Bedrijven bewaren hun data oneindig lang. Daardoor krijgen ze te maken met fouten en hoge opslagkosten. Dat stelt beveiligingsleverancier Symantec na onderzoek onder 1680 leidinggevenden in 26 landen. Volgens de respondenten is een kwart van de gegevens waarvan zij back-ups maken, niet meer nodig en zou ook niet moeten worden bewaard.
45 procent van de back-ups komt voort uit juridische redenen. Toch is gemiddeld 40 procent van de gegevens die worden bewaard niet specifiek relevant voor een rechtszaak, blijkt uit het onderzoek.
‘De hoeveelheid gegevens groeit exponentieel. Alles bewaren kost dus heel veel opslagruimte en stelt te hoge eisen aan de beschikbare it-resources. Bedrijven zijn daardoor veel meer tijd en geld kwijt aan de negatieve gevolgen van slecht gegevensbeheer en aan het ontsluiten van ondermaatse gegevens, dan aan de maatregelen die ze op dit gebied zouden kunnen nemen', stelt manager Brian Dye van de divisie Information Management van Symantec.
Formele procedure
46 procent van de ondervraagde bedrijven gebruikt een formele procedure voor het terughalen van gegevens, terwijl 87 procent er belang aan hecht. Ict'ers en juridische medewerkers noemen ieder andere redenen voor het ontbreken van dergelijke procedures. Ict'ers zien het nut van een procedure niet in: 41 procent geeft deze reden voor het ontbreken van regels. Juridische medewerkers noemen kosten als belangrijkste factor.
Ondernemingen gebruiken vaak de verkeerde middelen voor back-up, herstel en archivering, stelt de leverancier. Uit het onderzoek blijkt dat back-up en herstelsoftware ook wordt gebruikt voor archiveringsdoeleinden.