De afdeling Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) start vanaf september het Mobile Learning Initiative. Dit project heeft tot doel e-learning te introduceren in het onderwijs van Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen. Als eerste universiteit in Nederland biedt de VU eerstejaars studenten van deze opleidingen ook een iPad in bruikleen aan.
'Doel van het inzetten van digitale leermiddelen is het onderwijs voor zowel studenten als docenten effectiever, gevarieerder en uitdagender te maken', laat de Vrije Universiteit weten. 'De studenten krijgen beschikking over instructievideo's van de onderwijspractica, webcolleges, digitale studieboeken en diverse applicaties die het onderwijs ondersteunen.'
Digitale studiemiddelen
In het kader van dit project krijgen alle eerstejaars studenten Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen een iPad in bruikleen. Met de iPad hebben studenten toegang tot alle digitale studiemiddelen die het Mobile Learning Initiative ze biedt.
De Faculteit Exacte Wetenschappen ondersteunt het initiatief met een subsidie en het onderwijscentrum van de VU verleent onderwijskundige en ICT-ondersteuning.
Lijkt me een mooi punt om op te bezuinigen, bejaarden liggen heel de dag in hun vuil omdat er niemand is om ze te helpen, en bij de uva delen ze ipads uit. Lekker van ons belastinggeld
@Leitz: Erg kortzichtig. Wanneer je studenten met nieuwe technologie beter en/of sneller kunt opleiden, kunnen zij eerder aan de slag en/of beter werk verrichten. En dus ook de bejaarden verzorgen, mocht onze overheid er voor kiezen om hier geld aan te besteden.
Daarnaast vallen de kosten van een iPad in het niets bij de overige kosten en een universiteit koopt deze ook nog eens in met flinke korting. Heb je wel eens stapeltje studieboeken aangeschaft?
Goede ontwikkeling.
Ben met ons team in juni naar San Francisco geweest bij de Apple conferentie. Het hele (uitgebreide) programma was beschikbaar voor de iPad. Ik heb er veel aan gehad en ik kan me dus goed voorstellen dat het voor studenten en bedrijven zal aanslaan.
Het is een nieuwe manier om snel, makkelijk en flexibel door multimedia heen te komen.
Wijzigende roosters, een uittreksel, foto’s, schema’s, lexicon en met elkaar berichten uitwisselen is een verrijking tijdens je werk.
Je kan op een laptop alle info ook terug vinden maar als je er een app van maakt icm een tablet (iPad) is het veel praktischer en zal het meer gebruikt worden.
@Frank
“Wanneer je studenten met nieuwe technologie beter en/of sneller kunt opleiden, kunnen zij eerder aan de slag en/of beter werk verrichten.”
Vertel eens, over welke “nieuwe technologie” heb jij het?
‘De studenten krijgen beschikking over instructievideo’s van de onderwijspractica, webcolleges, digitale studieboeken en diverse applicaties die het onderwijs ondersteunen.’
Je kan mij niet wijs maken dat ze hiervoor “nieuwe technologie” nodig hebben.
@Ivan
“Je kan op een laptop alle info ook terug vinden maar als je er een app van maakt icm een tablet (iPad) is het veel praktischer en zal het meer gebruikt worden.”
Als je er een app van maakt icm met een laptop/notebook etc. is het altijd praktischer.
Meer gebruikt worden is onzin, er zit vast een addertje onder het gras dat de studenten de iPad het eerste jaar verplicht zullen moeten gebruiken dus wordt het toch wel gebruikt.
Verder mis ik altijd in artikelen als deze wat daadwerkelijk de meerwaarde is van een tablet tov. netbook (of notebook). Waar hebben de scholen nog meer naar gekeken en waarom is het deze keuze geworden, dat is immers veel interessanter dan dat de studenten een iPad “krijgen”.
Er wordt te makkelijk omgesprongen met geld, zoals Leitz al een beetje aangeeft.
Vooral waarvoor de iPad gebruikt gaat worden vertelt mij al meer dan genoeg dat de school niet naar alternatieven heeft gekeken. Jammer.
