Er is recentelijk weer veel aandacht geweest voor support op Windows XP vanuit Microsoft en daarbij ook de mogelijkheid en beschikbaarheid van een downgrade naar XP vanuit Vista of Windows 7. Ondanks deze discussie en de aandacht die hier naar uitgaat is het voor veel organisaties tijd om te starten met de voorbereiding op een migratie naar Windows 7.
Door de recente economische ontwikkelingen zien veel cio's zich ertoe gedwongen om meer te doen met minder en zich te redden met hun bestaande infrastructuur. Als gevolg hiervan heeft zakelijke client computing een keerpunt bereikt. Veel bedrijven hebben te maken met verouderde client-infrastructuren, voortdurende veranderingen van het personeelsbestand en de opkomst van nieuwe, efficiëntere technologieën. Te midden van al dit geweld wordt cio's nu een uitstekende gelegenheid geboden om hun huidige ict-infrastructuur te herzien en nieuwe mogelijkheden te ontsluiten.
De eerste stap bij elke migratie van een besturingssysteem is om inzicht te verkrijgen in de huidige situatie. Ict-organisaties binnen grote ondernemingen staan voor de taak gesteld om duizenden pc's, laptops en mobiele devices te beheren en onderhouden. Hierdoor hebben ze niet altijd een volledig beeld van alle besturingssystemen en toepassingen die door eindgebruikers worden gebruikt. Bovendien maken te weinig organisaties op dit moment gebruik van volledig geautomatiseerde processen om hun client computing-omgevingen op efficiënte wijze te beheren en onderhouden.
Hoewel ict-beheerders normaliter binnen hybride omgevingen opereren waar vaak sprake is van een bepaalde mate van automatisering, blijven zij in de meeste gevallen vasthouden aan handmatig ingrijpen. Zonder over een diepgaand inzicht te beschikken over de assets die reeds binnen de organisatie worden gebruikt, zijn ict-organisaties helaas niet altijd in staat om optimaal te profiteren van de voordelen van een migratie naar Microsoft Windows 7.
Hier volgen vier essentiële stappen die een soepele overgang naar Windows 7 mogelijk maken:
1. Evalueer in hoeverre de organisatie en haar eindgebruikers klaar zijn. Het begint bij de basics, het vaststellen van de 'readiness' voor een overstap naar Windows 7. Begin met het verwerven van inzicht in de manier waarop werknemers op dit moment gebruikmaken van hun systemen. Het wordt vaak onderschat, maar werknemers op tijd op de hoogte stellen van de migratieplannen en hen eventueel de benodigde training bieden, kan de werkdruk op een ict-afdeling enorm verlagen en uiteraard de bedrijfsproductiviteit verhogen.
Probeer te achterhalen wat medewerkers over hun huidige besturingssysteem denken, identificeer behoeften waarin momenteel niet wordt voorzien en communiceer de voordelen die Windows 7 te bieden heeft op het gebied van productiviteit en efficiëntie.
2. Breng de hardwarecompatibiliteit in kaart. Bedrijven die ervoor kiezen om hun verouderde systemen aan te houden, kunnen zichzelf een hoop zorgen besparen door ervoor te zorgen dat alle platformen (desktops, laptop en mobile devices) aan de juiste vereisten voldoen voordat ze met het migratieproces van start gaan. Vervolgens is het zaak om in een roi-business case te definiëren in hoeverre de kwaliteit en productiviteit moet verbeteren en hoe een reductie van de implementatiekosten voor client-systemen gerealiseerd kan worden. Denk daarbij ook aan hoe een dergelijke migratie kan bijdragen aan de verlaging van de kosten en in het algemeen kan bijdragen aan de dagelijkse business. Dit is ook het moment om te bepalen of er in nieuwe hardware geïnvesteerd moet worden en hoe je bij de migratie omgaat met het beheren van images en uitrollen van images en applicaties.
