Vakantiepark-keten Center Parcs gaat gegevens over klanten, producten, boekingen en enquêtes analyseren met Netezza TwinFin. Die appliance wordt in Nederland geleverd door Inergy Analytical Solutions. Het gaat om de vervanging van apparatuur. De keten gebruikt de nieuwe versie om meer rendement te halen uit de gasten van de vakantieparken. De database van het apparaat wordt gekoppeld aan de aanwezige SQL- en Business Objects-omgeving.
De appliance wordt gebruikt voor de ondersteuning van de verkoopactiviteiten van de vakantieparken in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.
Directeur applicatiebeheer Marco Meijerink van Center Parcs: 'Onze activiteiten leunen zwaar op marketingcampagnes die de verkoop van onze arrangementen stimuleren. Het merendeel van onze klanten bestaat uit terugkerende bezoekers. Snelle en goede klantanalyses en informatievoorziening helpt ons de juiste aanbieding te doen, aan de juiste klant, op het goede moment.'
Hij stelt dat de verwerkingscapaciteit van de nieuwe versie van de Natezza appliance de vakantiehuisketen in staat stelt om datamining toe te passen op de database van ruim vijftien miljoen overnachtingen per jaar. Zo moeten de parken toegang hebben tot de laatste klantinformatie en boekingsinformatie.
Onder andere supermarktgroep Ahold en beursorganisatie NYSE (New York Stock Exchange) gebruiken het product.
Geen Software
In de reacties op het artikel is een discussie ontstaan of het gaat om hardware of software.
Sjoerd Hoes heeft op de oproep om zijn stelling uit te leggen gereageerd. Hij mailde de redactie:
Dit gaat absoluut niet om software, de Netezza TwinFin is een appliance, oftewel, een stukje hardware met zijn eigen database.
Hier hebben ze een aantal slimme functies aan toegevoegd en de manier van opslaan is anders dan traditionele systemen.
Bij Center Parcs draaien ze al jaren met Netezza en het enige wat er is gebeurd is dat er een nieuw model is aangeschaft, geen nieuwe software of niets, alleen nieuwe hardware.
Databases blijven hetzelfde, software blijft hetzelfde.
Naar aanleiding van zijn reactie is het oorspronkelijke artikel aangepast.
Verbazingwekkend dat ze niet al lang zo’n soort systeem op hebben gezet over de jaren heen. Maar ja.. Beter laat dan nooit 🙂
Dit systeem draait al ruim 4 jaar, dit is alleen vervanging van bestaande hardware
Het analyseren gebeurt bij Center Parcs al meer dan 20 jaar. Eerst met eigen software, vervolgens in een datawarehouse-omgeving en binnenkort alweer op de derde Netezza box.
Kan mij niet voorstellen dat men niets had. Als er inderdaad niets was dan is het tijd om de marketeers en het management eens kritisch te gaan bekijken.