De ict van vliegmaatschappij KLM was niet de oorzaak van de storing aan de incheckapplicatie op zondag 25 juni 2010. Het probleem lag bij het externe reserveringssysteem, waardoor namenlijsten niet goed doorkwamen. De vliegmaatschappij had zondagochtend een twee uur durende storing in de incheckapplicatie. Volgens een woordvoerder hebben passagiers geen last van de storing gehad.
Computable schreef eerder dat de storing aan de ict van KLM zelf lag, maar dat is niet het geval.
Het externe reserveringssysteem Amadeus had een probleem, waardoor de namenlijsten van de passagiers niet goed doorliepen. Daardoor stokte het inchecken bij KLM. ‘Het heeft niets te maken gehad met onze eigen ict', zegt woordvoerder Ellen van Ginkel van de luchtvaartmaatschappij.
Wat de aanbieder van het reserveringssysteem heeft gedaan om het probleem op te lossen, weet de woordvoerder niet. Dergelijke systemen maken reserveringen en verkopen tickets voor verschillende luchtvaartmaatschappijen.
KLM maakt sinds begin 2007 gebruik van het reserveringssysteem Amadeus. Moederbedrijf Air France gebruikt het systeem al langere tijd.
Als KLM gebruikt maakt van het systeem van Amadeus voor zulke belangrijke taken tbv haar dienstverlening dan behoort dit systeem feitelijk tot de eigen ICT-infrastructuur (de genoemde eigen ICT). Dat men de woordvoerder dit laat ontkennen is toch heel vreemd. Ik ben benieuwd wat de mening van de ICT-manager en de architecten van KLM over deze uitspraak is.
@Jan van Waard, Amadeus is het Europese computerreserveringssysteem voor de luchtvaart van de Amadeus IT Group. Dit is één van de reserveringssystemen die gekoppeld zijn aan de incheckapplicatie van de KLM. Soms gaat het mis tussen zo’n dienstverlener en (één van) de klanten. Je moet natuurlijk goed afstemmen, maar problemen zijn niet geheel te voorkomen. De koppeling met Amadeus is onderdeel van de KLM ICT-architectuur, niet de ICT-infrastructuur.
Vergelijk het met de GBA systemen van de gemeenten en de systemen voor de centrale uitwisseling GBA-net en GBA-V. De gemeente beheert alleen het eigen GBA-systeem.
Toch verbaast het mij dat een dergelijke fout met een dusdanig belangrijk systeem kan optreden. Dan heeft de KLM er misschien geen volle controle over, omdat ze geen eigenaar zijn, maar met een juiste test/kwaliteit/risico blik is er blijkbaar niet naar gekeken om daarna de juiste afspraken te maken mbt tot het meten van de kwaliteit. Zeker als ik lees wat nu echt de fout is geweest.
Amadeus is zelfstandig en gelinkt aan mainframe sub menu Codeco. Dus als er in het Amedeus reserveringssysteem foute gegevens staan (PNL=passenger namelist)corrupted Dbase, krijg je in boekhoudkundige termen doorwerk fout. Dus de foute data uit Amadeus komt dan in mainframe en dit is KLM! Dus het is terecht wat er gesuggereerd wordt in het artikel. Maar de KLM kennende gaat dit verhaal tot op de bodem uitgezocht worden, waar de oorzaak ligt! Om het in de toekomst te voorkomen.