@Stefan: De iPad is de eerste succesvolle touchpad, er zijn (nog) geen vergelijkbare producten. Snel, draagbaar en vooral bruikbaar.
Technologie is nooit nodig, universiteiten bestaan al veel langer dan computers en internet, en toch hebben miljoenen mensen kunnen studeren. Zullen we deze overbodige dingen dan ook maar weer afschaffen? Maak studeren aantrekkelijk en zorg voor een hoog niveau, daar kan bv. een iPad bij helpen. Het is geen oplossing voor alle problemen in deze wereld, dat was ook niet te verwachten.
Overigens is het probleem van slechte bejaardenzorg meer een sociaal probleem dan een financieel probleem: Waarom wil men in NL niet meer de eigen ouders verzorgen wanneer zij zorg nodig hebben? Van ouders wordt verwacht dat zij goed voor de kinderen zorgen, maar andersom ontbreekt deze verwachting in zijn geheel. Heel bijzonder.
Ik vind de keuze voor een tablet (zij het een iPad of whatever) niet voor de hand liggend. Je kunt er niet op notuleren (probeer maar eens met 10 vingers te typen op een iPad), je kunt bijna niks in de achtergrond laten draaien (behalve de Apple applicaties), je kunt geen data direct met je mede-studenten uitwisselen (behalve via het web of de cloud), je Pad is niet aan te sluiten op hardware tijdens de practica, en het belangrijkste: geen enkele voor een technische student relevante software (bv. MatLab, SPSS e.d.) draait er op (behalve iBeer dan).
@Frank
Mijn punt ontgaat je volledig zie ik: zulke applicaties en doeleinden kunnen ook gedaan worden op andere machines dan de iPad. Dat het een succesvol product is heeft er weinig mee te maken of de toepassingen draaien of niet.
Studeren aantrekkelijk maken? Dat is een beetje de omgekeerde wereld, dat klinkt alsof je lokkertjes nodig hebt om studenten aan te kunnen trekken. Studenten moeten zich aangetrokken voelen tot het vak en opleiding, niet de speeltjes.
Als je dan toch studeren aantrekkelijk wilt maken, zorg dan op z’n minst dat er zo min mogelijk “vendor lock-ins” bestaan voor applicaties en producten, zorg dat studenten dit thuis ook kunnen gebruiken.
Voor zover ik van mensen uit de zorgwereld die ik ken, kan begrijpen is dat het ook zwaar ondankbaar werk is, de vergoedingen laag, en zeer weinig personeel.
Door te stellen dat een iPad niet innovatief is, zeg je feitelijk dat gebruikersvriendelijkheid niet innovatief is. Dat features feitelijk ondergeschikt zijn aan usability.
In de praktijk zie ik echter vaak het tegenovergestelde: features/functionaliteit wordt niet gebruik omdat ze zo onhandig zijn in het gebruik. Zonder goede usability hadden features net zo goed niet meegeleverd kunnen worden.
Voorbeeld: voor de iphone gebruikte bijna niemand mobiel internet. Sinds de iphone is het gebruik geexplodeerd, zodanig dat telecom providers de vraag bijna niet aankunnen. Dit heeft vooral met usability te maken.
Ander voorbeeld: al een aantal jaren hebben mobiele telefoons een camera aan de voorkant voor videoconferencing. Ik heb dit nog niemand zien gebruiken. Denk dat dit met de iphone 4 eindelijk gaat veranderen. In tegenstelling tot wat velen zeggen heeft dit volgens mij minder met marketing dan met usability te maken.
De usability van de iPad is voor veel zaken veel beter dan dan laptop/netbook. Je kunt eenvoudig met een pennetje (pogo stick) aantekeningen maken in pdf’s (via iAnnotate). Een ipad is dus veel handiger voor het maken van aantekeningen tijdens een college dan een laptop. Het toetsenbord van de iPad werkt trouwens verbazingwekkend goed. Snel tikken is ook geen probleem.
Ipad is lichter dan de meeste laptop, beter geschikt voor het lezen van ebooks, omdat je het in tegenstelling tot een laptop ook in portrait mode kunt gebruiken.
Genoeg redenen dus om te stellen dat een iPad handiger is tijdens de studie dan een laptop.