3. Evalueer de gereedheid en compatibiliteit van applicaties. Een migratie naar Windows 7 kan tot gevolg hebben dat sommige applicaties anders gaan werken dan de gebruikers hadden verwacht. Door potentiële problemen vooraf te identificeren, zijn bedrijven in staat om deze applicaties bij te werken of te vervangen.
Begin met een grondige evaluatie van de applicaties die binnen de organisatie worden gebruikt en dus ook welke applicaties niet meer worden gebruikt. Creëer een rapportagemechanisme waarmee applicaties kunnen worden geïdentificeerd die niet compatibel zijn. In een later stadium van het migratieproces kan dit alleen maar complexer en tijdrovend zijn. Deel tijdens de analyse applicaties in op prioriteit wat betreft de compatibiliteit en eventueel benodigde aanpassingswerkzaamheden.
Wanneer de lijst met applicaties is afgewerkt, kunnen gebruikersacceptatietests gedaan worden om te garanderen dat de migratie geen nadelige impact heeft op de productiviteit van de gebruikers.
4. Ontwikkel een implementatiestategie. Door een uitgekiende implementatiestrategie te formuleren en uit te voeren kunnen ict-managers een geoptimaliseerd, schaalbaar en geautomatiseerd proces creëren dat overal binnen de organisatie kan worden herhaald.
Het succes van een OS-migratie staat of valt met een goede voorbereiding, het anticiperen van potentiële valkuilen en het voorkomen van extra werk in een later stadium van het migratieproces. Een doordachte implementatiestrategie schept een kader voor een geoptimaliseerd, schaalbaar en geautomatiseerd implementatieproces dat overal binnen de organisatie kan worden herhaald. De hierboven beschreven vier stappen leggen de basis voor een dergelijke strategie.
Ik snap niet waarom Windows Seven hier zo geplugd moet worden. Er staan in dit artikel op zich nuttige aandachtspunten uit best pratices, die je zo in een plan van aanpak kan zetten. Helaas is het verhaal doorspekt met de neiging om een bepaald product te verkopen. Typisch voor een dozenschuiver als Dell. Het stappenplan rammelt daarom. Dat is heel jammer en had niet gehoeven. Dit is geen Smart IT.
De gewenste functionaliteit van de ICT-services t.b.v. de werkprocessen staat centraal. De informatie- en de applicatie-architectuur is daarvan een afgeleide. De technische infrastructuur is daarvan weer een afgeleide. Dat kan er uiteindelijk toe leiden dat er gekozen wordt voor Seven als onderdeel van die infrastructuur. En dan moet je o.a. kijken naar de geschiktheid van de aanwezige hardware voor Seven (wat een beetje verder gaat dan de hardwarecompatibiliteit).
Veel bedrijven werken webbased omdat ze daarvoor soms meer dan decennium geleden al gekozen hebben. Dan heb je helemaal geen Seven nodig. Ook worden er vaak mobiele devices gebruikt die niet of niet goed met Seven kunnen werken. Trechterdenken richting Seven is dan desastreus. Het stappenplan moet generieker.
@ICT-er
Met uw houding zult u ook niet erg ver komen. Uw instelling rammelt aan alle kanten en kost klanten uiteindelijk bakken met geld en veel ergernis. Maar goed, u wilt weten waarom er aandacht wordt besteed aan Windows 7? Bijvoorbeeld omdat het voor 95% gebruikt wordt.
10 jaar geleden volledig webbased werken, geef me een goed voorbeeld van een bedrijf die dit toen voor mekaar kreeg en u krijgt een bak bier van me… No way… Laat staan uw stellige meer dan.
@R, u leest niet goed en laat ook zien weinig inzicht in de ICT te hebben.
Bijvoorbeeld, ik geef nergens aan tegen een grote aandacht voor Seven te zijn. Maar ik ben er wel tegen dat Seven centraal lijkt te moeten staan bij een oplossing. Er zijn voor sommige situaties gewoon betere alternatieven, die ik voor de klant niet verborgen wil houden.
