Ict-dienstverlener Logica heeft in Nederland onverwacht veel last van overheden die de hand op de knip houden. Organisaties in de publieke sector wachten af wat de gevolgen zijn van de Tweede Kamerverkiezingen en stellen daardoor investeringsbeslissingen uit. Het dienstenbedrijf haalt meer dan een derde van zijn omzet uit overheidsopdrachten. Dat schrijft de dienstverlener in een toelichting op de eerste halfjaarcijfers 2010.
In de Benelux bleef de omzet van Logica in de eerste helft van 2010 steken op 257 miljoen pond (zo'n 309 miljoen euro). Dat is 17 procent minder dan een jaar geleden. De brutowinst bedroeg in de Benelux 12,2 miljoen pond (14,4 miljoen euro), een daling van 20 procent ten opzichte van de eerste helft van 2009.
Behalve met de achterblijvende omzet uit overheidsopdrachten, heeft de omzetdaling te maken met lagere tarieven die het bedrijf met veel klanten in 2009 afsprak. Tarieven zijn sindsdien gestabiliseerd. De onderneming verwacht dat de omzet in de tweede helft van het jaar minder zal afnemen.
In vrijwel alle sectoren waar Logica Benelux actief is, de publieke sector, de financiële sector en de sector industrie, distributie en transport, blijft de omzet achter bij vorig jaar. De divisie Outsourcing zag zijn omzet toenemen van 16 naar 18 miljoen pond (van 19,3 naar 21,7 miljoen euro).
Groepsniveau
Op groepsniveau kon Logica de eerste zes maanden van 2010 zijn omzet net niet gelijkhouden aan die van een jaar eerder. Met 1,87 miljard pond (2,25 miljard euro) blijft de omzet er namelijk 1 procent onder. De nettowinst groeide echter met 219 procent naar 67,7 miljoen pond (zo'n 81,2 miljoen euro). Vooral de activiteiten in Frankrijk waren winstgevender dan een jaar eerder.
Logica boekt niet alleen in de Benelux minder winst dan in de eerste helft van 2009. Zo was het bedrijf in Zweden ruim 21 procent minder winstgevend en in het Verenigd Koninkrijk ruim 10 procent. De Benelux-organisatie presteert al langere tijd minder goed dan het concern.
De cijfers*
Logica |
Eerste halfjaar 2010 (miljoen euro) |
Eerste halfjaar 2009 (miljoen euro) |
Verschil (%) |
Omzet |
2245 |
2251 |
-1 |
waarvan Benelux |
308,4 |
370,8 |
-17 |
Operationele winst |
150 |
152,4 |
-2 |
waarvan Benelux |
14,4 |
18 |
-20 |
Brutowinst (ebitda) |
103,2 |
28,8 |
+258 |
Nettowinst |
81,2 |
25,4 |
+219 |
* gehanteerde wisselkoers: 1 pond = 1,2 euro
Bron: Halfjaarcijfers Logica H1 2010 (6 augustus 2010)
Dat is het risico van ‘wedden op één paard’, in dit geval de overheid-sector
Ach, Logica is een c.v. schuiver pur sang. Nu de markt is ingestort, moeten ze een andere manieren zoeken om de markt te bedienen. Voorheen was een accountmanager iemand die bij een bank of overheid koffie ging drinken, waarna eventueel een verzoek om een c.v. binnen kwam.
Er zal een switch moeten plaatsvinden waarin ze met proposities actief de markt opgaan. Hiervoor heb je andere competenties nodig met management die weer een visie heeft over de producten die je wilt gaat verkopen / specialiseren. Kwaliteit van personeel, management en sales is gericht op het verwerken van c.v. verzoeken. Om dit om te buigen is een lange weg.
Persoonlijk hoop ik dat ze het gaan redden. Er lopen bij Logica veel goede specialisten rond. Het management moet nu ook die stap zetten.
Groet,
Trommel
@trommel,
Enige nuance is wel op zijn plaats. Logica heeft al jarenlang een outsourcingclub en zij snappen dat business model. Neemt niet weg dat ook Logica nog wel eens last heeft van managers die alleen het detacheringmodel begrijpen en alles ook zien als een vorm van detachering.
Het valt mij op dat velen bedrijven in de ICT branche nog prominent in een uurtje-factuurtje modus zitten en het outsourcing model niet begrijpen. Dat geldt overigens ook voor veel (overheid)klanten. Hierdoor worden er vele synergie voordelen niet verkregen en staat de performantie vaak nog op hetzelfde niveau als op het moment dat outsourcing in de mode kwam.
Juist outsourcing is een fenomeen wat minder last hoort te hebben van economische schommelingen door de langlopende contracten. Sterker nog veel bedrijven willen juist outsourcen in economisch slechte tijden.
@Jelle,
Ken je de salaris (payroll) outsourcingstak binnen Logica? Ik zal je de details besparen!
Welke salaristak? Die hebben ze toch al verkocht?
@Jelle,
Ken je nog de Managed Services tak binnen Logica Nederland? Die vond men ook niet interessant genoeg, omdat een groot deel van die medewerkers van MBO niveau was en dus MBO tarieven verdienden.
Later is Logica Nederland weer aandacht gaan besteden aan Outsourcing, maar het gaat niet van harte en dus gebeurt het halfslachtig. Daarom kunnen ze de klant ook niet overtuigen want die wil continuïteit en kwaliteit.
De board snapt niet dat als je via Managed Services continu aanwezig bent je aan veel leads komt voordat de meeste concurrenten het doorhebben.
De houding van de board t.o.v. Managed services Nederland is als een ouderwetse knipperbol, aan – uit, maar dan analoog.
@ gast & trommel
Volgens mij snappen jullie het verschil niet tussen Outsourcing en de payroll activiteiten van Logica.
De payrolling heeft Logica verkocht, de outsourcing van Payroll doet Logica nog steeds en de klanten die met Logica werken zijn daar uitermate tevreden over.
Het is (naar mijns inziens, mijn mening) een grote boevenbende daar.