot dertig jaar hebben belangstelling voor het werken met targets. ‘Bij bedrijven waar werknemers direct verantwoordelijk zijn voor de winst is de band tussen werkgever en werknemer sterker’, stelt Corona. ‘Bovendien motiveert het mensen om creatiever en productiever te zijn.’
Volgens de onderzoekers wordt 40 procent van de ondervraagde werknemers al beloond op basis van targets. Het percentage medewerkers dat aangeeft productiever te werken als zij beloond zouden worden naar resultaat is ongeveer even groot.
Kortwerkend medicijn
Niet iedereen is overtuigd van het nut van de werkwijze die Corona adviseert. ‘Plezier is veel moeilijker te beheersen dan het voorschotelen van een concreet doel’, stelt recruitmentconsultant Mark Joosten. ‘Maar iedereen weet dat iemand die met plezier naar zijn werk gaat productiever is dan iemand die gemotiveerd moet worden door targets.’
Ook salesconsultant Vincent Meussen van ict-dienstverlener Gilde Main vindt een target niet zo’n goede oplossing. ‘Een goede verkoper heeft geen target nodig’, zegt hij. ‘Als je vanuit je eigen verantwoordelijkheid het niet kunt opbrengen om voor een goed salaris optimaal te presteren, ben je bij uitstek al geen goede medewerker, laat staan vertegenwoordiger of accountmanager. Provisie is dan slechts een kortwerkend medicijn.’
Corona ziet dat anders. ‘Vooral nu er een tekort aan talent dreigt te ontstaan, is het een goed systeem’, aldus de directeur. ‘Werknemers worden productiever als je de prestaties laat samenhangen met de doelstellingen van het bedrijf.’