Een vaste keuze voor Seven kan klanten dan juist die bakken met geld gaan kosten en meer dan ergernis alleen gaan opleveren.
Ik ben overigens niet tegen Seven. Ik was al tester van Seven in januari 2009.
Een ander voorbeeld; ik schrijf niet dat bedrijven 10 jaar geleden al volledig webbased werkten. Ik geef wel aan dat er toen bedrijven waren die besloten om daar naar toe te werken. Ik heb zelf bij een kleine multinational gewerkt dat 8 jaar geleden al zo ver was dat ze de lokale applicaties zoals office en e-mail hadden uitgefaseerd. Ook was er daar een keuzemogelijkheid voor diverse besturingssystemen. Het was alleen oppassen voor de keuze van de browser omdat met name de MS Internet Explorer versies niet erg W3C compatible waren!
Verder kan ik u naar het land der fabelen verwijzen met uw opmerking “waarom er aandacht wordt besteed aan Windows 7.. omdat het voor 95% gebruikt wordt”. Alle Windows-versies bij elkaar tezamen halen die 95% nog niet eens. Het wereldwijde aandeel van XP op PC’s is volgens Statscounter 53,92%, van Vista 19,41 en dat van Seven 20,09%.
Seven is weliswaar het snelst verkopende besturingssysteem uit de geschiedenis van Microsoft, maar uw 95% voor Seven is een beetje domme bluf. Dat percentage haalt Seven ook niet bij de deelverzameling van 64 bits systemen, terwijl de 64 bits versie van XP toch een ramp is. Reden hiervoor is de populariteit van met name UNIX en Linux voor servers.
En als je naar mobiele systemen kijkt, dan is het aandeel van Windows daar maar heel klein (er is ook geen mobiele Seven).
Kortom ik vraag me af of u zich nog een houding weet te geven.
En nee, ik hoef geen bier van u, want ik vrees dat u daar net zo veel verstand van heeft als van de ICT.
@ICT-er:
Quote:
“De informatie- en de applicatie-architectuur is daarvan een afgeleide.”
Of nog juister geformuleerd de “ondergeschikte”.
Waarom het overal zoveel mogelijk geplugged moet worden, is niet zo ingewikkeld te bedenken. Gezien het businessmodel en waar het leeuwendeel van de winst van Microsoft nog steeds vandaan komt.
Probeert men de “waarom?” over te slaan.
Maar voor de rest klopt uw verhaal wel. Probleem leiden naar de oplossing. Niet de oplossing leiden naar het probleem. Dat is een verkeerde aanpak.
Welk probleem lost Windows 7 op? Ik heb hier een 4 jaar oude pc met XP staan (samen met nog zo’n 200 soortgelijke configuraties), doet het nog prima. Waarom zou ik geld en tijd gaan steken in een migratie?
@R Als 95% (van wie of wat eigenlijk) Windows7 gebruikt, wie moet er dan nog overstappen?
@Technicus, we weten natuurlijk allemaal wel waarom er in de ICT geplugged wordt. Maar niet iedereen die een expert artikel leest of een adviseur inschakelt, weet wanneer dat gebeurt. Te veel “onafhankelijke” adviseurs zijn gewoon productafhankelijk, of leveren de argumenten voor het besluit van de opdrachtgever. Dat is slecht voor de klant en uiteindelijk ook voor de branche.
Pluggen van Seven mag van mij, maar laat een “Computable Expert” het dan openlijk doen. En dan mag er van mij ook een serie van productpresentaties van Thin en Fat Clients komen, zodat er een vergelijking mogelijk is.
Communistische eenheidsworst met een kapitalistisch prijskaartje is niet de Best of Both Worlds.
@Frank, je hebt gelijk. Lang niet iedereen heeft nu Windows Seven nodig, ook niet als men al een MS omgeving heeft.
Het gaat om de juiste keuze op het juiste moment voor de beste oplossing.
Bij ons zijn er bijna alleen maar XP en Linux machines. De Vista laptops hebben een downgrade naar XP gekregen.