Ict'ers zijn vaak technisch, maar dat wil niet zeggen dat ze niet met collega's willen communiceren, zegt groei- en ontplooiingscoördinator Gaby Bruggink van ict-dienstverlener Sogeti. Het bedrijf gaat de komende tijd op zoek naar nieuwe medewerkers. 'Ze willen weten wat er om zich heen gebeurt.'
Computable ondervraagt werkgevers over hun zoektocht naar ict'ers. Bruggink vertelt hoe Sogeti dat aanpakt.
Jullie zoeken ict'ers in ongeveer zeventig functies.
Klopt. We zoeken allerlei ict'ers. Ze moeten bijvoorbeeld verstand hebben van Sharepoint, Java, business intelligence, Orcale en SAP. We willen ook testers werven.
Wat moeten ze kunnen?
Het gaat er vooral om dat ze passen bij het bedrijf. Het is belangrijk dat ze passie voor het vak hebben.
Hoe weet je of iemand gepassioneerd is?
We doen tests en later in het sollicitatieproces volgt vaak een gesprek met iemand die al bij ons werkt. Je kunt het ook merken aan hoe iemand over zijn werk praat. Als dat positief is, dan worden wij daar ook weer enthousiast van.
Werkgevers zoeken vaak ict'ers die niet alleen technisch zijn, maar ook kunnen communiceren. Hoe denk jij daarover?
Dat is uitermate belangrijk. Daarom organiseren we trips naar Ohio waar ict'ers in een team leren werken en leren praten met klanten.
Hebben ze daar dan wel zin in?
Vooral young professionals vinden dat een interessant onderdeel van hun werk. De buitenwereld denkt vaak dat ict'ers alleen achter hun bureautje willen zitten en verder niks. Daar geloof ik niet in. Ze willen best weten wat er om zich heen gebeurt.
Leggen jullie opleidingen vast in de arbeidsovereenkomst?
We bespreken in het persoonlijk ontwikkelingsplan welke kant iemand op kan gaan, maar we leggen geen opleidingen in het arbeidscontract vast. Dat zou ook niet veel zin hebben, want je kunt op elk moment met je manager bespreken hoe het gaat. Bovendien verwachten we van onze medewerkers dat ze bereid zijn trainingen te volgen. Anders pas je niet bij het bedrijf.
Op Sogeti's wervingssite staat dat sollicitanten na het gesprek direct te horen krijgen wat jullie van het gesprek vonden. Kunnen ze ook meteen het contract tekenen?
Ik geloof niet dat ze meteen met een contract naar huis gaan. Zo snel schakelen we nu ook weer niet.
Werken is belangrijk, maar er moet ook worden gegeten. Wat kan een potentiële werknemer verwachten van het bedrijfsrestaurant?
We hebben geen caissières. Iedereen rekent zijn eigen eten af. Handig, want dat kun je dus ook doen als je je bord al leeg hebt. Zelf vind ik de saladebar erg fijn. En het is gezond, natuurlijk.
Wervende werkgevers
De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.
Het lijkt er inderdaad erg op dat Computable bestaat bij de gratie gods van detacheerders, headhunters en aanverwante bedrijven waar je als regel liever geen zaken mee wilt doen.
Waneer je de reacties onder dergelijke artikelen hebt gelezen dan kun je gerust concluderen dat ICT specialisten ongeacht hun kwaliteiten of specialisaties, maar ook afnemers van diensten niet erg te spreken zijn over zulke organisaties.
Welicht dat Computable daar eens een onderzoekje naar doet en dan eens een artikel met enige inhoud neerzet.
Welicht dat bedrijven dan wel in staat zijn om Computable als maatgevend in de ICT te zien.
Is het eten in de restaurants van jullie klanten net zo lekker en goedkoop als bij jullie op kantoor? Wat is de leeftijd van een young professional: is het hoger dan 40 of zijn ook jullie op zoek naar de schaap met 23 poten? En kan zo’n ‘schaap’ eigenlijk een beetje leven van zijn/haar salaris of is dat net als elders ‘marktconform’?
Vertelt Sogeti er ook bij dat cursussen in eigen tijd in de avond moet en dat de “cursus” veelal door interne collegae gegeven wordt, die vaak ook maar wat sheets bij elkaar zwetsen?
De artikelen zijn echte advertenties geworden. Verder suggereert het bedrijf Sogeti dat ze apen aannemen die nog eerst gesocialiseerd moeten worden, lees gehersenspoeld. Zo wil je toch niet behandeld worden?
Heb ooit eens te doen gehad met die Gaby, mijn conclusie; ze was zelf niet eens eerlijk en transparant. Draaide om de kern heen. Mijn conclusie was dat ze de koers waar het over ging gewoon niet zag zitten, of het toch anders wilde inzetten. In plaats van dat te zeggen kreeg ik een politiek getinte smoes…
Vraag me af hoe zij kan beoordelen wat effectieve communicatie is.
(Ze heeft een juridische achtergrond, dus geen IT of Communicatie)
Goh, het zijn ook net mensen he die ICT’ers..
Wat een achterlijk artikel.
Beste mensen. Voorop gesteld dat ik ook geen voorstander ben voor de verkapte (?) reclame.
Is het wel steeds ernstige stemmingmakerij bij dit soort artikelen.
Ik krijg toch weer de kriebels van dat ‘enthousiast’ verhaal. Mag ik Gaby Bruggink, Heleen van Roon en vooral HR medewerkers toch nog een keer op het hart drukken dat ‘blij’ niet altijd hetzelfde is als ‘gemotiveerd’ en niet ‘niet blij’ niet altijd hetzelfde is als ‘niet gemotiveerd’. Het zal komen omdat ik ooit een jaar en vier maanden heb gewerkt bij een baas die vond dat iedereen vriendjes moest zijn, iedereen constant moest zeggen hoe uniek zijn eigen creatie was, en vooral iedereen moest blij kijken. Daar heb ik nu nog een psychisch trauma van namelijk.
Pff wat een zure reacties hier allemaal.
Het lijkt wel of de meesten nog toe zijn aan vakantie!
Ontopic:
Volgens mij is de Computable ondertussen 1 groot advertentieblad geworden. Maar aan de andere kan je bedrijven als Sogeti daar uiteraard niet op aanspreken.
Sterker nog, ik vind het volstrekt logisch dat ze hier gebruik van maken.
Heb het zelf nog geen jaar uitgehouden bij Sogeti. Young professionals vinden het allemaal wel leuk en aardig, maar als 40+ kon ik mij niet vinden in het blij moeten zijn en het hersenspoel gedrag van Sogeti. Tijdens de 3-daagse introductie wordt er verschrikkelijk gehamerd op het Sogeti-gevoel. Afspraken die bij de sollicitatie gemaakt zijn, kwamen ze niet na. Cursussen en andere activiteiten zijn allemaal in eigen tijd. Aandacht voor de persoon was er niet. Als je maar bij een klant weggezet was, verloor het management de interesse in je.
Parttime werken kun je afspreken, maar blijft je continu achtervolgen binnen het bedrijf.
Aha, aha, aha. Kijk dat soort vermoedens over verplicht blij zijn en hersenspoel-gedrag dat is inderdaad de associatie als ik een HR medewerker te nadrukkelijk over ‘enthousiast’ hoor babbelen. Genoteerd: niet bij Sogeti solliciteren. Bedankt Ex!!!! Ook heel blij dat ik niet de enige ben die hier kromme tenen van krijgt blijkbaar. 🙂