De winstgevendheid van dienstverlener Tata Consultancy Services (TCS) staat niet onder druk door een salarisverhoging voor zijn Indiase werknemers. Dat zegt algemeen directeur Benelux Shankar Narayanan. Het bedrijf ziet zich genoodzaakt zijn Indiase personeel gemiddeld 10 procent meer loon geven. India's grootste outsourcingsleverancier werft goedkope arbeidskrachten in opkomende economieën in Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.
TCS geeft dit boekjaar, dat loopt van april 2010 tot april 2011, 200 miljoen dollar uit aan salarisverhogingen. Indiase werknemers van het bedrijf krijgen gemiddeld 10 procent erbij. De salarisverhogingen lijken geen overbodige luxe. Het afgelopen kwartaal namen zevenduizend TCS-werknemers ontslag.
Concurrent Infosys, met een hoofdvestiging in het Indiase Bangalore, is nog scheutiger met salarisverhogingen. Het bedrijf biedt haar ict'ers een salarisverhoging van ongeveer 15 procent.
De winstmarge van TCS lijdt niet onder deze salarisdruk, zegt Shankar Narayanan, die sinds augustus 2009 Beneluxdirecteur is. 'We zien nog steeds allerlei mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen, onder meer door nog beter gebruik te maken van de wereldwijde arbeidsmarkt'.
Latijns-Amerika
Volgens de Beneluxdirecteur levert Latijns-Amerika 'een goede kostenbasis. We hebben daar inmiddels vijfduizend werknemers, vooral in Mexico. Daarnaast laten we routineklussen zoals datainvoer steeds minder door hoogopgeleide afgestudeerden uitvoeren.'
Maar ook India blijft aantrekkelijk als locatie voor operationele vestigingen ('delivery centers'), door de mogelijkheid tot opschalen. 'We hebben dit jaar dertigduizend Indiase werknemers aangenomen. En zelfs met die dertigduizend extra kunnen we niet aan de vraag uit de markt voldoen.'
Daarnaast biedt China volgens de Beneluxdirecteur een grote pool aan goed opgeleide ict'ers. 'We blijven echter voornamelijk bouwen op Indiase werknemers, omdat zij Engelstalig zijn.'
‘Arbeidskostenvoordeel’
'We hebben een wereldomspannend leveringsmodel', vertelt Narayanan. 'Wij geloven dat niet alles lokaal hoeft te gebeuren. Een significant deel van het werk kan op andere plaatsen gebeuren, of dat nu India is, Latijns-Amerika of China. Onze werknemers hebben 65 verschillende nationaliteiten.'
'Wij kunnen voordeliger werken in vergelijking met aanbieders die puur Nederlandse werknemers hebben, doordat 70 procent van onze werkkracht afkomstig is uit lagekostenlocaties. In India liggen de kosten van levensonderhoud een stuk lager, waardoor de salarisniveaus ook lager liggen. Er is dus een arbeidskostenvoordeel, en dat zal nog jarenlang bestaan.'
Tata Consultancy Services (TCS)
TCS levert onder meer applicatie-ontwikkeling en -onderhoud, business process outsourcing (BPO), ict-infrastructuur en advisering. Het bedrijf heeft in de Benelux zo'n vijftig klanten, waaronder ABN Amro, ING, KLM, DSM, KPMG en NXP. Ongeveer 1500 TCS-medewerkers werken voor Nederlandse klanten. Een derde doet dat in Nederland, de rest werkt vanuit operationele vestigingen ('delivery centers') in India en de rest van de wereld.
Wereldwijd heeft TCS zo'n 160.000 werknemers. Het bedrijf wil dit fiscale jaar dat aantal uitbreiden naar 200.000.
Goh, en dan toch Europeesche werknemers (met name in de UK en Ierland) de laan uitschoppen en in de tussentijd deze door Indiase werknemers laten vervangen. Lange leve de globalisatie!
‘Loonsverhoging in India deert TCS niet’
Maar de klanten gaan het wel merken. Duurder en (nog) minder kwaliteit.
Offshoring is onetisch, het vernietigt de eigen IT-industrie, de kennis sijpelt weg en en het spekt uiteindelijk alleen de bankrekeningen van hen die dit soort kostenbesparingen initieren.
Het is dan ook verkeerd om mensen de mogelijkheid te bieden hun eigen salaris te vergroten middels dit soort acties, of het nu in de zorg, het onderwijs of de publieke sector plaatsvindt. Het opent de deur naar het grote graaien en de uitverkoop van bedrijven en organisaties.
De salarisverhogingen lijken geen overbodige luxe. Het afgelopen kwartaal namen zevenduizend TCS-werknemers ontslag.
Volgens mij een groot probleem voor alle Off shore bedrijven, uiteindelijk komt de rekening te liggen hier in Europa en de rest van de wereld.
Het is een niet om te keren proces. Zodra producten een commodity worden zal de levering daarvan verplaats worden naar landen waar de mensen voor het laagste inkomen willen werken. In andere branches gebeurt dat al decennia. Op die manier is er veel productiewerk uit Nederland verdwenen.