Analisten van Forrester kijken met grote ogen naar het succes van de Apple iPad, of breder zelfs: de opkomst van de tablet-pc. Toch willen ze de dood van de e-reader nog niet onmiddellijk voorspellen.
Enerzijds zijn er de verbazingwekkende cijfers van de iPad-verkoop, de hippe tablet pc van Apple: 3,27 miljoen eenheden gingen wereldwijd in het voorbije kwartaal over de toonbank. Forrester-analist Sarah Rotman moest gisteren ruiterlijk toegeven dat de voorspelling van 3,5 miljoen verkochte iPads in de Verenigde Staten dit jaar te conservatief was. Ze stelt wel dat de iPad zich niet gedraagt als een gewoon consumentenproduct. De bekendheid van het toestel is enorm: slechts 5 procent van de Amerikaanse consumenten heeft nog nooit gehoord van een iPad. Ter vergelijking: 3 jaar na de lancering heeft 25 procent van de Amerikanen nog nooit gehoord van de Kindle, de toch erg populaire e-reader van Amazon.
Conclusie? Is het brood van de iPad (en bij uitbreiding alle tablets) dan nu al de dood van de Kindle (en bij uitbreiding alle e-readers)? Immers op een iPad kan je even goed boeken lezen… maar óók surfen en films kijken en… Niet helemaal correct, vindt een andere Forrester-analist, ene James McQuivey. Amazon publiceerde onlangs nog erg sterke cijfers over de Kindle- en e-bookverkoop. Die business floreert momenteel als nooit tevoren. De verklaring is simpel, zo zegt McQuivey: Amazon is nog maar net begonnen het segment te penetreren van de volwassenen die meer dan 2 boeken per maand lezen. Zij zijn volgens de analist dé ideale e-readerdoelgroep bij uitstek. Daar zit dus nog heel wat groei.
De echte conclusie is, aldus nog McQuivey, dat tablets pas op iets langere termijn (tegen 2012) de strijd zullen winnen van de e-books. Tegenwoordig kopen mensen echter nog liever een e-reader dan een iPad, zegt hij. Maar tegen 2015 zullen tablet-pc’s zo betaalbaar zijn dat ze rechtstreeks met het hogere segment van de e-readers zullen concurreren. Voor verkopers van e-readers zijn er dan twee wegen te bewandelen: ofwel hun apparaten strippen en goedkoper maken (een e-reader voor 49 dollar is tegen die tijd dan niet meer verrassend) ofwel de toestellen verbeteren, zodat ze concurrentie met een tablet echt aankunnen.
Overigens, als de toestellen goedkoper worden, moeten de echte inkomsten uit de verkoop van content gehaald worden. Over de strijd tussen de contentleveranciers kunnen de analisten zich dan opnieuw uitleven.