Offshoring is een grote, goede en onomkeerbare beweging. Dat vindt directeur Jeroen Versteeg van ict-dienstverlener Sogeti. ‘We moesten daarin door een leercurve , maar weten nu heel goed wanneer we het wel en wanneer niet moeten toepassen’, zegt hij in een interview met CRN´s zusterblad Computable.
U vertelde in juni aan Computable dat Sogeti vooral autonoom wil groeien, en op 12 juli nam u SAP-dienstverlener Uphantis over. Hoe kan dat?
Onze primaire strategie is en blijft om autonoom te groeien. We doen deze overname omdat hij erg strategisch is. SAP is een onderdeel waar we tot nu toe zwak in waren. We hadden de functionele kennis in huis, maar de kracht van Uphantis ligt in het ontsluiten van ERP-systemen.
Dat sluit aan bij de heersende trend om de backoffice en om legacysystemen toegankelijk te maken. Dat kon Sogeti al voor maatwerksystemen, maar via de overname van Uphantis kunnen we dat nu ook voor SAP-systemen. 80 procent van onze klanten-top twintig heeft SAP-producten in hun kernapplicatielandschap. We willen hen graag blijven bedienen. Het is hun wens om steeds meer SAP-systemen te ontsluiten, niet alleen intern maar ook naar de buitenwereld.
Hoe gaat u Uphantis en Sogeti integreren?
We zijn al druk bezig met dat integratieproces. Er is een nieuwe ERP-divisie in oprichting, waarbinnen Uphantis de leiding krijgt. Daar voegen we onze eigen SAP-entiteit aan toe. Alles wat overlapt, schuiven we ineen.
En daarbij zullen geen ontslagen vallen?
Inderdaad, zonder een enkel ontslag. Dat is ook niet onze gewoonte.
Staan er nog verhuizingen op stapel?
Uphantis heeft vier kantoren: in Amsterdam, Den Bosch, Ede en Maastricht. In die eerste twee steden hebben wij ook kantoren, dus daar gaan we kantoren samenvoegen. In Ede en Maastricht geldt dat niet, dus die Uphantiskantoren blijven. De overname zal dus geen gedwongen verhuizingen tot gevolg hebben.
Ik ben heel blij met Maastricht. Om in het zuiden van het land zaken te doen, moet je er aanwezig zijn. Ook al hebben we een behoorlijke spreiding van kantoren over het land, we zaten nog niet in Limburg. Daar hadden we niet voldoende klanten.
Verhuizen er dus wel Sogeti-mensen naar Limburg?
Ja. Als je wilt integreren moet je ook fysiek mensen samenbrengen. Door de populariteit van het nieuwe werken is het belangrijk dat mensen elkaar ontmoeten. Dat wil niet zeggen dat ze altijd op dezelfde plek aan het werk zijn, maar wel dat ze een plek hebben om elkaar te ontmoeten.
Ook Sogeti’s offshore-locatie in het Mumbai wordt ingezet door de nieuwe ERP-divisie.
Offshoring is een grote, goede en onomkeerbare beweging. Kleine bedrijven zoals Uphantis hebben er geen toegang toe. Binnen hun lopende SAP-projecten zal nu ook offshoring worden gebruikt. Ook in dat geval is het belangrijk dat mensen elkaar ontmoeten. Dat doen we door regelmatig Indiase werknemers naar Nederland te halen, ook om kennis over te dragen. Daarnaast houden we veelvuldig contact via msn en video conferencing.
SAP-projecten hebben de naam complex te zijn en vaak te mislukken. Is het wel verstandig om Uphantis-, Sogeti- en Indiase werknemers samen aan één SAP-project te laten werken?
De integratie tussen Uphantis en Sogeti voeren we zo snel mogelijk uit, dan is dat onderscheid in elk geval al weg. In het algemeen geldt inderdaad dat extra schakels complexiteit in de hand werken en de uitvoering kunnen belemmeren. Dat geldt voor alle projecten, niet alleen voor SAP-projecten. Daarom is het belangrijk als één team te opereren, ook in de aansturing.
Wij hebben negen jaar lang ervaring in offshoring. We moesten daarin door een leercurve, maar weten nu heel goed wanneer we het wel en wanneer we het niet moeten toepassen. Binnen heel kleine projecten heeft het bijvoorbeeld geen zin, doordat de communicatie- en afstemkosten dan relatief te hoog worden. En als tijdens een ontwerptraject extreem veel interactie met de gebruikersgroep nodig is, dan leent offshoring zich ook minder dan wanneer alle gebruikerseisen al zijn vastgesteld.
Het is een mythe dat offshoring een oplossing is voor alles. Maar het is ook een mythe dat offshoring altijd complex is. Dat is een populistische gedachte. De werkelijkheid ligt een stuk genuanceerder. Maar het is waar dat veel SAP-projecten mislukken. Vaak gaat het om grote projecten die mensen niet meer kunnen overzien.
U zei eerder dat u SAP-applicaties wilt ontsluiten, omdat 80 procent van uw klanten-top twintig SAP-producten heeft in hun kernapplicatielandschap. Dan gaat het waarschijnlijk toch ook om grote projecten?
Er is een absoluut een trend naar het opsplitsen van grote projecten in kleinere. Die trend zie je ook bij de overheid. Dat is een heel goede trend. Ik zei eerder in Computable dat dienstverleners moeten leren om geen gouden bergen te beloven. Naar mijn smaak gaat dat leerproces te langzaam. Maar dat kan misschien komen omdat ik ongeduldig ben.